جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶
پس گرفتن دارو با هر نیتی تخلف محسوب می‌شود و اگر داروخانه‌ای این اقدام را انجام داد، در واقع مسئول فنی آن داروخانه ریسک بسیار بزرگی را برای پذیرفتن این مسئولیت قبول کرده است.
کد خبر: ۳۸۰۰۶
تیتر20 -  ‌خبرنگاری با دکتر کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو انجام داده و در خصوص ابهاماتی در خصوص پس گرفتن دارو توسط برخی داروخانه‌ها به نام "نذر دارو" و اینکه بالاخره مردم با دارو‌های اضافی مانده در منزل چه کار کنند، صحبت کردند.

پس گرفتن دارو با عناوین خیرخواهانه، چون نذر دارو!

وی در اینباره گفت: به لحاظ آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌های صادره از سازمان غذا و دارو، پس گرفتن دارو بعد از خروج از دارو امکانپذیر نیست.

او افزود: برخی داروخانه‌ها با عنوان نذر دارو، دارو‌های اضافی مردم را گرفته و به افراد نیازمند هدیه می‌دهند، اما با وجود درکی که ما از فعالیت‌های نیکوکارانه و خیرخواهانه اینچنینی داریم، ولی مسئولیت آن را به عنوان نظام سلامت در سازمان غذا و دارو و و وزارت بهداشت نمی‌توانیم بپذیریم.

عدم پذیرش مجدد دارو به دلیل محدودیت‌های فنی

جهانپور ادامه داد: با توجه به محدودیت‌های فنی، چون ایمنی بیمار، ایمنی دارو، شیوه نگهداری دارو و برخی نکات امنیتی، اقدامی، چون پس گرفتن دارو توسط داروخانه‌ها با هر عنوانی را نمی‌توانیم تأیید کنیم و خودمان هم هیچوقت این مسأله را ترویج نمی‌دهیم.

همچنین سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: ما به عنوان متولیان سلامت جامعه با در نظر گرفتن سلامت دارو و ایمنی افراد مجبوریم که مهر صحت بر اینگونه این اقدامات نگذاریم.

اطلاع تخلفات داروخانه‌ها به سامانه ۱۹۰

دکتر جهانپور با اشاره به اینکه پس گرفتن دارو با هر نیتی تخلف محسوب می‌شود، اظهار داشت: اگر داروخانه‌ای این اقدام را انجام داد، در واقع مسئول فنی آن داروخانه ریسک بسیار بزرگی را برای پذیرفتن این مسئولیت قبول کرده است.

او بیان کرد: مردم حتی اگر چنین اتفاقی در داروخانه‌ای رخ داد می‌توانند به سامانه ۱۹۰ اطلاع دهند، چون پذیرش مجدد دارو تخلف است.

مسئولیت رد و بدل دارو خارج از داروخانه به عهده خود افراد است

وی در خصوص دلیل عدم پذیرش دارو توسط داروخانه هم به بهداشت نیوز گفت: وقتی ما نمی‌دانیم دارویی که از زنجیره توزیع رسمی خارج شده چگونه و در چه شرایطی نگهداری شده و چه اتفاقی برایش افتاده، بنابراین رویدادی را که از آن اطلاعی نداریم و نمی‌توانیم اطلاعی در مورد آن پیدا کنیم، به هیچ عنوان تأییدش نمی‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: افراد ممکن است با اعتمادی که به اعضای خانواده و نزدیکان خود دارند، دارو‌های اضافی را بین خود رد و بدل کنند، اما ما نمی‌توانیم به هیچ وجه این عمل را نیز با توجه به خطرات و ریسکی که به دنبال دارد، برایش حکم کلی صادر کنیم و مسئولیت این عمل نیز با خود افراد است.

جهانپور تأکید کرد: خط قرمز نظام سلامت، سلامت عمومی جامعه است، بنابراین ما حتی موضوعی به نام صرفه جویی در دارو را نیز از مسیرهایی، چون نذر دارو، پس گرفتن دارو توسط داروخانه‌ها و دادن داروی اضافی به دیگران، علی رغم اینکه می‌تواند باری از هزینه‌های نظام سلامت بکاهد، نمی‌توانیم بپذیریم.

مردم دارو‌های اضافی را به کجا تحویل دهند؟

سخنگوی سازمان غذا و دارو در پاسخ به این سؤال خبرنگار بهداشت نیوز که مردم بالاخره دارو‌های اضافی و تاریخ مصرف گذشته در منزل را به کجا تحویل دهند هم گفت: دارو‌های اضافی و تاریخ گذشته را عموما داروخانه‌ها و معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌ها جمع آوری کرده و آن‌ها را طی صورت جلسه‌ای تحت شرایطی که ایمنی و مقررات لازم، امحا می‌کنند.

وی همچنین تصریح کرد: حتی داروخانه‌ها و معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌ها امکان دارد مشاوره‌هایی و توصیه‌هایی هم با توجه به نوع دارو داشته باشند و به فرد بگویند که این دارو قابلیت دفع و دور ریزی توسط زباله شهری را دارد و میتواند توسط افراد وارد زباله‌ها شود./ بهداشت نیوز
ارسال نظرات
موضوعات روز