جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
اختصاصی تیتر20/
بر اساس آخرین برآوردها در مورد اشتغال ایجاد شده توسط تسهیلات بانک توسعه تعاون، از محل تسهیلات پرداختی این بانک در سال جاری تاکنون 35 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شده است.
کد خبر: ۳۸۳۹۴
بانک توسعه تعاون در جهت ایجاد اشتغال چه کرده است؟
تیتر20 -  ایجاد و افزایش اشتغال همواره یکی از دغدغه های نظامهای اقتصادی بوده است. بانکها و به ویژه بانکهای توسعه ای نیز یکی از مهمترین نهادها در تامین اعتبار و ایجاد فرصت های شغلی در ارکان مختلف هستند. در میان بخش های مختلف اقتصادی، بخش تعاون در ایجاد و توسعه اشتغال، دارای جایگاه ویژه ای است چرا که این بخش ظرفیت بالایی در رونق چرخه اقتصادی کشور داشته و با توجه به شرایط موجود اقتصاد در کشور، هزینه ایجاد شغل در بخش تعاونی کمتر و البته پایداری و دوام آن بیشتر از سایر بخش‌ها است.
در این میان بانک توسعه تعاون در جایگاه یک بانک توسعه ای و به عنوان بازوی پولی و مالی وزارت رفاه، کار و تعاون اجتماعی نقش برجسته ای در این بخش داشته و با حضور موثر در طرح‌های ملی و اشتغال‌زایی، علاوه بر ایفای نقش مهم در ایجاد فرصت های شغلی می‌تواند نسبت به حمایت از اشتغال پایدار نیز اقدامات موثری صورت دهد.

نقش بانک توسعه تعاون در رونق اشتغالزایی
بانک توسعه تعاون طی مدت فعالیت ده‌ساله عهده‌دار عاملیت طرح‌های ملی از قبیل رونق تولید، اشتغال پایدار روستایی و عشایری، اشتغال فراگیر، بند الف تبصره ۱۸و سایر طرح‌های دیگر بوده است که این موضوع علاوه بر ایجاد ظرفیت و بزرگتر شدن حجم فعالیت بانک باعث اثربخشی بیشتر بانک‌ با رویکرد توسعه‌ای شده است.

از جمله تاثیرات و اقدامات این بانک می توان به ایجاد اشتغال در بخش انرژی اشاره نمود. بر اساس رسالت اصلی این بانک که حمایت از طرح‌های ملی در عرصه‌های اشتغالزایی و رونق تولید می‌باشد، بانک توسعه تعاون تاکنون با اعطای تسهیلات به میزان ۱۹۱میلیون دلار، ۷میلیون یورو و ۲۰۵میلیارد تومان از ۱۳پروژه در طرح‌های برقابی و انرژی حمایت مالی نموده است و در این خصوص توانسته است با اتکاء به ظرفیت صندوق توسعه ملی و منابع داخلی قدم‌های اساسی بردارد.
در همین زمینه نیز با انعقاد قرارداد عاملیت بانک توسعه تعاون و شرکت مهندسی آب و فاضلاب، هدفگذاری ایجاد بیش از ۲۳ هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم در این بخش صورت گرفته که برآورد شده تا پایان امسال محقق شود.

تسهیلات پرداختی 
مدیرعامل بانک توسعه تعاون در سال جاری، هدف‌گذاری پرداخت ۱۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات تا پایان سال را در دستور کار این بانک اعلام نموده که بر اساس آمارهای اعلامی، طی هفت ماهه نخست امسال،  ۷۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک پرداخت شده و انتظار می رود در ماه‌های پایانی سال این تسهیلات دهی شتاب بیشتری بگیرد و به رقم ۱۳ هزار میلیارد تومانی که پیش بینی شده، برسد که با توجه به اینکه تسهیلات این بانک در حوزه تعاونی ها و با هدف رونق تولید و اشتغال تخصیص می یابد، می تواند گام موثری در حوزه ایجاد فرصت های شغلی بردارد.
همچنین به طور اختصاصی، در 7ماهه نخست امسال، 1700 میلیارد تومان تسهیلات برای ایجاد اشتغال از سوی بانک توسعه تعاون پرداخت شده است. همچنین بنابر اعلام مدیرعامل این بانک، تا پایان سال بانک توسعه تعاون تکلیف دارد مبلغ 2438 میلیارد تومان تسهیلات ارزان برای ایجاد اشتغال پرداخت کند که عمده این تسهیلات برای مناطق روستایی و شهرهای کوچک پرداخت خواهد شد. 
لازم به ذکر است بر اساس آخرین برآوردها در مورد اشتغال ایجاد شده توسط تسهیلات بانک توسعه تعاون، از محل تسهیلات پرداختی این بانک، در سال جاری، تاکنون 35 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شده است.

پرداخت ۵۵۰ میلیارد تومان به طرح اشتغال فراگیر
بانک توسعه تعاون به‌عنوان یکی از بانک‌های عامل در اجرای قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، تاکنون در طرح اشتغال فراگیر حدود ۵۵۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است.
بر این اساس پیش‌بینی شده که تا پایان سال  ۴۵ هزار شغل روستایی ایجاد شود که به گفته مدیرعامل بانک توسعه تعاون تاکنون  از محل پرداخت تسهیلات بانک به طرح اشتغال روستایی ۳۵ هزار شغل جدید ایجاد شده و چنانچه که کل تسهیلات تا پایان سال پرداخت شود، هدفگذاری ۴۵ هزار شغل روستایی محقق خواهد شد.

نیاز به افزایش سرمایه بانک، حلقه مفقوده در اثرگذاری حداکثری بانک توسعه تعاون در بخش اشتغال
توجه به این نکته ضروری  است که انجام فعالیت بانکی و امکان ارائه خدمات در قالب پرداخت تسهیلات اعتباری اثربخش، با رویکرد کمک به افزایش تولید و ایجاد و حفظ اشتغال، مستلزم تأمین منابع موردنیاز می‌باشد. 

در حال حاضر علیرغم اینکه بانک توسعه تعاون در راستای مأموریت و رسالت حرفه‌ای خود، با تلفیق و تجمیع منابع مختلف اقدام به پرداخت تسهیلات اعتباری به متقاضیان و جامعه هدف نموده ولیکن برای افزایش توان تسهیلات دهی و کمک به افزایش سهم بخش تعاون در اقتصاد ملی که منتج به افزایش و حفظ اشتغال از مسیر تعاون و تشکل‌های تعاونی می‌باشد مستلزم افزایش سرمایه این بانک می‌باشد.

ارسال نظرات
موضوعات روز