پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به روند تکمیل زیرساخت‌های ایرتاکسی با هماهنگی وزارت راه و سازمان هواپیمایی، گفت: فعلا امکان پرواز ایرتاکسی به فرودگاه‌های پرتردد وجود ندارد.
کد خبر: ۳۷۸۰۹
تیتر20 - سیاوش امیرمکری در گفت‌وگویی،‌ درباره آخرین وضعیت راه‌اندازی ایرتاکسی در فرودگاه‌های کوچک و موضوع هوانوردی عمومی، اظهار داشت: بخش متقاضی ایرتاکسی بخش خصوصی است؛ اگر بخش خصوصی با محاسبات خود تشخیص دهد که این ظرفیت می‌تواند برایش درآمدزا‌ و اقتصادی باشد، این کار را شروع می‌کند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اظهار داشت: در این حوزه، قطعاً هر کسی که زودتر وارد شود، بیشترین سود را از این شرایط خواهد داشت.

* تکمیل زیرساخت‌های ایرتاکسی با هماهنگی وزارت راه و سازمان هواپیمایی

وی با اشاره به روند تکمیلی زیرساخت‌های ایرتاکسی در کشور، گفت: در مرحله اول با هماهنگی سازمان هواپیمایی کشوری ‌و موافقت وزیر راه و شهرسازی و حوزه معاونت حمل و نقل وزارتخانه، در حال فراهم سازی زیرساخت‌ها و ایجاد مشوق‌هایی برای این حوزه هستیم،  اما بحث اصلی صدور مجوز برای ایجاد شرکت‌های ایرتاکسی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری است که آنها این موضوع را پیگیری می‌کنند.

امیرمکری اظهار داشت:‌ البته محدودیت‌هایی در حوزه امنیتی این پروازها وجود دارد که در حال مذاکره و تبادل نظر با دستگاه‌های مربوطه در این حوزه هستیم تا به نتیجه برسد.

* ایرتاکسی برای فرودگاه‌های کوچک و کم‌تردد‌

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران درباره احتمال راه‌اندازی ایرتاکسی در فرودگاه‌های پرتردد نظیر مهرآباد و شهید هاشمی‌نژاد مشهد، اظهار کرد: در فرودگاه‌های مهرآباد و مشهد ظرفیت ‌تکمیل است و این فرودگاه‌ها ظرفیت ایرتاکسی ندارد و نیاز هم نیست، ایرتاکسی بیشتر برای جاهایی است که پرواز برنامه‌ای وجود ندارد اما فرودگاه‌ها و شهرهایی ‌که پرواز برنامه‌ای روتین زیادی دارند، و در هر ساعت که مسافر نیاز داشت، پرواز وجود دارد، نیازی به ایرتاکسی ندارد و اصلا برای مسافر هم ارزش اقتصادی ندارد چون هر لحظه پرواز وجود دارد.

* امکان پرواز از شهرهای کوچک به مراکز استان‌های بزرگ‌تر

وی در پاسخ به این سؤال که اگر متقاضی ایرتاکسی قصد پرواز از شهرهای کوچک به پایتخت یا مشهد داشت، باید چکار کند؟ گفت: اگر مسافری قصد استفاده از ایرتاکسی از مناطق کم تقاضا یا فرودگاه‌های کوچک را داشت، به برخی مرکز استان منتقل می‌شود و از آنجا به تهران سفر می‌کند.

امیرمکری ادامه داد: فعلاً ایرتاکسی از فرودگاه‌های کوچک به تهران به دلیل ترافیک بالای فرودگاه تهران و محدویت‌هایی که داریم، نداریم؛ ترجیح می‌دهیم فرودگاه‌هایی که ترافیک کمتری دارند، در گام اول وارد بحث ایرتاکسی شوند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اضافه کرد: همچنین‌ ما در این صورت دستمان بازتر است تا سایر خدمات هوانوردی عمومی ‌را در فرودگاه‌های کوچک ارائه دهیم و این خدمات در این فرودگاه‌ها مناسب‌تر خواهد بود.

* ‌تخفیف 30 درصدی به تعرفه فرودگاهی ایرتاکسی و هواپیماهای زیر 2000 کیلوگرم

وی درباره اعمال تخفیف 30 درصدی بابت خدمات تعرفه فرودگاهی و ایرتاکسی و تناقض آن با قانون ماده 161، توضیح داد: ‌در قانون ماده 63 اختیاری به وزیر راه و شهرسازی داده است که به تشخیص خود برای افزایش تعداد پروازها تا 30 درصد تخفیف در تعرفه‌های فرودگاهی قائل شود.

امیرمکری ادامه داد: البته این تخفیف 30 درصدی عمدتا به پروازهای زیر 2000 کیلوگرم (هواپیماهای که وزن تیک‌آف آنها زیر 2000 کیلوگرم است) اختصاص می‌یابد ‌که اغلب هواپیماهای 2 الی 3 نفره هستند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اضافه کرد: همچنین باید به این موضوع هم توجه داشت این تخفیف در تناقض با قانون ذکر شده نیست ‌‌چون ما برای افزایش پروازها بازار‌یابی می‌کنیم.

 هفتم خردادماه امسال بود که شهرام آدم‌نژاد، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، در مراسم امضای تفاهم‌نامه هوانوردی عمومی ‌با حضور رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته از راه‌اندازی «تاکسی هوایی» در دو مسیر تا پایان سال خبر داد.

‌روز 10 مهرماه امسال، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، اعلام کرد: ‌‌شرکت هواپیمایی ایران‌ایر‌ برای ایام اربعین امسال تعداد ۲ پرواز در قالب ایرتاکسی از کرمانشاه و ایلام راه‌اندازی کرده است./فارس
ارسال نظرات
موضوعات روز