شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳
تیتر20 بررسی می کند؛
علی شیخ زاده در پارس خودرو با چالش های زیادی برای اداره این شرکت مواجه است و از همین رو این پرسش مهم وجود دارد که اولویت های وی در کیلومتر 9 جاده مخصوص چیست.
کد خبر: ۳۷۹۸۶
اولویت های اصلی سکاندار جدید پارس خودرو
تیتر20 - پس از گمانه زنی های بسیار، صندلی مدیرعاملی پارس خودرو نیز دچار تغییر شد و ناصر آقامحمدی جای خود را به علی شیخ زاده داد تا سومین خودروساز بزرگ کشور احتمالا مسیری تازه را با سکاندار جدید خود آغاز کند. 

مدیرعامل جدید پارس خودرو اما با چالش های زیادی برای اداره این شرکت مواجه است و از همین رو این پرسش مهم وجود دارد که اولویت های وی در کیلومتر 9 جاده مخصوص چیست.

بدون شک بزرگترین چالشی که پارس خودرو مانند ایران خودرو و سایپا با آن دست و پنجه نرم می کند، تحریم و دردسرهای آن است. اتفاقا پارس خودرویی ها یکی از قربانیان اصلی تحریم خودروسازی به شمار می روند، چه آنکه دو همکار خارجی مهم خود یعنی رنو فرانسه و برلیانس چین را از دست دادند.

این دو شرکت از بیم تنبیه توسط آمریکایی ها، ارتباط خود را با پارس خودرو قطع کردند و تولید محصولات شان در این شرکت متوقف شد. با رفتن این دو خودروساز، پارس خودرو با افت شدید تیراژ و فروش و درآمد مواجه شد و در حال حاضر نیز شرایط مناسبی را در تیراژ و نقدینگی ندارد. بنابراین اولین اولویت کاری مدیرعامل جدید پارس خودرو می تواند این باشد که تولید را در این شرکت رونق دهد، هرچند البته کار بسیار سختی خواهد بود.

طبعا تا تولید در پارس خودرو رونق نگیرد، جذب نقدینگی لازم نیز میسر نخواهد بود و بخش قابل توجهی از کارگران این شرکت عملا کار خاصی برای انجام دادن نخواهند داشت. البته قطعا با توجه به سختی تحریم ها و قطع ارتباط با شرکای خارجی، بازگرداندن تولید به سطح قبل از تحریم بسیار سخت است، با این حال مدیرعامل جدید پارس خودرو چاره ای ندارد جز اینکه به هر روش و حربه ای، تولید را افزایش دهد تا این شرکت را از گرداب مالی برهاند.

اینکه پارس خودرو بتواند در شرایط تحریم شریک خارجی جدیدی را بیابد، انتظار بالایی است، بنابراین به نظر می رسد مدیرعامل جدید باید به دنبال حل مشکل تولید از داخل باشد. ایجاد شرایط لازم برای تولید حق العمل کاری، یکی از راهکارهایی است که سکاندار جدید پارس خودرو می تواند آن را در دستور کار قرار دهد؛ اتفاقا این موضوع اخیرا در دستور کار پارس خودرو قرار گرفته و تولید کوئیک پلاس به این شرکت واگذار شده است. 

اما دیگر اولویت کاری مهم شیخ زاده، تعیین تکلیف تعهدات معوق پارس خودرو و بستن این پرونده پر دردسر و پر حاشیه است. پارس خودرویی ها تعداد زیادی محصول از جمله رنو و برلیانس را پیش فروش کرده اند که با توجه به قطع ارتباط با شرکت های مادر، توان تحویل آنها را ندارند. از همین رو بسیاری از ثبت نام کنندگان رنو و برلیانس همچنان سرگردان هستند و تکلیف آنها مشخص نشده است، بنابراین مدیرعامل جدید بهتر است هرچه زودتر این پرونده را ببندند. جلب رضایت مشتریان (چه با حربه تحویل خودرو جایگزین و چه از مسیر انصراف)، نه تنها می تواند پارس خودرو را از حواشی و دردسرهای پرونده تعهدات معوق نجات دهد، بلکه امکان جذب نقدینگی از مسیر پیش فروش های جدید را نیز برای این شرکت فراهم خواهد کرد. 

به نظر می رسد در صورت اهتمام مدیرعامل جدید پارس خودرو به این اولویت ها و کسب موفقیت لازم در این مورد، چالش مهم دیگر شرکت یعنی حفظ نیروی انسانی و تامین حقوق و مزایای آنها خود به خود حل شود. در واقع حفظ نیروی انسانی اولویت بسیار مهم دیگر سکاندار جدید پارس خودرو به شمار می رود که اگر وی بتواند چالش های تولید و نقدینگی و تعهدات معوق را حل کند، از پس این مسئله نیز برخواهد آمد.       

ارسال نظرات
موضوعات روز