شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰
تیتر20 اهمیت ریسک پذیری بانک ملی در ورود به تکنولوژی های نوین بانکی را بررسی می کند؛
بانک ملی در سالهای اخیر علی رغم برخورداری از ریشه هایی کهن که شاید در نگاه نخست دست و پاگیر به نظر برسد، موفق شده به سمت توسعه و استفاده از فناوری های نوین حرکت نماید و در جایگاه لیدری قدرتمند در نظام بانکی، پروژه های متعددی در عرصه بانکداری مدرن تعریف و محقق نماید.
کد خبر: ۳۸۰۸۰
پیشتازی بانک ملی در تحول گرایی؛ ریشه هایی کهن با دستاوردهایی نوین
تیتر20 - فناوري اطلاعات و ورود تکنولوژی های نوین، اثرات شگرفي بر صنعت بانکداري داشته است و استفاده از فن آوري هاي نوين در نظام بانکداري امروز، يک ضرورت انکارناپذیر است. اما بانک ها همزمان با بهره گیری از فناوری های نوین در عرصه مبادلات و ارائه خدمات، همواره در معرض ریسک عملیاتی حاصل از به کارگیری این ابزارها و فناوری های جدید نیز هستند. 

این واقعیت غیرقابل انکار بانکداری امروز است که این صنعت در حال تبدیل به بخشی از یک اکوسیستم بزرگتر است که از تعاریف و خدمات سنتی پیشین فاصله گرفته است. نوآوری‌های روزافزون و فناوری های نوظهور مانند بلاک‌چین، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، رایانش ابری و ... محرکی برای تغییرات بنیادین در دنیای بانکداری هستند و بانک‌ها برای بقا در این فضای رقابتی نیازمند استفاده از فناوری های نوین برای توانمندسازی خود در فضای کسب و کار جدید هستند. 

اما فناوری‌های جدید چالش‌هایی را نیز برای بانک‌ها به وجود می آورند، به طور مثال موضوع امنیت اطلاعات، مدیریت تکنولوژی و تنوع بازارهای تجاری و مالی، سبب به وجود آمدن ریسک های جدیدی در صنعت بانکداری بوده است.

بانکداری در ایران نیز که در حال سپری کردن سالهای پایانی نخستین سده از عمر خود است، امروزه چاره ای جز به بیرون آوردن رخت های سنتی و ورود به دروازه های نوین تکنولوژی در عرصه بانکداری دیجیتال ندارد.

اگر چه بهره گیری از فناوری ها و ورود به دروازه های نوین تکنولوژی برای سازمان های قدیمی و دارای قدمت بیشتر، به دلیل ریشه دار بودن ساختارهای سنتی امری دشوار و پیچیده تر بوده و هست، اما بانک ملی در سالهای اخیر توانسته با همگامی با تحولات روز در عرصه بانکداری مدرن، به روزرسانی های قابل توجهی در عرصه بانکداری صورت دهد و در هر دوره با معرفی محصولات جدید و به روز، تصویری از یک بانک زنده، پویا و همگام با تکنولوژی های روز را به تصویر گذارد.

بانک ملی در سالهای اخیر علی رغم برخورداری از ریشه هایی کهن که شاید در نگاه نخست دست و پاگیر به نظر برسد، موفق شده به سمت توسعه و استفاده از فناوری های نوین حرکت نماید و پروژه های متعددی در این بخش از جمله سامانه بام، بانک آفیسر، سامانه BTM، اپلیکیشن 60، خدمات برداشت مستقیم، کیف پول، ربات آلفا و بسیاری پروژه های دیگر در عرصه بانکداری مدرن تعریف و محقق نماید و با ارائه این دستاوردها ضمن به حداقل رسانی ضریب ریسک در بهره گیری از ابزارهای نوین، توانسته به یکی از پیشتازان تحول گرایی در نظام بانکی کشور مبدل گردد.

پیشتازی بانک ملی در تحول گرایی؛ ریشه هایی کهن با دستاوردهایی نوین
مروری بر دستاوردهای بانک ملی در بهره گیری از تکنولوژی های نوین بانکی

طرح سککوک:
بانک ملی ایران با طرح سککوک به عنوان اولین سامانه مبادلات اعتباری در ایران، برای نخستین بار وارد عرصه تامین مالی جمعی برای پروژه های اقتصادی شده است. این طرح که با تمرکز بر سه محور و وظیفه عمده شامل خدمات مدیریت زنجیره تامین، تامین مالی زنجیره تامین و مدیریت لجستیک در بخش بنگاه به بنگاه (B2B) ، فعالیت دارد با پیشتازی بانک ملی، دروازه ای برای ورود نظام بانکی به اقتصاد هوشمند خواهد بود.

در واقع می توان گفت بانک ملی با ورود به این عرصه راهکاری موثر برای حل مشکل تامین نقدینگی بنگاههای اقتصادی در شرایط تحریم فراهم ساخته و امکانات و سامانه های متمرکز در این پلتفرم می تواند امکان اختصاص هدفمند و هوشمند تسهیلات در زنجیره ارزش از تامین‌کننده تا رسیدن به نقطه مصرف و امکان رصد آن را فراهم سازد که این امکان می تواند مشکل بزرگ هدررفت تسهیلات و عدم امکان رصد هزینه کرد اعتبارات بانکی را در قالب تسهیلات به حداقل میزان ممکن برساند.

نا گفته پیداست که بانک ملی چه نقش و تاثیر برجسته ای در این فرآیند ایفا کرده و ورود به چنین عرصه ای ریسک پذیری این بانک در به کارگیری ابزارها و طرح های جسورانه را در فرآیندهای بانکی بیش از پیش نمودار می کند.

پیامرسان بله
ورود به عرصه بانکداری بر بستر شبکه های اجتماعی حوزه پر چالش و تازه ای است که بانک ملی ایران جسورانه وارد آن شده و قطعا با ورود به این عرصه نظام بانکی را مقید به قانونگذاری در این حوزه کرده است. ایجاد بستر امن برای اینگونه خدمات و زیر ساخت برای چنین فعالیتی قطعا هزینه خاصی دربر داشته که فقط از یک رهبر در نظام بانکی متصور بوده و حرکت این بانک می تواند نوید بخش آینده ای نو در این عرصه باشد.

پیاده سازی راهکار BTM:
BTM یک راهکار یکپارچه و هوشمند برای پایانه‌های بانکی می باشد و بانک ملی برای نخستین بار با استقرار نسل جدید خودپردازهای فراهوشمند BTM در کشور به صورت عملی وارد عرصه پیاده سازی مفهوم Omni-channel یا کانال فراگیر در صنعت بانکداری کشور شده که باید گفت ورود این بانک با ساختارهای متعدد و پیچیده و نیز جسارت یکپارچه سازی کانال های ارائه خدمت به مشتری در این بانک، از جمله مصادیق هوشمندی و بهره گیری پیشتازانه بانک ملی از مدلها و مفاهیم روز بانکداری به شکل عملی برای مشتریان است.

ربات آلفا:
«ربات آلفا» پدیده ای نو و منحصر به فرد در نظام بانکی کشور است که نه تنها جذابیت های خاص خود را دارد، بلکه بسیاری از خدمات عمومی مرتبط با مشتریان را ارائه می دهد. ورود آلفا به دنیای بانکداری در ایران قطعا نقطه آغازی خواهد بود که با جسارت و ریسک پذیری بانک ملی در ورود تکنولوژی های نوین به عرصه بانکداری به منصه ظهور رسیده و فتح بابی است برای بهره گیری از هوش مصنوعی در نظام بانکی کشور.

آلفا علاوه بر ارائه راهنمایی و هدایت مشتریان به مسیر درست دریافت خدمات در شعب و باجه های فیزیکی، قدرت یادگیری فراوانی دارد و به صورت مستمر به روز رسانی می شود. این ربات، تلفیق بسیار شگفت انگیزی از دانش بانکداری و تکنولوژی روز دنیاست که بانک ملی ایران آن را در نظام بانکی کشور پیاده سازی کرده و مورد توجه فعالان اقتصادی، اهالی فناوری اطلاعات و عموم مخاطبان قرار گرفته است.

شاید این ربات در زمانی کوتاه قابل بهره برداری عمومی نباشد ولی قطعا حرکت جهنده ای به سمت هوش مصنوعی و درنوردیدن مرزهای فناوری در حوزه بانکداری است.

بانک ملی، نمونه ای موفق از حرکت بانک های بزرگ بر لبه تکنولوژی

اجرا و پیاده سازی این دسته از محصولات و خدمات، با پیشتازی بانک ملی، این فرضیه را که بانک‌های بزرگ دیگر نمی‌توانند پیشرو و چابک باشند و محصولات نوآورانه و درعین‌حال همسو با خواسته‌ها و نیازهای مشتریانشان ارائه دهند از بین برده و تصدیقی است بر این که بانک ها با همراهی و میدان دادن به بازوان قدرتمندی چون فین تک ها و همچنین مدیران ریسک پذیر می توانند همچنان در صدر به روزرسانی وارائه خدمات نوین بانکی قرار گیرند.

بدیهی است این اقدامات که به طور خلاصه بخشی از فعالیت های بانک ملی در بهره گیری از تکنولوژی های روز دنیا است، نتیجه حرکت بانک ملی ایران بر لبه تکنولوژی، پذیرش ریسک تکیه بر خلاقیت و نوآوری ها و استفاده از توان و ظرفیت منابع و متخصصان داخلی است؛ حرکتی که آغاز شده و به نظر می رسد بانک ملی عزم جدی دارد تا این مسیر را ادامه دهد.

ارسال نظرات
موضوعات روز