جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۵
نشست خبری مشترک قطعه‌سازان و خودروسازان برگزار شد
سخنگوی انجمن قطعه‌سازان:اگر مدیران صنعت خودرو را نمی‌خواهند بدون رودربایستی آن را اعلام کنند تا ما تکلیف سرمایه خود را بدانیم.
کد خبر: ۳۸۰۷۰
پاسخ صنعت خودرو به بانک مرکزی : فشل ما هستیم یا شما؟ / اگر مدیران این صنعت را نمی‌خواهند بدون رودربایستی آن را اعلام کنند/برخی ها نمی‌خواهند تولید داخلی رونق بگیرد
تیتر20 -  در نشست مشترک قطعه‌سازان و خودروسازان داود میرخانی مشاور انجمن خودروسازان با اشاره به کنترل قیمت‌ها توسط دولت گفت:  پیش از انقلاب وزارت بازرگانی قیمت‌ها را کنترل می‌کرد ولی روش آنها بدین صورت بود که منافع تولیدکننده در نظر گرفته می‌شد آقای خیامی با 10 میلیون تومان ایران خودرو را تاسیس کرد و سال 57 که از ایران خارج شد 150 میلیون تومان سرمایه ایشان بود که این پول را از کشور خارج نکرد و جهت اشتغال و کمک به صنعت کشور در مشهد و ایدم تبریز و ریخته‌گری سرمایه‌گذاری مجدد صورت داد.
وی ادامه داد: اما متاسفانه بعد از انقلاب این کنترل ادامه پیدا کرد اما سود متعارف برای تولیدکننده در نظر گرفته نشد ما از همان اول انقلاب کش و قوس زیادی با شورای انقلاب داشتیم و همان موقع شورای اقتصاد تصویب کرد که قیمت‌گذاری بر اساس حاشیه بازار باشد.
مدیرعامل سابق ایران خودرو ادامه داد: در همان 10 سال علیرغم اینکه تورم افزایش داشت اما قیمت خودرو به صورت کاملا منطقی افزایش پیدا می‌کرد اما متاسفانه در زمان دولت احمدی‌نژاد این قیمت‌گذاری به سازمان حمایت واگذار شد و این سازمان نیز زیر قیمت تمام شده قیمت‌ها را معین کرد و در نهایت به جایی رسید که رئیس جمهور وقت عبارت معروف پراید کیلویی چند را بیان کرد.
وی با اشاره به هزینه‌های بالای خودروسازی گفت: ما هیچ گونه بهروه‌وری نداریم وقتی یک خودروسازی را به خاطر، نامه‌ نمایندگان و سفارش برخی افراد مجبور به استخدام هفت هزار نیروی مازاد می‌کنند و الان هم به آن اجازه تعدیل نمی‌دهند چگونه به دنبال بهره‌وری هستیم.
وی با اشاره به اظهارات همتی مبنی بر فشل بودن خودروسازی گفت: بانک مرکزی هم فشل است زیرا نتوانسته تورم و نقدینگی را کنترل کند اگر فشل بودن کلمه درستی است بانک مرکزی در راس آن است. صحبت‌های همتی کاملا غلط بود حرف زدن ناصواب هم حد و حصری دارد وقتی خودتان فرمول قیمت‌گذاری را می‌دانید و می‌بینید که چه بلایی سر خودروسازان آمده است نباید هر حرفی را پشت تریبون بزنید.
مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات با پراهمیت دانستن شرایط فعلی اقتصاد کشور گفت: برگزاری این نشست مشترک نشان می‌دهد که در این برهه زمانی که چه مقدار نیازمند هماهنگی و همدلی هستیم زیرا علاوه بر تحریم‌های خارجی تحریم‌های داخلی و سوء مدیریت و غرض‌ورزی برخی مدیران باعث شده که مشکلاتی بر سر راه تولیدکنندگان به وجود آید.
وی ادامه داد: تحریم‌ها باعث بروز مشکلات زیادی شده است به طوری که امروز اگر پول نقد هم داشته باشیم نمی‌توانیم بسیاری از قطعات که عمدتا الکترونیکی هستند را وارد کشور کنیم و بخش اعظمی از کاهش تولید مربوط به تحریم‌ها هستند.
در ادامه این نشست‌ بهنیا سخنگوی انجمن قطعه‌سازان با اشاره به صحبت‌های روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی در اتاق بازرگانی ایران گفت: اگر مدیران این صنعت را نمی‌خواهند بدون رودربایستی آن را اعلام کنند تا ما تکلیف سرمایه خود را بدانیم. اکنون بیش از 700 هزار نفر به صورت مستقیم در صنعت دوم کشور مشغول به کار هستند که به ازای هر نفر 400 میلیون تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته است. اگر اکنون با تمام این ویژگی‌ها دولت این صنعت را نمی‌خواهد اعلام کند اما اگر خواهان ادامه فعالیت آن است این راهی که مدیران و بانک مرکزی در پیش گرفته‌اند اشتباه است.
سخنگوی انجمن با بیان برخی از آمارها گفت:‌ در سال 92 نقدینگی کشور شش هزار میلیارد تومان بود اما در نیمه اول سال 97 به دو هزار هزار میلیارد تومان رسید و بدهی دولت در ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم 113 هزار میلیارد بود که در پایان سال 97 به 313 هزار میلیارد تومان رسید. همچنین در این مدت شاهد کاهش شدید ارزش پول ملی، افزایش تورم، نوسان بازار ارز و مشکلات موسسات اعتباری و ناهماهنگی تراز بانک‌ها بودیم شایسته است که آقای همتی پاسخگوی این موارد باشد که در حوزه مسئولیت ایشان است نه اینکه در مورد صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی صحبت کنند که اطلاعات حداقلی دارند.
وی سپس با بیان انتصاب‌های صورت گرفته در مدیریت خودروسازی گفت: در چند ماه اخیر کاملا برای همگان مشخص شد که خودروسازی ما کاملا دولتی است و مدیران آن گوش به فرمان وزیر صمت و ایشان نیز کاملا گوش به فرمان رئیس‌جمهور است اما قطعه‌سازی کاملا خصوصی است و حالا دولتی‌ها از آنها می‌خواهند که افزایش قیمت نداشته باشند و قیمت‌ها را سرکوب کنند.
بهنیا در پاسخ به اظهارات روز گذشته همتی در خصوص تسهیلات اعطایی به قطعه‌سازان گفت: اینکه رئیس بانک مرکزی می‌گوید ما خودمان نیامدیم که مصوبه ارزی را بگیریم کاملا غلط است خوشبختانه تمام جلساتی که در این خصوص برگزار شده ثبت و ضبط شده است و نشان می‌دهد که ما چقدر برای گرفتن این تسهیلات تلاش کردیم.
وی ادامه داد: یکی از اعتراضات به حق مردم این است که چرا هنوز پراید تولید می‌شود و هیچ گونه نوآوری در خودروسازی صورت نمی‌گیرد. زمانی که مقرر شد پژو 301 ساخته شود قطعه‌سازان قابلیت‌های خود را نشان دادند و بخش اعظمی از ساخت قطعات را به عهده گرفتند قرار شد خودروسازان هزینه قالب‌ها را متحمل شوند اما هنوز مطالبات روزانه ما را نتوانستند بدهند برخی از مدیران و مسئولین از جمله بانک مرکزی نمی‌خواهند تولید داخلی رونق بگیرد در غیر اینصورت تسهیلات 24 درصد آن هم با گرفتن سفته و سند با تولیدکنندگان رفتار نمی‌کردند در حالی که در کشور همسایه ما ترکیه به قطعه سازان تسهیلات شش درصد می‌دهند مطمئن باشید به این صورت تولید داخلی شکل نمی‌گیرد.

ارسال نظرات
موضوعات روز