پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵
تیتر20 بررسی می کند؛
عدم پیش فروش ریسک دار توسط سایپا نه تنها برای این شرکت ضامن آرامش خواهد بود، بلکه سبب می شود مشتریان نیز در گرداب سرگردانی و بلاتکلیفی فرو نروند.
کد خبر: ۳۸۱۱۷
سایپا و عدم پیش فروش ریسک دار
تیتر20 - پس از مدت ها ممنوعیت،چندی پیش وزارت صنعت،معدن و تجارت مجوزی جدید برای فروش خودروهای داخلی صادر کرد و طبق آن، دو خودروساز بزرگ کشور نیز مجاز شدند تا محصولات خود پیش فروش کنند.

این در حالی است که سایپایی ها با وجود اخذ مجوز برای پیش فروش همه محصولات خود، تا کنون از این اقدام خودداری و آن را به زمان بهتری موکول کرده اند. آن طور که یک منبع آگاه در سایپا می گوید، مسوولان این شرکت تصمیم گرفته اند چند صباحی اقدام به پیش فروش نکنند. در واقع سایپا تنها خودروهایی را پیش فروش می کند که دارای تعهد معوق نبوده و تحویل شان به روز شده باشد.

این شرکت طی چند وقت گذشته تنها کوئیک دنده ای را در معرض پیش فروش قرار داد، خودرویی که سایپایی ها می گویند تعهدات معوق ندارد. با توجه به این سیاست سایپا، پراید و تیبا و ساینا تعهدات معوق شان رفع نشود، پیش فروش نخواهند شد و این موضوع از جنبه های مختلف اقدامی مثبت به شمار می رود.

نکته نخست اینجاست که پیش فروش نکردن خودروهای موردنظردر این مقطع زمانی سبب می شود تمرکز اصلی سایپا روی عمل به تعهدات معوق قرار بگیرد و دغدغه ای جدید به دغدغه های این شرکت اضافه نشود.

 سایپا مانند ایران خودرو با انبوهی از خودروهای ثبت نامی که موعد تحویل آنها گذشت، روبرو است و این موضوع ضمن آنکه اعتراض مشتریان را به دنبال داشته، بر میزان بی اعتمادی آنها به خودروسازی کشور افزوده است.

 طبعا حالا که سایپا تصمیم گرفته خودروهای دارای تعهد معوق را فعلا پیش فروش نکند، این موضوع می تواند بخشی از اعتماد از دست رفته سایپا را به این شرکت برگرداند. 

تردیدی نیست که به هر حال تحریم به دلیل اثرگذاری منفی بر تولید، نقش مهمی در ایجاد بحران تعهدات معوق داشته، با این حال نمی توان از نقش برنامه ریزی ضعیف و عدم دوراندیشی خودروسازان نیز در شکل گیری این ماجرا چشم پوشی کرد. 

در این بین، مدیران  قبلی سایپایی ها اگر اتفاقات احتمالی آتی (به ویژه نقض برجام از سوی رییس جمهوری آمریکا که بارها در مورد آن هشدار داده بود) را جدی تر می گرفتند این همه محصول را پیش فروش نمی کردند و بنابراین با دردسر بزرگ تعهدات معوق مواجه نمی شدند. اما نه ایران خودرو و نه سایپا و حتی شرکت های بخش خصوصی، نخواستند یا نتوانستند دوراندیشی کنند و به این دام گرفتار شدند.

اتفاقا نکته دوم عدم پیش فروش محصولات سایپا در مقطع فعلی، به همین موضوع مربوط می شود، چه آنکه به نظر می رسد سایپا از اتفاقات قبلی درس عبرت گرفته است.

اینکه سایپایی ها بی گدار به آب پیش فروش نزده اند، به نوعی نشان می دهد آنها نمی خواهند از این سوراخ دوباره گزیده شده و تعهداتی را ایجاد کنند که توان عمل به آنها را در موعد مقرر نداشته باشند. این اقدام سایپا را می توان رفتاری تعهدمحور در قبال مشتریان دانست، چه آنکه عدم پیش فروش ریسک دار، نه تنها برای این شرکت ضامن آرامش خواهد بود، بلکه سبب می شود مشتریان نیز در گرداب سرگردانی و بلاتکلیفی فرو نروند.

تعهدات معوق فعلی خودروسازان از جمله سایپا، حسابی مشتریان را آزار داده و سیاست جدید این شرکت می تواند پدیده شوم مشتری ازاری در خودروسازی کشور را کمرنگ کند، البته به شرطی که این سیاست ادامه دار باشد نه مقطعی.

در نهایت اینکه عدم پیش فروش خودروهای دارای تعهد معوق به نوعی خیال مشتریان در صف انتظار این شرکت را بابت اینکه سایپا روی تحویل  محصولات ثبت نامی آنها متمرکز شده، راحت خواهد کرد. از آن سو همچنین مردم با فراغ بال و اعتماد بیشتری در پیش فروش های آتی سایپا (پیش فروش هایی که قرار است پس از اتمام تعهدات معوق انجام شود)، شرکت خواهند کرد.      

ارسال نظرات
موضوعات روز