پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۵
به گفته معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، حریم و ضوابط مناطقی که ورود گردشگر به آن‌ها ممنوع است به‌زودی مشخص خواهد شد.
کد خبر: ۳۸۱۶۳
با وجود گسترش سفرهای ماجراجویانه اما تعداد مکان‌های ممنوعه و یا ضوابط چگونگی ورود و دسترسی به مناطقی که در حوزه استحفاظی دستگاه‌هایی غیر از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هستند، مشخص نیست. کویر لوت، چشمه‌های باداب سورت، پارک ملی کویر، قرق‌های حیات وحش و اراضی و مناطق حفاظت‌شده از جمله مکان‌هایی هستند که گردشگر برای ورود به عمق آن‌ها و یا حتی دسترسی اولیه، به مجوز سایر نهادها و هماهگی با آن‌ها نیاز دارد.
موارد زیادی پیش آمده که گردشگر به چشمه‌های «بادآب سورت» مراجعه کرده اما با فنس‌کشی و مهار مواجه شده است، اما در هیچ‌کجا اطلاعاتی درباره ضرورت دریافت مجوزِ ورود به حریم این چشمه‌ها منتشر نشده است. درباره «کویر لوت» نیز شرایط مشابهی حاکم است، طبق زون‌بندی این کویر، تنها ورود به بخش‌هایی از آن‌ برای گردشگر امکان‌پذیر است و برای دسترسی به عمق این کویر، هماهنگی با نهادهای محلی و حتی انتظامی ضرورت دارد. برای ورود به منطقه‌ای چون «پارک ملی کویر» و دسترسی به کاروانسرای «قصر بهرام» هم حتما باید با سازمان حفاظت محیط زیست هماهنگی کرد.
به طور معمول در مناطقی با حساسیت بالا، تابلوهای «عکاسی ممنوع» نصب می‌شود اما کم پیش آمده در مناطقی که به عنوان جاذبه گردشگری معرفی شده‌اند و یا از گذشته در مسیر سفر بوده‌اند ولی اینک ورود به آن‌ها محدود و یا ممنوع شده، تابلو و یا نشانه‌ای برای آگاهی از شرایط ورود به آن مناطق نصب شده باشد.
برخی از این مکان‌ها به لحاظ طبیعی شرایط امنی ندارند مثل محیط‌های باتلاقی در دل کویرها که جان بسیاری از گردشگران را به خطر انداخته اما حتی یک تابلو به منزله هشدار در آن مناطق نصب نشده است. بعضی از مناطق هم به دستور محاکم قضایی به طور "موقت" ورود ممنوع می‌شوند که درباره آن‌ها معمولا اطلاعاتی منتشر نمی‌شود. چنین اطلاعاتی را تنها از گردشگرانی که پیش‌تر به این مناطق رفته‌اند و دچار مشکل شده‌اند می‌توان به‌دست آورد.

ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، گفت: ما این وظیفه را برای خود قائلیم که به گردشگر اعلام کنیم به کدام مناطق می‌تواند وارد شود یا نباید وارد نشود و در چه مناطقی همراهی راهنمای گردشگری ضرورت دارد.

او ادامه داد: معمولا بیشتر تصمیم‌گیری‌ها درباره تعیین ضوابط ورود به یک منطقه خاص در داخل استان گرفته می‌شود، برای همین مقرر شد در جلسات کمیسیون ارتقای امنیت گردشگران، تصمیم‌گیری سایر نهادها و دستگاه‌ها در ارتباط با اعمال محدودیت و ممنوعیت ورود گردشگران به مناطق استحفاظی آن‌ها، به این وزارتخانه اطلاع داده شود تا ما هم متعاقب آن اطلاع‌رسانی عمومی کنیم.

معاون گردشگری همچنین گفت: پروژه مشترکی را نیز با یکی از سازمان‌ها پیش می‌بریم تا مکان‌هایی که ورود گردشگر به آن‌ها ممنوع است و یا محدودیت دارد مشخص شود. سامانه‌ای را نیز طراحی می‌کنیم که این مکان‌ها در آن قرار داده شود تا گردشگر از ضوابط و شرایط ورود به آن‌ها مطلع شود. در این پروژه حریم و ضوابط ورود به مناطق ممنوعه گردشگری مشخص خواهد شد./ ایسنا

ارسال نظرات
موضوعات روز