شنبه ۱۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 30
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
گزارش ویژه /
بانک ملی ایران به عنوان بازوی اقتصادی دولت در تامین مالی پروژه های بزرگ کشور و حمایت واحد های تولیدی همواره پیشگام بوده، به طوری که بر اساس آخرین آمارها سهم واحدهای اقتصادی از تسهیلات بانک ملی ایران در پنج ماه ابتدای سال جاری به بیش از 414 هزار میلیارد ریال رسید.
کد خبر: ۳۷۸۵۰
چتر حمایتی بانک ملی بر سر تولید و صنعت
تیتر20 - حمایت از تولید و بخش صنعت در همه اقتصادهای بزرگ و موفق دنیا یک اصل غیرقابل انکار است چرا که حوزه صنعت در اقتصاد یک محرک و چرخ مولدی است که می تواند سبب حرکت سایر بخش های اقتصادی در کشور شود و با رونق بخش اشتغال سبب بالندگی و پویایی اقتصاد در کشور باشد و سرمایه گذاری در این بخش یک سرمایه گذاری مولد است که در کنار سود سرمایه گذاران، سود جمعی اقتصاد را نیز به دنبال خواهد داشت.

بر این اساس و بر اساس توسعه اقتصادی کشور، نقش تامین مالی حوزه های صنعتی و حمایت بانکها از بخش تولیدات صنعتی به عنوان یکی از راهگشاترین اقدامات اقتصادی در حوزه رونق اقتصادی است.

چتر حمایتی بانک ملی بر سر تولید و صنعت
اگرچه بانکها در سالیان اخیر به دلیل شرایط پیچیده اقتصادی و مشکلات تحریمی دچار مصائب و تنگناهای اعتباری متعددی بوده اند اما به عنوان مثال بانک ملی ایران به عنوان بازوی اقتصادی دولت در تامین مالی پروژه های بزرگ کشور و حمایت واحد های تولیدی همواره پیشگام بوده و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، افزایش اشتغال و خودکفایی کشور در حوزه های مختلف قدم های محکمی را برداشته است.

این بانک طی سالهای اخیر همواره تلاش داشته تا با سیاست حمایت از صنایع به عنوان بخشی مهم و موثر در اقتصاد، عمل نماید و با ایجاد توازن در بخشهای مختلف ضمن تامین منافع سپرده گذاران در بخش حمایتهای اقتصادی نیز نقش هدایتگری قابل توجهی ایفا کند. 
این سیاست که از ابتدا جزو اصولی ترین سیاست های بانک ملی در سالهای فعالیت این بانک بوده، در سالهای اخیر و با توجه به مشکلات و موانعی که گریبانگیر تولید و صنعت در اقتصاد بوده اهمیت دوچندان یافته و با جدیت بیشتری از سوی متولیان این بانک دنبال می شود که حمایت های ویژه بانک ملی از طرح های تولیدی و صنعتی مختلف در کشور موید این موضوع است. 

بانک ملی؛ پرچمدار حمایت از رونق تولید و اشتغال

بر اساس آمارهای عملکردی به نظر می رسد بانک ملی در راستای حمایت از صنایع و رونق تولید در کشور تاکنون بر اساس دو اصل کلی سیاستهای خود را ریل گذاری کرده و در این مسیر با حرکت شتابانی در حال پیشگامی در اقتصاد و بدنه بانکهای دولتی در کشور است.

در بخش نخست با وجود اینکه بانکها خود گرفتار مشکلات تحریم و تنگناهای منابع اعتباری هستند، اما بانک ملی با تدابیری که اندیشیده و با سیاست حمایت از تولید و صنعت و درنظرگرفتن مشکلات پیش روی صنایع از وصول بخشی بدهی های صنعتگران موقتا خودداری کرده تا خللی در روند صنعتی کشور ایجاد نشود. 

همچنین بانک ملی در حل معضلات و گرفتاری های اقتصادی و اعتباری بسیاری از صنایع نیز پیشگام بوده به طوری که در موضوع اخیر شرکت هپکو که به چالشی بزرگ تبدیل شده بود، با اختصاص تسهیلات ویژه از منابع تسهیلات داخلی بانک ملی ایران با رقمی بالغ بر 15 میلیاردتومان جهت پرداخت معوقات کارگری،این بانک اقدام به گره گشایی از مشکلات این شرکت و کارگران آن نمود.

در بخش دوم بانک ملی با حمایت و سرمایه گذاری تسهیلاتی در بخش های مولد اقنصادی و صنایع کشور، گام موثری در احیا و رونق فعالیت های صنعتی در کشور برداشته است، به طوری که بر اساس آخرین آمارها سهم واحدهای اقتصادی از تسهیلات بانک ملی ایران در پنج ماه ابتدای سال جاری به بیش از 414 هزار میلیارد ریال رسید.

آمارها چه می گویند؟

بر اساس آخرین آمار موجود، این بانک در سال جاری با رویکرد حمایت و کمک به رونق بخش های مختلف اقتصادی کشور، پرداخت تسهیلات به بنگاه ها را در دستور کار دارد و طی مدت مذکور 675 هزار و 687 فقره تسهیلات به ارزش 414 هزار و 802 میلیارد ریال تسهیلات به بخش های کشاورزی و صنایع تبدیلی، صنعت و معدن، مسکن و ساختمان، بازرگانی و ... تخصیص داده است.

بر این اساس سهم بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی از تسهیلات پرداختی بانک ملی ایران به بخش های مختلف اقتصادی طی پنج ماه ابتدای امسال، بالغ بر 26 هزار و 923 فقره به ارزش 11 هزار و 851 میلیارد ریال بوده است.

همچنین بخش مسکن و ساختمان نیز به عنوان یکی از مهم ترین محرکه های رونق اقتصاد کشور همواره مورد توجه بانک ملی ایران بوده و از این رو تخصیص ویژه تسهیلات به این بخش در سال جاری در دستور کار بانک قرار گرفته است.

بر این اساس از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه، هشت هزار و 888 میلیارد ریال تسهیلات در 31 هزار و 79 فقره به بخش مسکن و ساختمان پرداخت شده است.

همچنین این بانک در راستای حمایت از بخش صنعت و معدن کشور، توجه ویژه ای به بنگاه های اقتصادی این بخش داشته و بر همین اساس در مدت مذکور بالغ بر65 هزار و 877 میلیارد ریال تسهیلات در 12 هزار و 492 فقره پرداخت کرده است.

بنگاه های بخش بازرگانی نیز 55 هزار و 860 فقره تسهیلات به ارزش 41 هزار و 937 میلیارد ریال دریافت کرده اند.
همچنین 549 هزار و 127 فقره تسهیلات نیز به ارزش 285 هزار و 25 میلیارد ریال به بخش خدمات و 206 فقره تسهیلات به ارزش یک هزار و 224 میلیارد ریال به بخش صادرات پرداخت شده است.

چتر حمایتی بانک ملی بر سر تولید و صنعت
مروری بر دستاوردها و رویکرد حمایتی بانک ملی در بخش تولید و صنعت 

اختصاص این سهم بزرگ از تسهیلات در نظام بانکی کشور به صنایع نشان از نقش برجسته بانک ملی در رونق تولید و صنعت کشور دارد. ورود این بانک به صنایعی نظیر تولید محصولات سلولزی با وجود چالش های پیش آمده برای این بخش صنعتی نشان از درایت و اشراف حداکثری مدیران این بانک نسبت به شرایط اقتصادی موجود دارد. لازم به توضیح است که تنها در یک مورد می توان به شرکت دانش بنیان گلریز، تولیدکننده محصولات کاغذی و بهداشتی کشور در استان خراسان رضوی اشاره کرد که 20 درصد از سهم تولید و فروش بازار دستمال های کاغذی کشور را در دست دارد که با استفاده از تسهیلات بانک ملی ایران گسترش و توسعه یافته است.

همچنین حمایت بانک ملی از کارخانه تولید مبدل های ولتاژ برق در استان سمنان با تولید مبدل قدرت و توزیع برق و تامین 100درصد نیاز کشور به این محصول استراتژیک که سبب جلوگیری از خروج ارز و زمینه خودکفایی ساخت ترانسفورماتور را در کشور تحقق بخشیده است.
همچنین بانک ملی با ارائه تسهیلات به مجموعه صنایع آلومرول نوین واقع در استان مرکزی، زمینه حمایت از اشتغال 2000 نفر و تامین بیش از 90 درصد نیاز کشور به قطعات آلومینیومی را فراهم ساخته است.

همچنین بانک ملی ایران همواره طی سال های گذشته در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و افزایش رونق تولید، گام های حمایتی بسیار بزرگ و مهمی در حوزه توسعه و رشد صنایع مختلف کشور از جمله صنایع مواد غذایی برداشته است.

از جمله این صنایع، می توان به حمایت بانک ملی از شرکت خوشگوار اشاره کرد که این شرکت به عنوان یکی از صنایع کلیدی و بزرگ در حوزه صنایع مواد غذایی کشور در استان خراسان رضوی است که با تامین مالی این واحد صنعتی توسط بانک ملی ایران، نیمی از نیاز آبمیوه، ماء الشعیر، نوشابه و آب آشامیدنی کشور تامین و زمینه اشتغال 500 نفر به صورت مستقیم و  سه هزار نفر را نیز به صورت غیرمستقیم فراهم شده است.

لازم به تاکید است که بانک ملی ایران از جمله بانک‌هایی است که در هموارسازی تامین مالی صنایع کلیدی و زیر ساخت های اساسی در کشور، قدم‌های مناسبی را برداشته است. تامین سرمایه شرکت خوشگوار، از جمله نمونه‌های بارزی است که نقش سرمایه بانک ملی ایران در آن به این دلیل حائز اهمیت است که این شرکت در حوزه صنایع موادغذایی و آشامیدنی کشور را از واردات این محصولات بی نیاز کرده است.

حمایت از بومی سازی و ارزآوری رویکرد مهم بانک ملی در حمایت از صنایع

از دیگر اقدامات موثر بانک ملی می توان به حمایت این بانک در راستای بومی سازی تولید انواع چسب صنعتی و شکستن انحصار آن با تسهیلات بانک ملی ایران اشاره کرد.

شرکت صنایع شیمیایی سامد از جمله واحدهای صنعتی موثر در استان خراسان رضوی است که با حمایت ها و کمک های بانک ملی ایران ظرفیت تولید این واحد صنعتی در سال های گذشته افزایش یافته و موجب شده تا کشور از این محصول خاص بی نیاز شود و زمینه اشتغال مستقیم 300 نفر و غیرمستقیم پنج هزار نفر را فراهم کند.

همچنین از دیگر مجموعه این اقدامات می توان به حمایت بانک ملی در زمینه اشتغال 1000 نفر و جلوگیری از خروج سالیانه ی حداقل 200 میلیون دلار ارز از کشور با تولیدات الیاف شیشه یا تی شو اشاره کرد.

رونق تولید و اشتغال با حمایت های بانک ملی

همچنین بانک ملی ایران در سال های اخیر با سرمایه گذاری و اختصاص میلیاردها ریال در بزرگ ترین طرح های صنعت برق کشور، در مسیر رونق تولید و اشتغالزایی کشور مشارکت فعال داشته است. یکی از مهم ترین اقدامات این بانک در حوزه صنعت برق کشور، تامین مالی و گشایش اعتبارات اسنادی پروژه ها و طرح های شرکت هایی از جمله شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران در استان البرز است که ضمن توسعه، رونق تولید و برطرف نمودن نیازهای داخل کشور در این صنعت حیات بخش نیز برای هزاران نفر اشتغال ایجاد کرده است.

همچنین می توان به اشتغال دو هزار نفر و تامین 100درصد نیاز کشور در زمینه ساخت و تولید اتوبوس و مینی بوس های شهری و بین شهری توسط بانک ملی اشاره کرد. 

ارائه تسهیلات و تامین مالی توسط بانک ملی ایران جهت تولید ماشین آلات و دستگاه های اندازه گیری مخازن چاه های نفت توسط شرکت دانش بنیان اسماعیلی که در استان البرز تولید می شود و همچنین اشتغال 5 هزار نیروی متخصص و تامین 100درصد نیاز کشور در حوزه  تولید قطعات فلزی، چدنی و مقاطع فولادی در غرب آسیا و خاورمیانه با حمایت بانک ملی، از دیگر مواردی است که می توان به آن اشاره نمود.

گزارشی از مجموعه این اقدامات در قالب هشتگ #حمایتی_به_وسعت_یک_سرزمین در فضای مجازی نیز قابل دسترس است.

آنچه بدیهی است بانک ملی با حمایت از طرح های مختلف تولیدی و صنعتی بزرگ و متعدد در کشور توانسته با افتتاح طرح های صنعتی بزرگ و متعدد در کشور در سالیان اخیر در جهت رونق اشتغال و تولید گامهای موثری بردارد. لازم به نوضیح است که حمایت های بانک ملی از رونق تولید و صنعت به موارد مذکور ختم نمی شود و بر اساس مقایسه وضعیت کلی می توان گفت بانک ملی ایران یکی از رکود دار داران پرداخت تسهیلات به واحد های صنعتی و تولیدی جهت رونق تولید و اشتغالزایی در کشور است.

بانک ملی ایران از جمله بانک‌هایی است که در هموارسازی تامین مالی صنایع کلیدی و زیر ساخت های اساسی در کشور، قدم‌های مناسبی را برداشته است و نقش چشمگیری در حمایت و تامین مالی طرح های مهم صنعتی کشور طی سال های گذشته داشته است.

در پایان باید به این نکته نیز توجه نمود که بر اساس سیاست های کلان بانک ملی، عمده این حمایت ها سبب ارزآوری و نیز رونق اشتغال شده است، همچنین شرکت های مورد حمایت عمدتا از شرکتهای مادر تخصصی در حوزه تولید و صنعت بوده اند که تسهیلات اختصاص یافته از سوی بانک ملی سبب شده تا سایر شرکت های زیر مجموعه نیز بدین ترتیب مورد حمایت قرار گیرند.


ارسال نظرات
موضوعات روز