سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۹
ایده شکل‌گیری هاستل توسط جوانان فعال در فضاهای مجازی که بی ارتباط با گردشگری بودند از آنجا آغاز شد که با شکل متفاوتی از سوالات گردشگران و تبلیغات علیه ایران مواجه شدند.
کد خبر: ۳۸۳۶۱
تیتر20-  هاستل یکی از واژه های جدید برای یک نوع دیگر از اقامتگاههای داخل ایران است. واژه ای که هنوز بر سر معادل فارسی آن بحث وجود دارد برخی آن را شبیه به هتل و برخی دیگر مهمانپذیر می دانند با این وجود هنوز برای هاستل ها ضابطه مشخصی تعریف نشده ولی در عین آنها به عنوان مهمانپذیر شناخته شده اند و مجوزشان را هم اتحادیه مهمانپذیرداران صادر می کند. هاستل ها معمولا در نزد گردشگرانی که کم خرج تر هستند بیشتر شناخته می شوند و در آن نوع دیگری از گردشگران خارجی اقامت می کنند.

خبرنگار مهر درباره ایده اجرای طرح هاستل توسط گروهی از جوانانی که تا پیش از آن هیچ فعالیت گردشگری نداشتند، با امین فروتن مدیر داخلی یکی از هاستل های تهران گفتگو کرد.

او و بنیان گذار این هاستل از ابتدا هیچ تخصصی در حوزه گردشگری نداشتند بلکه یک گروه فیس بوکی سرآغاز ماجرا بود. ماجرایی که از اول از یک جمع دوستانه در فضای مجازی شکل گرفت و بعد فراتر از آن رفت و دوستان خارجی آنها به این گروه اضافه شدند و پس از آن تعداد اعضا بیشتر و بیشتر شد  و سوالات آنها نیز درباره ایران متفاوت شد آنها دیدند که چقدر رسانه های خارجی روی تصویر نادرست علیه ایران کار کرده اند. این گروه احساس کردند وظیفه دارند باید ایران را به دوستان خارجی شان معرفی کنند پس به یک فضای فیزیکی هم نیاز داشتند پس از آن هاستلی در تهران ایجاد کردند که اکنون تنها گردشگران خارجی را می پذیرد.

حالا اقامت تنها بخشی از هدف آنهاست بیشترین فعالیت آنها حول مقابله با ایران هراسی است به همین دلیل فضایی را فراهم می کنند که چه در فضای مجازی و چه با سفر به ایران بتوانند خودشان به درک درستی از واقعیت موجود در ایران برسند به همین دلیل است که آنها حتی در گروه فضای مجازی خود گردشگران را آزاد می گذارند تا تجربیاتشان را درباره ایران بیان کنند.

فروتن در این باره گفت: اینکه مجموعه روایت ها در کنار هم باشد تعریف دقیق تری از ایران به مخاطب می دهد تا رسانه هایی که هر کدام اهداف خودشان را دنبال می کنند. در واقع مردم کشورهای دیگر اگر ببینند هموطن شان چه نظری درباره ایران دارد بهتر آن را قبول می کنند تا اینکه ما روایت گر کشوری باشیم که به آن تعلق داریم. متاسفانه در این گروهها متوجه می شویم که گردشگران با آزار و اذیت های خیابانی مواجه می شوند البته برخی دیگر هم در پاسخ به آنها می گویند که این موضوعات در خیلی از کشورها شایع است و تنها مخصوص ایران نیست.

در این گفتگو فروتن درباره واژه هاستل و تعریف آن در میان فعالان گردشگری ایران هم توضیح داد و گفت: یک تداخل صنفی با اتحادیه هتلداران بر سر اسم هاستل و هتل داشتیم چون در بین هتلداران واژه هاستل تعریف نشده بود به همین دلیل تلاش شد تا هاستل ها زیرمجموعه اتحادیه مهمانپذیرها قرار گیرد ولی گویا کلمه حساسی شده بود چون شبیه به هتل بوده و مهمانپذیرها هم واژه هاستل را همان مهمانپذیر می دانستند. بنابراین تصمیم گرفتیم که نام انگلیسی آن را برداریم. ترجمه هاستل نزدیک به واژه مهمانپذیر است البته هتل آپارتمان هم می توان گفت ولی هاستل لزوما سرویس مجزا و اتاق با سرویس مخصوص ندارد یا اینکه برای آن دیگر پارکینگ تعریف نشده است. هاستل را بیشتر بک پکرها می شناسند و قیمت آن هم از هتل کمتر است. مسافران خارجی معمولا مخاطب هتلها هستند ولی در دنیا کسانی که ارزان سفر می کنند؛ هاستل را انتخاب می کنند ولی در ایران متفاوت است شاید الان نرخ اتاق های ما نزدیک به هتل باشد.  هتلدار نمی تواند نرخ را بالا ببرد چون مخاطبش را از دست می دهد، ما هم نمی توانیم نرخ را پایین بیاوریم. به همین دلیل هتلداران ، هاستل را رقیب خود می دانند. گاهی هم هتلداران آنقدر نرخ را پایین می آورند که به هاستل نزدیک می شود. اکنون قیمت های ما برای اتاق مشترک ۲۰ یورو و برای تخت ۸ یوروست که همراه با آن صبحانه هم می دهیم ولی در هر فصل این نرخ متفاوت می شود. همچنین اگر تقاضا زیاد باشد نرخ را بالا می بریم.

این مدیر داخلی در هاستل با بیان اینکه شنیده است حدود ۳۳ هاستل در تهران ایجاد شده گفت: یکی از رایج ترین راههای رقابت این شده که افراد حاضر هستند ضرر زیادی کنند حتی ۵۰ سنت تخت های خود را بفروشند . این افراد تصور می کنند که بعد از مدتی می توانند مخاطب زیادی جذب کنند و در زمانی نرخ را بالا می برند که رقیبی نداشته باشند و مخاطب هم به اندازه زیاد به دست آورده باشند. پس استانداردی برای تعیین قیمت وجود ندارد. ولی مجموعه ما جدا از مباحث مارکتینگ است. چون ما تنها مسئله اقامت را مدنظر نداریم. اهرم قدرت ما سمت کارهای فرهنگی است. برنامه ها و تورهایی را برگزار می کنیم که تا حدی بتواند با ایران هراسی به وجود آمده مقابله کند  و گردشگران درک درستی از فرهنگ ایران داشته باشند. ما معتقدیم که هر گردشگر یک سفیر مقابله با ایران هراسی است بنابراین مارکت خود را به این سمت بردیم که گردشگران با فرهنگ ایران بیشتر آشنا شوند.

فروتن و گروهش تورهای گردشگری متنوعی را برگزار می کنند از تور بازار تهران، غذا و بافت تاریخی گرفته تا گالری گردشگری و یا تور ادبی که با همراهی راهنمایان گردشگری انجام می شود. نمایشگاه و فروشگاه دائمی صنایع دستی هم در این هاستل وجود دارد و در کنارش  از ایده های جذاب هر هنرمندانی که به معرفی سوغات  و فرهنگ ایران بپردازد هم استقبال می کنند ضمن اینکه هر چند وقت یک بار درباره موسیقی و فیلم و موضوعات دیگر فرهنگی و هنری نشست های تخصصی برگزار می شود. حالا همه این فعالیت ها در قالب کمپین SEEYOUINIRAN در حال انجام است تا تصویر بهتری از ایران به گردشگران خارجی ارائه شود. گردشگرانی که آنها بیشتر می پذیرند اروپایی هستند و از کشورهایی مانند فرانسه، آلمان و هلند به ایران می آیند.

فروتن گفت: گردشگران خارجی  سوالاتی می پرسند که شاید برای ایرانی ها هیچ وقت چالش نبوده ولی حالا کارکنان هاستل باید به آن خوب فکر کنند و پاسخ درخور توجهی را به مسافران هاستل بدهند از جمله سوالاتی درباره حجاب، پول ایرانی و ... . فروتن در این زمینه می گوید: باید به آنها توضیح دهیم که چرا راننده تاکسی می گوید دو و نیم و این یعنی چه. یا اینکه این همه صفر برای پول به چه معنی است. برخی از آنها در چند روز اول حسابی سرگیجه می گیرند. حجاب مسئله و دغدغه آنها نیست. این گردشگران می دانند به چه کشوری سفر کرده اند منتها گردشگران آسیای شرقی کمی این موضوع را دیر متوجه می شوند ولی در عوض اروپایی ها بهتر کنار می آیند.

چالش های دیگری که این گروه در برخورد با برخی از گردشگران خارجی دارند این است که برخی از آنها شنیده اند مردم ایران مهمان نواز هستند بنابراین تصور می کنند این مهمان نوازی یعنی اینکه باید هر کجا می روند و یا اقامت می کنند و یا غذا می خورند برایشان مجانی باشد آنها به اشتباه متوجه این موضوع شده اند از طرفی ایرانی ها هم وقتی یک گردشگر خارجی را می بینند دوست دارند با آنها حرف بزنند و هر اندازه از تهران به سمت شهرستان دور شویم می بینیم که به گردشگران خارجی توجه بیشتری کرده و به آنها اقامت و یا خورد و خوراک رایگان می دهند.

فروتن گفت: همین ها موجب می شود که وقتی یک گردشگر به ایران می آید توقع داشته باشد همه چیز رایگان باشد بنابراین به ما هم می گوید می خواهم روی کاناپه کافه بخوابم و یا گوشه حیاط چادر بزنم ما هم می گوییم مگر شما می توانید در کشور خودتان گوشه یک کافه چادر بزنید و یا روی کاناپه اش بخوابید؟

او همچنین در انتقاد از اینکه  در مواجه با یک گردشگر خود واقعی مان را نشان نمی دهیم و تصور می کنیم هر آنچه برای یک خارجی است باید خاص باشد  گفت: به ما می گویند باید صنایع دستی که در هاستل برای فروش می گذاریم خیلی زیبا و کارشده و یا خاص باشد شاید چون ما معمولا یک گردشگر خارجی و اروپایی را از خودمان برتر می دانیم. متاسفانه همیشه حضور خارجی ها در ایران از نوع مداخلانه جویانه بوده است و همیشه توجیه هایی داشته اند تا آدمهای منطقه را پایین آورده و نگاه بالا به پایین داشته باشند. به همین دلیل است که برخی از ما وقتی با یک فرد خارجی رو به رو می شویم در حالت ضعف قرار می گیریم پس سعی می کنیم تولیداتمان هم برای او ویژه باشد.

او و همکارانش در این هاستل همچنین هر زمان که یک اتفاق سیاسی در منطقه می افتد شاهد کم و زیاد شدن تعداد گردشگران می شوند آنها معتقدند که به شدت اتفاقات سیاسی روی گردشگری و ذهنیت گردشگران تاثیر می گذارد./ مهر
ارسال نظرات
موضوعات روز