پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۶
مهندسان استرالیایی یک کلاه ایمنی هوشمند برای دوچرخه سواران طراحی کرده‌اند که می‌تواند با تغییر شکل در مراحل مختلف مسابقه، این حالت را به بهترین شکل برای دوچرخه‎سواران فراهم کند.
کد خبر: ۳۸۱۶۰
تیتر20 - در ورزش‌هایی مانند دوچرخه سواری، هرگونه مزیت ریز و درشتی روی وسیله و ابزار مورد استفاده ورزشکار می‌تواند همه تفاوت‌ها را رقم بزند، خواه یک صرفه‌جویی یک گرمی در ساخت محل قرارگیری بطری آب روی دوچرخه باشد یا طراحی هوشمندانه پدال برای انتقال قدرت بیشتر.

کلاه‌های ایمنی رایج دوچرخه سواری از نظر ایمنی شرایط خوبی دارند، اما در بهبود حالت آیرودینامیک هنگام دوچرخه سواری چندان کارایی ندارند. اکنون مهندسان دانشگاه دیکین استرالیا یک کلاه ایمنی هوشمند برای دوچرخه سواران طراحی کرده‌اند که می‌تواند با تغییر شکل در مراحل مختلف مسابقه، این حالت را به بهترین شکل برای دوچرخه سواران فراهم کند.

دکتر جیمز نواک پژوهشگر دانشکده مهندسی دانشگاه دیکین می‌گوید: اغلب کلاه‌های ایمنی ثابت هستند و متناسب با شرایط مسابقه تغییر نمی‌کنند. این کلاه‌ها برای کمک به حالت آیرودینامیک و به حداقل رساندن نیروی بازدارنده اصطکاک هوا طراحی نشده‌اند و در نهایت هم در بسیاری از اوقات موجب بیش از حد گرم شدن سر ورزشکار می‌شوند که آزاردهنده است و روی عملکرد وی تاثیر می‌گذارد. در مسابقه‌هایی مانند تور فرانسه، مسابقاتی که هر مرحله از آن بین ۴ تا ۶ ساعت طول می‌کشد، کلاه ایمنی باید تعادل بین عملکرد آیرودینامیکی و تهویه برقرار کند.

به همین منظور محققان دانشگاه دیکین با بهره‌گیری از فناوری چاپ سه‌بعدی یک کلاه ایمنی هوشمند طراحی کرده‌اند که دارای دریچه‌هایی است که در صورت نیاز باز می‌شوند تا هم به تهویه کمک کنند هم حالت آیرودینامیکی بیشتر برای دوچرخه سوار فراهم کنند.

این کلاه موسوم به Dynaero با استفاده از بلوتوث می‌تواند به رایانه، گوشی هوشمند و حسگرهای تعبیه شده در دوچرخه متصل شود و می‌تواند با استفاده از اطلاعات آنها در واکنش به تغییرات دما، سرعت یا سایر شرایط، دریچه‌ها را باز یا بسته کند.

نواک توضیح می‌دهد: این دستگاه دارای یک برنامه مخصوص برای وسایل الکترونیکی هوشمند است که از شتاب‌سنج داخلی آنها برای تعیین سرعت و باز و بسته شدن دریچه‌ها استفاده می‌کند. نسخه‌های آینده این کلاه ایمنی نیز به طیف وسیعی از حسگرهای دوچرخه سواری و پوشیدنی متصل خواهند شد.

پروژه نواک هنوز در مراحل اولیه است، اما فعلا او یک نمونه اولیه چاپ سه‌بعدی تولید کرده و آن را در یک تونل باد در کنار کلاه‌های تجاری موجود آزمایش کرده است.

البته استفاده از این کلاه ایمنی طبق مقررات فعلی دوچرخه سواری مجاز نیست، اما محققان می‌گویند این کلاه ایمنی علاقه زیادی ایجاد می‌کند و امیدوارند که با پیگیری بیشتر بتوانند مجوز استفاده از این نوع کلاه را در مسابقات دوچرخه سواری بگیرند.

نواک افزود: این کلاه یک کلاه ایمنی بسیار پاسخگو است و دریچه‌های تهویه هوا را در هنگام سرپایینی یا کورس پایانی نزدیک خط پایان می‌بندد تا عملکرد آیرودینامیکی دوچرخه سوار را ۳.۷ درصد افزایش دهد و در سربالایی‌ها که حالت آیرودینامیک اهمیت کمتری دارد، دریچه‌ها برای افزایش جریان هوا و متعادل نگه داشتن دمای سر دوچرخه سوار باز می‌شوند. به این ترتیب عملکرد و سلامت دوچرخه سوار از طریق این طراحی هوشمند بهبود می‌یابد./ ایسنا
ارسال نظرات
موضوعات روز