شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۰
مدیر عامل شرکت مادیران، قاچاق گسترده و مشکلات موجود برای تامین نقدینگی را دو چالش عمده صنعت لوازم خانگی عنوان کرد و گفت: معتقدم با افزایش تولید می‌توانیم با قاچاق کالا مبارزه کنیم.
کد خبر: ۳۸۶۳۵
تیتر20-  بابک ثقفی با اشاره به نمایشگاه لوازم خانگی که هفته گذشته برگزار شد، بیان کرد: خوشبختانه امسال استقبال بالایی از نمایشگاه لوازم خانگی شد، جدای از تبلیغات محیطی، نمایشگاهها یکی از کانال‌های خوب برای ارتباط مستقیم بین تولیدکننده و مصرف‌کننده است.  و به همین خاطر سعی می‌کنیم هر سال در نمایشگاه حضور داشته باشیم.

او در ادامه به معضلات این صنعت اشاره کرد و گفت: عمده‌ترین موضوعات حال حاضر بازار لوازم خانگی، قاچاق و مشکلات موجود بر سر راه تامین نقدینگی برای تولیدکنندگان داخلی است؛ البته مسئله قاچاق مختص امروز و دیروز نیست چراکه هرگاه احتمال کمبود کالایی در کشور وجود داشته باشد قاچاق کالای بی کیفیت شدت می‌گیرد.

ثقفی ادامه داد: اصولا کالا هرچه کوچک‌تر و گران‌تر باشد قاچاق‌پذیر تر است؛ موبایل برای مدت‌های طولانی اولین کالای قاچاق ایران بود که اعلام شده با اجرای طرح رجیستری میزان قاچاق آن تقریبا به صفر رسیده است. بعد از موبایل، لوازم خانگی همچون تلویزیون و یخچال در معرض قاچاق بیشتری قرار دارند.

این فعال بازار لوازم خانگی درباره نحوه ورود کالای قاچاق به کشور توضیح داد: اگرچه قاچاق از مبادی رسمی وارد نمی‌شود اما کانال‌های آن مشخص بوده و موضوع پوشیده‌ای نیست؛ به طور مثال طبق قانون، برای افراد مرزنشین وارد کردن میزان مشخصی کالا در ته‌لنج مجاز است که این کالا بعد از ورود به مناطق مرزی به طرق مختلفی به تهران می‌رسد ودر برخی مواقع کالا‌های ته‌لنجی 50درصد بازار ایران را شامل می‌شوند.

او افزود: علاوه بر موضوع قاچاق، برند‌های بزرگ سال‌ها به خاطر تبلیغات گسترده‌ای که در کشور ما داشته‌اند حتی با وجود افزایش شدید قیمت محصولاتشان، باز هم مشتری خود را دارند حالا این برند‌ها با وجود اینکه از ایران رفته‌اند همچنان سعی دارند با وارد کردن چند کالای جایگزین، بازار داخلی ما را تحت تاثیر قرار دهند.

ثقفی راهکار اصلی جلوگیری از این معضل را مقابله جدی دولت دانست و تصریح کرد: علاوه بر جلوگیری مستقیم از ورود کالای قاچاق، دولت می‌تواند با ایجاد فاصله بین نرخ ارز آزاد و نیما، از تولیدکننده داخلی حمایت کرده تا ما بتوانیم با افزایش تولید و قیمت با کالای قاچاق رقابت کنیم.

مدیرعامل مادیران تاکید کرد: به اعتقاد من اگر بتوانیم 600هزار تلویزیون تولید کنیم، قادر به مبارزه با با قاچاق خواهیم بود.

او همچنین درباره وضعیت خطوط تولید مادیران توضیح داد: چهار خط تولید برای تلویزیون و مانیتور داریم که معمولا سه خط آن دائما فعال است، خط تولید لباسشویی نیز از ماه پیش راه‌اندازی شد و ماه آینده خط تولید یخچال فریزر به بهره‌برداری خواهد رسید اما برای تولید ظرفشویی فعلا برنامه‌ای نداریم؛ حدود دوسال هم طول می‌کشد که تولید این محصولات به ظرفیت اسمی برسد.

وی با اشاره به رشد سهام این شرکت در بازار سرمایه گفت: مادیران در مهر ماه افزایش سرمایه داشته و به این ترتیب قیمت سهام آن به سهم‌های جدید تقسیم شده، بنابراین افتی که در ابتدا رخ داد به خاطر فعالیت تجاری ما نبوده است. کما اینکه در چند روز گذشته سهام مادیران رشد داشته و سقف تاریخی قیمت خود را نیز شکسته است.

ثقفی تصریح کرد: وضعیت سوددهی ما در این بازار به میزان تولید و فروش‌مان بستگی دارد، ما هم به میزان کافی تولید و هم فروش داریم و نتایج این موارد اعداد و ارقام سهام ما را مشخص می‌کند.

مدیرعامل مادیران در پایان با بیان اینکه سامسونگ و ال جی هنوز به طور کامل از ایران نرفته‌اند و تنها سهم آن‌ها در بازار به دلیل افزایش شدید قیمت کمرنگ شده است، افزود: با این وجود سهم تلویزیون مادیران در بازار از رتبه سه به یک رسیده و اگر دولت حمایت کند، با موقعیتی که امروز داریم بخش عمده سهم این برند‌ها در بازار به ما اختصاص خواهد یافت و برنامه ما نیز در همین راستا است./اقتصادآنلاین

ارسال نظرات
موضوعات روز