چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۴
تیتر20 بررسی می کند؛
چند روزی از فصل پاییز می گذرد و کم کم شاهد کاهش شدید دما خواهیم بود .
کد خبر: ۳۷۶۳۷
تیتر20 - فصلی که معمولا، مشکلات و مسائل بهداشتی خاص خود را دارد و لزوم یادآوری نکات بهداشتی و مراقبت های فردی، در این هنگام بیش از هر زمان دیگری ضروری می نماید.

فرارسیدن فصل پاییز و به دنبال آن آغاز فصل زمستان، همراه با تغییرات جوی ناگهانی است. 
همین مساله گاهی اوقات باعث می شود، شهروندان در مواجهه با مسائل خاص این فصل دچار غافگیری شده و فراوانی شیوع برخی از بیماری ها از جمله سرماخوردگی و آنفولانزا به شدت بالا بگیرد.

درحالی که سرماخوردگی به عنوان شایع ترین بیماری این فصل به نظر عارضه ای ساده و زودگذر تلقی می شود، اما پزشکان نسبت به عوارض پیدا و پنهان این بیماری به عنوان «مادر بیماری ها» هشدار های جدی می دهند.

بیماری سرماخودگی با این که عارضه ای سهل و ممتنع است، اما درصورت غفلت از درمان ریشه ای آن می تواند عوارضی مانند، عفونت های پنهانی در بخش های مختلف بدن از جمله سینوس ها به دنبال داشته و گاهی اوقات تمام عمر مبتلایان را رنج بدهد.

مساله ای که افراد باتجربه نسبت به آن وقوف نسبتا بالاتری دارند، اما کودکان و نوجوانان به لحاظ شرایط سنی و عدم تجربه کافی از آن غافل هستند و این مساله ضرورت توجه جدی شبکه بهداشتی کشور از مجاری موجود، از جمله کلاس درس و شبکه آموزشی رسمی کشور، را می طلبد.

گنجانیدن برخی از آموزش های بنیادی در مدارس کشور و نهادینه ساختن آموزش های بهداشتی درخصوص بیماری هایی که نسل جوان و خردسال را تهدید می کند، از جمله راهکارهایی است که می توان بدان اشاره کرد. 

خوش بختانه این بیماری با به کار بستن برخی از اصول اولیه بهداشتی کاملا قابل کنترل است. البته به شرطی که آموزه های بهداشتی کافی در اختیار شهروندان قرار گرفته باشد.

با این حال، جلوگیری از انتقال ویروس ها و باکتری های فصلی از جمله گروه ویروس های مربوط به سرما خوردگی و آنفولانزا بیش از هر چیز در گرو به کار بستن اصول بهداشتی از سوی مبتلایان است.

در این صورت سایر افراد خانواده و گروه های همسان می توانند در این فصل ضمن زندگی در کنار افراد مبتلا از تسری بیماری نیز در امان باشند.

نصب رهنمودهای بهداشتی واضح و روشن در اماکن عمومی و محیط های آموزشی و کاری، یکی از اولین کارهایی است که شبکه بهداشتی کشور در همکاری گسترده با سایر ارگان ها می تواند نسبت به آن اقدام کرده و موجبات افزایش آگاهی های عمومی را فراهم سازد. 

واقعیت این است که عدم رعایت رفتارهای مناسب اجتماعی و فردی، علاوه بر این که به وضوح تضییع حق شهروندی دیگران است، می تواند هزینه های زیادی را به بخش درمان و سایر بخش های اجتماعی تحمیل کند. 

سینوزیت، آنفلوآنزا و سرماخوردگی و عفونت های ویروسی به عنوان بیماری های بسیار رایج در این فصل، می تواند اثرات زیانباری بر روند سلامتی فرد و جامعه به دنبال داشته باشد. 

به این خاطر لازم است که با به کار بستن آموزش های اولیه از سوی والدین و دانش آموزان، فراوانی شیوع و گسترش این بیماری کنترل شود.
 
این بیماری های ویروسی که به طور گسترده ای دو دستگاه گوارشی و تنفسی را درگیر می کنند، باعث اختلال در روند کارآمدی فرد و کاهش بهره وری وی، و در شرایط حادتر از کارافتادگی موقت افراد می شود. 

دل‌درد، اسهال و استفراغ از علائم گوارشی و سرفه، تنگی نفس و تب و لرز از علائم تنفسی این بیماری های ویروسی هستند که هم به عنوان نشانه های بیماری و هم به عنوان عوامل انتقال سریع ویروس شناخته می شوند. 

ساده بودن راه های انتقال این بیماری ها از طریق هوا، آب، غذا و تماس های مستقیم و یا غیر مستقیم (از طریق لمس محل های مشترک مانند وسایل و ابزارهای مشترک) باعث شده است که انتقال این بیماری های فصلی در محیط های خانوادگی، کاری و آموزشی و عمومی بسیار ساده تر از حد تصور باشد.

درواقع همه نکات بهداشتی در یک مفهوم خلاصه می شود، «عدم تماس دست آلوده با سه مجرای ورد ویروس: چشم، دهان و بینی» تا قبل از رسیدن به خانه و شست و شوی کامل دست ها، رمز مبتلا نشدن به این بیماری ها در آغاز فصول سرد است. 

با توجه به موارد بالا، در ادامه به برخی از رفتارهای ساده اشار می کنیم که می توان براساس آن ها نسبت به پیش گیری و درمان این بیماری ها اقدام کرد.

سرفه همزاد اصلی سرماخودگی
سرفه علاوه بر این نشانه بارز سرماخوردگی است، یکی از دلایل اصلی شیوع آن هم به شمار می رود. جلوگیری از انتشار ویروس به وسیله دستمال و دفع مناسب آن و رعایت فاصله مناسب هنگام صرفه کردن، ساده ترین راه برای جلوگیری از انتقال ویروس است. رعایت این اصول از سوی بیماران در واقع به کاربستن یکی از اولین اصول شهروندی هم هست. 

شستن مرتب دست ها بعد از سرفه و آلودگی دست ها برای کاستن از  احتمال گسترش ویروس از طریق محل های مشترک نیز بسیار موثر است. 

آنفولانزا ساده ولی خطرناک
آنفولانزا، ازجمله شایع ترین بیماری های فصول سرد است. این بیماری می تواند تاثیر بسیار بدی روی سلامتی افراد برجای نهاده و امکان مزمن شدن آن یا برخی از عوارض آن وجود دارد. 

آنفولانزا برای کودکان، سالمندان و کسانی که مشکلات تنفسی دارند می تواند خطرناک باشد. آنفولانزا علایم مشخصی دارد که آن را از سرماخوردگی معمولی متمایز می کند. درد عضلانی، تب بالا، سرفه های شدید، کاهش تعداد مراتب تنفس از علایم این بیماری است. 

استفاده از مایعات فراوان و مسکن های معمولی جزو روش های درمانی این بیماری در مراحل غیر حاد آن است که به طور پیوسته توسط پزشکان توصیه شده است. 

البته هر سال مراکز پزشکی واکسن آنفولانزا را به افرادی که بیش از دیگران در برابر آنفولانزا ضعیف هستند، تزریق می کند.

 عفونت گلو
عفونت های ویروسی می توانند در نتیجه گسترش عفونت گلو به وجود بیایند. اگر گلویتان دچار عفونت شود، دچار درد و التهاب می شود که در موارد حاد باید به پزشک مراجعه کرد.

علاوه بر این ها مواردی چون عفونت چشم، اسهال و استفراغ، و نظایر آن که به وسیله طیف گسترده ای از ویروس ها ایجاد می شوند، از جمله مشکلات رایج هنگام شیوع بیماری های فصلی است که خوش بختانه همگی با به کار گرفتن مجموعه ای از روش های پیش گیری و مراقبت قابل کنترل هستند.

نکته دیگری که درخصوص تبعات دگرگونی فصلی وجود دارد و شاید هم توجه زیادی به آن نمی شود، بروز برخی از نابه سامانی های روانی در طیف گسترده ای از شهروندان است. 

این عارضه به همراه عوارض دیگر فصلی که در بالا به آن ها اشاره شد، مستلزم رعایت یک برنامه غذایی فصلی است که نیاز بدن را به برخی از مواد لازم و ضروری برطرف نماید. 

به گفته پزشکان با تغییرات فصلی و دراز تر شدن شب ها، ممکن است برخی از افراد دچار تحولاتی در زمینه خلق و خو و رفتارهای عمومی و افزایش اضطراب شوند. مساله ای که شاید بسیاری از مردم نسبت به این عارضه و یا دلایل آن اطلاع چندانی نداشته و با بی تفاوتی از کنارش می گذرند. 

داشتن اطلاعات کافی درباره کیفت تغذیه فصلی و یک برنامه خوراکی خاص در کنار دریافت مکمل هایی مانند ویتامین D و مشورت با پزشک معالج خانوادگی می تواند افراد را در بحران های فصلی نسبت به این مشکلات مقاوم تر نماید. 

بدیهی است که مانند همه موارد مربوط به سلامتی، داشتن یک برنامه ورزشی روزانه در این فصل می تواند مقاومت بدن را درمقابل اکثر این عارضه های فصلی بیشتر کرده و سطح زندگی افراد را در وضعیت بهتری نگه دارد. البته در فصول سرد مردم از فضاهای عمومی دوری کرده و محیط های سربسته به سر می برند. با این حال تمرینات و ورزش هایی هستند که به راحتی در فضاهای بسته و مسکونی هم قابل اجرا هستند. 

اگر با ورود به فصل پاییز احساس افسردگی به سراغتان آمد، بهتر است علت آن را درک کرده و با پزشک معالج خود مشورت نمایید. شاید لازم باشد تغییراتی در برنامه زندگی و غذایی تان ایجاد کنید. 

نکته قابل ذکر دیگر این که با شروع فصل سرما، بخصوص زمستان، بیشتر افراد نسبت به گذشته وقت زیادی را در فضاهای سربسته سپری می کنند و اصولا فاصله زیستی آدم ها با یکدیگر به مقدار زیادی کم می شود. پناه بردن به محیط ها و فضاهای گرم باعث افزایش سطح تماس افراد و کم شدن فضاهای تنفسی نسبت به فصول گرم می شود. 

این وضعیت، در کنار افزایش ویروس ها و عوامل بیماری زای فصلی ظرفیت مضاعفی را به این عوامل می دهد تا افراد را در معرض ابتلای به بیماری های مختلف فصلی قرار دهد. 
به این خاطر اطلاع از آموزش ها و اصول اولیه بهداشتی در شرایط مشابه و البته به کار بستن دقیق آن ها بسیار ضروری تر می شود.

البته به اعتقاد پزشکان قرار گرفتن در معرض هوای سرد به خودی خود برای برخی از اندام های بدن مانند پوست، ریه، معده و امثال آن می تواند ریسک بالایی به همراه داشته باشد. به این سبب دقت در نحوه لباس پوشیدن کاملا منطقی و لازم است.  

به طور کلی، به کار بستن برخی از الگوهای زندگی و سلامت می تواند تضمین کننده سلامتی شهروندان در روزهای سرد باشد. الگوهایی که برخی از آن ها به این شرح هستند: 
خودداری از حضور در مکان‌های بسیار شلوغ و پررفت و آمد، تا حد امکان
استفاده مناسب وکافی از نور خورشید.
خودداری از پرخوری و مصرف غذاهای پرچرب، خوردن غذاهای سبک و ساده و مقوی.
استفاده از ویتامین‌ها.
پیشگیری از سرماخوردگی.‌
پیاده‌روی و ورزش.
توجه به نوع پوشش و آماده بودن نسبت به تغییرات ناگهانی آب و هوا.
عدم رفت و آمد در محل هایی که مربوط به تجمع بیماران است. 
داشتن خواب کافی و مناسب.
تهویه مناسب هوای محیط زندگی از جمله اتاق ها.
امیدواریم با به کار بستن این اصول ساده و اولیه که بارها و بارها از پزشکان و کارشناسان مربوطه شنیده ایم، از زیبایی های فصل جدید لذت ببرید. 

ارسال نظرات
موضوعات روز