پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۵
شمارش معکوس سرمایه‌گذاران برای خروج از بازار ملک
هر چند بازار مسکن در رکودی سخت و سنگین به سر می‌برد اما خبرهای رسیده از افزایش تعداد فایل ها برای فروش واحدهای مسکونی در تهران حکایت دارد.
کد خبر: ۳۷۶۷۹
تیتر20 -  آخرین بررسی ها نشان می دهد در دو هفته اخیر شمار فروشندگان در بازار مسکن افزایش محسوسی را تجربه کرده است به طوری که بسیاری از فعالان بازار مسکن انتظار دارند در نیمه دوم سال ، خرید و فروش مسکن شرایط تازه ای را نسبت به نیمه اول سال تجربه کند.

 دست اندرکاران این بازار معتقدند مهمترین دلیل افزایش مراجعه فروشندگان برای تبدیل ملک، پیش‌بینی ریزش آتی قیمت در بازار مسکن است چرا که به نظر می‌رسد قیمت‌ها در بازار روند نزولی خود را می‌کند، در نتیجه وقت خروج سرمایه‌گذاران از بازار مسکن فرا رسیده است.

 یکی از فعالان بازار مسکن در تهران در این خصوص گفت: کسانی که تنها به قصد سرمایه گذاری وارد این بازار شده اند، حالا می دانند ماه‌های آتی باید واحدهای مسکونی خود را به قیمت کمتری از امروز به فروش برسانند چرا که افزایش قیمت ها سبب شده است ابزار وام کارآمدی خود را از دست بدهد در نتیجه جمعیت قابل توجهی که با استفاده از تسهیلات قصد خرید مسکن را داشتند از بازار خارج شده اند اما به نظر می رسد با تعدیل قیمت مسکن ، بازگشت خریداران ، خصوصا خرید اولی ها به بازار از هفته های آتی آغاز شود.

 وی که در منطقه گلبرگ تهران فعالیت می‌کند، گفت: واحدهایی که تا چهار ماه قبل با نرخ ۱۴ میلیون تومان در هر متر مربع به فروش می‌رسیدند ، امروز با قیمت هایی بین ۱۱ تا ۱۲ میلیون تومان فایل شده‌اند و پیش بینی‌ها نشان می‌دهد تعدیل قیمت‌ها ادامه دارد چرا که نرخ این منطقه در سال گذشته بین ۶ تا ۸ میلیون تومان بود و ناگهان از مرز ۱۵ میلیون تومان در برخی محلات این مناطق فراتر رفت.

وی گفت: وضعیت بازار نشان می دهد امکان تعدیل بیشتر قیمت وجود دارد و غالبا خانه اولی ها نیز طرفدار واحدهای ۴۰ تا ۵۰ متری هستند تا وام های ۱۶۰ میلیون تومانی به کارشان بیاید.

مسکن

 بازار آماده ریزش است

 از سوی دیگر مهدی سطان محمدی کارشناس مسکن در این خصوص به خبرانلاین گفت: باید به این موضوع توجه کرد که کندی شدن نرخ تورم و آرامش بازار ارز زمینه را برای عقب نشینی قیمت‌ها در سایر بازارها فراهم کره است اما بهتر است سیاستگذاران به این نکته بسنده نکنند و با تدوین برنامه‌های دقیق و افزایش سطح ساخت و ساز بتوانند به تقاضای ر به رشد در سال های آینده پاسخ دهند در غیر این صورت انفجارهای دوباره در بازار مسکن در سال های آتی دور از ذهن نیست.

 وی گفت: در عین حال باید در نظر داشت که در سال های گذشته حجم ساخت مسکن متنساب با نیاز نبوده و در شرایط کنونی نیز با کاهش شدید خرید و فروش رکودی بر بازار مسکن حاکم شده است که ورود سرمایه گذاران جدید به بازار را دشوار می کند از این رو باید برای توسعه ساخت  ساز تدبیر لازم را داشت.

 بازار یکپارچه فروشنده است

 بررسی فایل‌های مسکن در مناطق مختلف تهران نشان می‌دهد در هفته های اخیر بازار مسکن به اصطلاح فعالان این حوزه یکپارچه فروشنده شده است، این در حالی است که در سال گذشته بازار مسکن در سیطره خریداران بود و روند رو به رشد قیمت‌ها سبب شده بود متقاضیان خرید بیش از متقاضیان فروش در بازار باشند .

 پیشنهاداتی ویژه از سوی مالکان واحدهای متراژ بالا برای پرداخت بخشی از پول به صورت غیرنقدی نیز این روزها در بازار مسکن به وفور ارائه می شود به این صورت که برخی اعلام می کنند حاضرند بخشی از پول ملک را با خودرو تاخت بزنند یا دوره طولانی‌تری را تنظیم سند در نظر بگیرند.

فرهاد ، یکی از فعالان بازار مسکن در میرداماد نیز در خصوص وضعیت بازار گفت: این روزها خریدار صرف در بازار نایاب است و اغلب کسانی که به دنبال خانه هستند، در صدد تبدیل به احسن هستند، به این ترتیب خانه خودشان را برای فروش می گذارند و خرید خانه جدید را منوط به فروش خانه خودشان می کنند، در عین حال که این معاملات باید همزمان صورت گیرد و در نتیجه فرآیند مذکور کندی کار را موجب می‌شود .

 وی گفت: وقتی بازار فروشنده می شود، بدان معنی است که احتمال ریزش قیمت بالا می رود، در میرداماد، برخی واحدهای مسکونی حتی تا ۵ میلیون تومان کاهش قیمت در هر متر مربع داشته اند، خصوصا واحدهای بزرگ که البته همچنان مشتری ندارند، در نتیجه برای پول لازم‌ها، مشتریان هستند که شرط و شروط تعیین می‌کنند در حالی که بازار سال گذشته در سیطره خریداران بود./خبرآنلاین
ارسال نظرات
موضوعات روز