جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۷
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی:
حجت گفت: با توجه به آنکه در واحدهای مرغداری دارو و واکسن تحت نظارت دامپزشک انجام می شود، از این رو استفاده از تریاک در واحدهای مرغداری حرف های کوچه بازاری است.
کد خبر: ۳۷۷۹۵
تیتر20 - عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه قیمت مرغ از ابتدای هفته تاکنون نوسانی نداشته است، اظهار کرد: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۸۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۲ هزار و ۹۰۰ تا ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان است.

وی قیمت مرغ در بازار را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به شرایط کنونی عرضه و تقاضا پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ تا پایان هفته تنها ۲ تا ۳ درصد نوسان داشته باشد که این میزان تاثیر چندانی در بازار ندارد.

به گفته حجت، با توجه به میزان جوجه ریزی و کشش تقاضا، قیمت مرغ تا پایان ماه در دامنه ۱۳ تا ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی نرخ فعلی هر قطعه جوجه یکروزه را ۲ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به کاهش تقاضای مرغداران برای جوجه ریزی و تنش قیمت جوجه و اختلاف با نرخ مصوب، مرغداران همچنان در حاشیه زیان هستند که با افزایش جوجه ریزی پیش بینی می‌شود قیمت به نرخ مصوب خود در بازار برسد.

وی با اشاره به اینکه در شهریور حدود ۱۱۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری صورت گرفته است، بیان کرد: میزان جوجه ریزی در شهریور نسبت به ماه قبل ۵ درصد کاهش یافته است، اما به سبب تنش‌های گرمایی و کاهش وزن گیری در فصل تابستان، افت ۵ درصدی جوجه ریزی با بهبود وزن گیری مرغ‌ها تاثیر منفی در بازار ندارد.

حجت درباره آخرین وضعیت بازار نهاده‌های دامی گفت: هم اکنون بازار کنجاله سویا به سبب تسریع در بارگیری مشکلی ندارد و تنها بارگیری ذرت از طریق بخش خصوصی با مشکلاتی روبروست که با اتخاذ تدابیر پشتیبانی امور دام، بازار این نهاده مشکلی ندارد.

این مقام مسئول قیمت کنونی هر کیلو ذرت را یک هزار و ۶۵۰ تا یک هزار و ۶۷۰ و کنجاله سویا ۲ هزار و ۴۵۰ تومان اعلام کرد و افزود: نرخ‌های کنونی نهاده‌های دامی در بازار آزاد اختلافی با قیمت مصوب خود ندارد که این امر بیانگر آرامش حاکم بر این بازار است.

وی با اشاره به دلایل صادرات غیر رسمی مرغ به بازار‌های هدف بیان کرد: با توجه به اخذ عوارض بالای صادرات مرغ و اتخاذ تصمیمات یک شبه مسئولان مبنی بر ممنوعیت، تجار بازار‌های هدف اعتمادی به صادرکنندگان ندارند و همین امر موجب شده تا مقدار محدودی مرغ به استان‌های شمال غرب و کردستان عراق صادر شود که این امر تاثیری در بازار مرغ ندارد.

بیشتر بخوانید: افزایش ۲۰۰ تومانی نرخ مرغ در بازار/کاهش قیمت ذرت و کنجاله سویا در راه است

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: صادرات مرغ، تنها در صورت عرضه مرغ با نرخ پایین‌تر از سایر رقبا به بازار‌های هدف شدنی است که با وجود عوارض بالای صادرات این امر توجیه اقتصادی برای صادرکننده ندارد و تجار عراقی تنها در صورت تداوم صادرات و دادن تعهد در این خصوص حاضر به خرید مرغ از ما هستند، در حالیکه صادرکنندگان هیچ اطمینان خاطری از تصمیمات مسئولان امر ندارند چرا که ممکن است همانند سال‌های گذشته، صادرات مجدد از بهمن ممنوع اعلام شود.

به گفته حجت، با کاهش تعرفه و رفع مشکلات صادراتی مبنی بر اتخاذ تصمیمات یک شبه این امکان وجود دارد که سالانه حداقل ۵۰۰ هزار تن مرغ به بازار‌های هدف صادر شود.

وی در واکنش به مباحث مطرح شده پیرامون مصرف تریاک به عنوان دارو در واحد‌های مرغداری گفت: استفاده از تریاک در واحد‌های مرغداری، نوعی تبلیغات در فضای مجازی است چرا که هر ماده‌ای به عنوان دارو یا واکسن در واحد‌های مرغداری به سبب ریسک پذیری بالای تولید استفاده نمی‌شود، ضمن آنکه در کل فارم‌ها دامپزشک مستقر است که تحت نظارت آن‌ها دارو یا واکسن به مرغ داده می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: هر از گاهی هجمه‌های این چنینی به صنایع وارد می‌شود که این موضوع نگرانی‌هایی برای مردم در بر دارد، در حالیکه امکان چنین امری در واحد‌های صنعتی مرغداری وجود ندارد.

به گفته حجت، در سال‌های قبل موضوع استفاده از هورمون در واحد‌های مرغداری مطرح شده بود که بسیاری از مسئولان امر توضیح دادند که به سبب قیمت بالای هورمون، مصرف آن برای تولیدکننده مقرون به صرفه نیست و هم اکنون برای صنعتی که ماهانه ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون قطعه جوجه ریزی می‌کند، به هیچ عنوان این امر انجام نمی‌شود و تنها استفاده از تریاک در واحد‌های مرغداری حرف‌های کوچه بازاری است که در فضای مجازی مطرح می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه مرغ نداریم، افزود: طی یک هفته اخیر، مرغداران در امر جوجه ریزی با هیچ گونه مشکلی مواجه نبودند که با این وجود پیش بینی می‌شود نوسانی در بازار مرغ طی روز‌های آتی اتفاق نیفتد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در پایان تصریح کرد: با توجه به عرضه مرغ کمتر از نرخ مصوب در بازار انتظار می‌رود که مسئولان دولتی هر چه سریع‌تر تصمیماتی اتخاذ کنند تا مرغداران بتوانند به تولید ادامه دهند چرا که هم اکنون مرغ با نرخ کمتر از ستاد تنظیم بازار در حال عرضه است که این امر می‌توانند مشکلات متعددی در امر جوجه ریزی ایجاد کند.
ارسال نظرات
موضوعات روز