پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶
درحالی دیروز اتحادیه نانوایان نرخ جدید قیمت نان در پایتخت را منتشر کرده و اتاق اصناف آن را رد کرده،که امروز رئیس سازمان صمت استان تهران افزایش قیمت نان در تهران را تایید کرد ولی مدیرکل وزارت صمت بار دیگر با تکذیب گرانی نان،قیمت های جدید را تایید کرد!
کد خبر: ۳۷۶۴۰
تیتر20 - روز گذشته اطلاعیه ای از اتحادیه نانوایان سنتی تهران درباره قیمت های جدید نان در پایتخت از اول مهر منتشر شد اما قاسم نوده فرهانی رئیس اتاق اصناف تهران در گفتگو با خبرنگار تسنیم به این ابلاغیه به سرعت و تندی واکنش نشان داد و اظهار کرد: تا به امروز ابلاغیه جدیدی برای تغییر قیمت نان به دست اتاق اصناف تهران نرسیده است که بخواهیم آن را به اتحادیه نانوایان ابلاغ کنیم.

وی افزود: در صورتی که  نرخ نامه جدیدی توسط اتحادیه نانوایان سنتی به نانوایان ابلاغ شده، این اتحادیه  اشتباه کرده است زیرا  به من که رئیس اتاق اصناف تهران هستم، نرخ جدیدی ابلاغ نشده که آن را به اتحادیه‌ها ابلاغ کنم.

 اعلام قیمت جدید نان در تنظیم بازار

اما امروز یدالله صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران امروز در نشست ستاد تنظیم بازار استان خبر از تغیرات قیمت نان در تهران داد و گفت:‌ در بخش نانوایی‌های یارانه‌پز، بربری با آرد 830 تومانی به قیمت یک هزار تومان، سنگک با آرد 815 تومانی، یک هزار و 200 تومان، تافتون با آرد 820 تومانی، 550 تومان و لواش با آرد 820 تومانی به نرخ 300 تومان عرضه می‌شود.

وی اظهارداشت: وزن چانه برای بربری 510 گرم، سنگک 560 گرم، تافتون 230 و لواش 140 گرم باشد.

صادقی قیمت‌های جدید را برای نانوایی‌های آزادپز نیز با قیمت گندم 900 تومانی اعلام و تشریح کرد:‌ قیمت بربری در این نانوایی‌ها با آرد یک هزار و 230 تومانی به قیمت یک هزار و 500 تومان، سنگک با آرد یک هزار و 170 تومانی به نرخ یک هزار و 800 تومان، تافتون با آرد یک هزار و 200 تومانی به قیمت 850 تومان و لواش با آرد یک هزار و 200 تومانی به نرخ 450 تومان عرضه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: وزن چانه در نانوایی‌های آزادپز برای بربری باید 580، سنگک 650، تافتون 280 و لواش 170 گرم لحاظ شود.

صادقی تاکید کرد: نرخ انواع نان برای شهرستان های استان بناست پس از بررسی اعلام شود. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران اعلام کرد: دولت مجوز افزایش قیمت نان را برای استان ها در اختیار استانداران قرار داده اما برای پایتخت خود وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام کرده است.

وی تصریح کرد: این نرخ‌ها برای ساماندهی قیمت نان است چون در عمل نانوایان طی سال های گذشته با کم کردن چانه یا با عنوان افزودنی‌ها قیمت نان را تغییر داده اند.

برخلاف اظهارات یدالله صادقی، امروز محمدرضا کلامی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی وزارت صمت اعلام کرد: قیمت نان گران نشده و اگر نرخ جدیدی برای نان اعلام شده، در راستای یکسان‌سازی قیمت‌ها و نظارت بیشتر است!

محمدرضا کلامی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت در این ارتباط اظهار کرد: از سال 93 تاکنون قیمت نان به صورت رسمی افزایش نیافته است و نانوایان در چند سال اخیر بطور مدام از افزایش هزینه‌های مختلف تولید از جمله افزایش هزینه‌های انرژی و هزینه کارگری در مقابل افزایش نداشتن قیمت نان گلایه‌مند بودند و بنابراین برای جبران هزینه‌ها، تعدادی از نانوایان، به طور خودسرانه اقدام به افزایش قیمت کرده‌اند و عملا نرخ‌های مصوب سال 93 رعایت نمی‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش هزینه‌ها، امکان نظارت بازرسان نسبت به گران‌فروشی و افزایش قیمت‌ها محدود می‌شد بنابراین با افزایش هزینه‌های تولید، نانوایی‌ها در سال‌های اخیر خواستار واقعی شدن قیمت نان بوده‌اند.

کلامی با بیان اینکه برای تغییر در قیمت نان و جلوگیری از ضرر تولید کنندگان و مصرف کنندگان، دو سناریو مطرح بود، تاکید کرد: یک سناریو افزایش قیمت گندم و سناریوی دیگر افزایش قیمت نان بود، اما دولت در نهایت تصمیم گرفت، تا قیمت گندم یارانه‌ای برای تهیه آرد نانوایی‌ها تغییر نکند و همچنان گندمی که در اختیار نانوایی‌ها قرار می‌گیرد، به نرخ یارانه‌ای باشد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت تصریح کرد: براساس آخرین تصمیمات، مقرر شد تا دولت یارانه نان را از طریق پرداخت یارانه گندم برای تولید آرد نانوایی‌ها حفظ کند، اما برای قیمت نان سقف تعیین کند تا امکان گران‌فروشی از بین برود.

وی اضافه کرد: هدف از انتشار بخشنامه جدید برای قیمت نان این است که براساس این بخشنامه قیمت و وزن چانه انواع نان برای نانوایی‌هایی که آرد یارانه‌ای می‌گیرند تعیین شود تا بدین وسیله امکان گران‌فروشی وجود نداشته باشد، ضمن اینکه از بروز هر گونه تخلفی جلوگیری شود و امکان نظارت بازرسان بر نانوایی‌ها هم بیشتر خواهد شد.

 کلامی گفت: دولت هر کیلوگرم گندم را از کشاورزان به قیمت 1700 تومان خریداری می‌کند که با هزینه‌های جانبی به 1850 تومان می‌رسد، اما گندمی که در اختیار نانوایان قرار می‌گیرد، بخشی به قیمت هر کیلو 665 تومان و 20 درصد هم به قیمت هر کیلو 900 تومان است.

وی تاکید کرد: نرخ‌های موجود در بخشنامه نه تنها افزایش قیمت در بر نداشته، بلکه تثبیت و در برخی موارد کاهش قیمت‌های موجود در بازار را به همراه داشته است و به این ترتیب با وجود نرخ‌های جدید هیچ جایی برای تخطی و تخلف و ارائه نان با قیمت کیفی باقی نمانده است، به عنوان مثال قیمت نان سنگک در اکثر نانوایی‌ها به دو هزار تومان رسیده، در حالیکه در بخشنامه این نرخ 1800 تومان تعیین شده و تخطی از آن تخلف است.

توجیه دولت برای افزایش قیمت نان

وزارت صنعت در حالی اعلام کرده است که نرخ‌های موجود در بخشنامه جدید نه تنها افزایش قیمت در بر نداشته، بلکه تثبیت و در برخی موارد کاهش قیمت‌های موجود در بازار را به همراه داشته اما با مقایسه قیمت های مصوب قبلی با نرخ های اعلام شده فعلی به راحتی مشخص می شود که قیمت نان افزایش یافته مثلاً قیمت نان بربری ساده از  800 تومان به 1000 تومان افزایش یافته است.

شاید منظور مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت از کاهش قیمت نان در نرخ نامه جدید، مقایسه با قیمت نان آزاد است./تسنیم
ارسال نظرات
موضوعات روز