شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
اختصاصی تیتر20
بانک توسعه تعاون با توجه به اینکه یک بانک توسعه ای و البته جوان است، طی این سال ها تلاش کرده تا با نگاهی بلندمدت و استراتژیک به موضوع آموزش پرسنل و مدیران، روندی مستمر و پایدار در امر توسعه بانکی در پیش گیرد.
کد خبر: ۳۸۳۵۰
رویکرد ویژه بانک توسعه تعاون به حوزه آموزش کارکنان
تیتر20 - اهمیت و حساسیت نظام بانکی در کل نظام اقتصادی و در تنظیم روابط و مناسبات اقتصادی داخلی هر کشور از یک طرف و تأثیر بسزای آن در صحنه اقتصاد جهانی و تسهیل و ارتقای سطح تجارت بین‌المللی از طرف دیگر، باعث شده است که به آموزش بانکداری و سرمایه گذاری در نیروی انسانی بانک ها توجه خاص و ویژه ای مبذول شود، زیرا سطح بالای ارائه خدمات بانکی بستگی مستقیم به قابلیت کارکنان آن و میزان قابلیت کارکنان نیز به نوبه خود به طرز و نوع آموزش کارکنان و تربیت بانکداری آنان ارتباط دارد. 

سرمایه گذاری در نیروی انسانی نظام بانکی کشور ما که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این حوزه، در مقایسه با صنعت نوین بانکی جهانی یک فاصله 20 تا 30 ساله دارد که کاهش این اختلاف تنها از طریق به کارگیری فن آوری نوین بانکی  ممکن خواهد بود، یک نیاز و رکن اساسی و عمده محسوب می‌شود. علاوه بر آن، با حرکت نظام بانکی به سمت بانکداری دیجیتال، اهداف جدیدی در پیش روی نظام بانکی کشور قرار گرفته است که نیل به آن بیش از پیش مستلزم تجهیز نیروی انسانی کاردان و مسلط به امور بانکی به روز است و این امر خود لزوم آموزشهای مداوم، هدف دار، برنامه ریزی شده و همگام با پیشرفتهای علمی و فن آوری را می‌طلبد که باید به طور جدی در فرایند مدیریت نظام بانکی کشور مورد توجه قرار گیرد. 

بنابر این آموزش و توسعه دانش و مهارتهای منابع انسانی، به خصوص در دنیای پر تحول کنونی امری ضروری و لازم است چرا که افزایش مهارتهای منابع انسانی در ارتقای کیفی و کمی تولیدات و خدمات نقش اساسی ایفاء می‌کند و در نهایت در تحقق اهداف استراتژیک و نیز رضایت عمومی جامعه هدف مؤثر است. 

ضرورت آموزش در بانکداری توسعه ای/ بانک توسعه تعاون در پی ارائه آموزش های هدفمند و موثر 

از سوی دیگر باید توجه کرد که توسعه منابع انسانی و مدیریتی با آموزش مستمر و مدیریت دانش در بانک های توسعه ای از اهمیت ویژه ای برخوردار است و بانک های توسعه ای به خصوص باید در این زمینه برنامه ریزی فعالی داشته باشند.

بانک توسعه تعاون با توجه به اینکه یک بانک توسعه ای و البته جوان است، طی این سالها تلاش کرده تا با نگاهی بلندمدت و استراتژیک به موضوع آموزش پرسنل و مدیران، روندی مستمر و پایدار در امر توسعه بانکی در پیش گیرد. 

بانک توسعه تعاون با توجه به ماهیت خود و جامعه هدف عمده خود که نیاز به ارائه خدمات بانکی در مناطق کمتربرخوردار از منظر تکنولوژی و سواد دیجیتال را در بر می گیرد، نیازمند رویکرد ویژه ای در این بخش است که باید در یک برنامه جامع، علاوه بر توجه به چشم اندازهای روز در بانکداری توسعه ای، نیازها و تجربه های اختصاصی مشتریان و جامعه هدف خود را نیز مورد نظر قرار دهد.

بر همین اساس به گفته سید باقر فتاحی عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون «رویکرد آموزشی، مهارت‌آموزی و ظرفیت بخشی مرکز آموزش و پژوهش بانک توسعه تعاون، مبتنی بر نیازسنجی آموزشی و به‌صورت کاربردی و عملیاتی با استفاده از ظرفیت مدیران ستادی و به‌ صورت کارگاه آموزشی است که اجرای این امر مهم در قالب یک برنامه منظم و هدفمند و در سطوح مختلف صف کارکنان مسلماً اثربخش خواهد بود».

به گفته مسئولین بانک توسعه تعاون، بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته در این بانک موضوع آموزش یکی از برنامه های راهبردی در استراتژی های سال پیش رو است و برنامه منسجم و هدفمند مدیریت مرکز آموزش و پژوهش بانک با استفاده از ظرفیت درون‌سازمانی، برنامه‌ای قابل تامل و مبتنی بر یکی از راهبردهای هفتگانه سال 98 در بانک توسعه تعاون می‌باشد و به نظر می رسد با اجرای برنامه آموزشی تا پایان سال شاهد اثربخشی کمی و کیفی در سطوح مختلف این بانک خواهیم بود.

همچنین نتایج دوره های آموزشی برگزار شده به صورت مستمر از سوی امور طرح و برنامه این بانک، مورد ارزیابی قرارگرفته و ایزو، استانداردهای مربوطه هر6ماه یکبار روند اقدامات حوزه آموزش را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهد که به گفته مسئولین بانک، نتایج آن تا به امروز موفقیت آمیز بوده است.

لازم به ذکر است در دوره های آموزشی برگزار شده با توجه به شرایط اقلیمی و گستردگی جغرافیایی، رویکرد بانک توسعه تعاون بر این بوده است که از تمام روش ها، متدها و امکانات آموزشی بهره گیری شود و به ویژه با رعایت عدالت آموزشی، تلاش شده عمده کارمندان این بانک از آموزش های ارائه شده بهره مند شوند. 
 از جمله مباحث و محورهای آموزش در این بانک می توان به موارد زیر اشاره نمود:
- برنامه آموزش کاربردی وشعبه محور ارزی
- طراحی و برگزاری کارگاه آموزش مدیران ستاد و مدیریت شعب استانها 
- طراحی وبرگزاری آزمون و برنامه آموزش آمادگی المپیاد بانکی
- اجرای برنامه آموزش اخلاق حرفه ای  و مشتری مداری برای بانکداران
- پیگیری راه اندازی شبیه ساز شعبه با همکاری امور فناوری اطلاعات وارتباطات 
- طراحی و برگزاری کارگاه آموزش مباحث حقوقی، مباحث اعتباری و نظارتی
و آموزش تخصصی مباحث فناوری 

البته گفتنی است بانک توسعه تعاون با توجه به اهداف ذاتی و رویکرد توسعه ای مورد نظر برای این بانک، لازم است شتاب بیشتری نسبت به به روزرسانی های آموزش در حوزه های مختلف بانکداری اعم از بانکداری دیجیتال و فناوری اطلاعات ایجاد نماید تا علاوه بر بهره مندی عمومی، دانش سازمانی خود را نیز توسعه دهد.

ارسال نظرات
موضوعات روز