شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۹
با بهره برداری از واحد مگامدول احیای مستقیم چادرملو که ۱۹ آبان ماه وسط رییس جمهوری افتتاح شد، زنجیره تولید فولاد شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در استان یزد تکمیل شد.
کد خبر: ۳۸۶۸۳
تیتر20-  شرکت معدنی و صنعتی چادرملو ک سالانه 10/5 میلیون کنسانتره سنگ آهن،1/5 میلیون تن سنگ آهن دانه بندی شده،4 میلیون تن گندله آهن، 1میلیون و 550 هزار تن آهن‌اسفنجی، 1 میلیون و 300 هزارتن شمش فولادی و 500هزارتن مقاطع فولادی تولید می‌کند، یکی از شرکت‌های معدنی پیشرودر تکمیل زنجیره تولید فولاد است .

در واقع می‌توان گفت در سال 1383 سکان هدایت شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در حالی در اختیار محمود نوریان قرار گرفت که این شرکت تنها با 3 خط تولید در معدن چادرملو به تولید  4میلیون  و 200 هزار تن کنسانتره سنگ‌آهن اقدام می کرد.

درواقع مدیریت جدید در شرکت چادرملو و حضور محمود نوریان با نگرش توسعه بخشی در فعالیت‌های شرکت علاوه بر احداث و راه‌اندازی 2 خط تولید جدید کنسانتره، راندمان تولید 5 خط فرآوری را از ظرفیت اسمی 7/5میلیون تن به 10/5میلیون تن افزایش داد. در عین حال سنگ بنای مجتمع عظیم صنعتی چادرملو با ساخت و راه‌اندازی کارخانه گندله‌سازی چادرملو در 25 کیلومتری اردکان یزد نیز گذاشته شد.

با بهره برداری از این واحد فولادی بخشی از کنسانتره تولیدی شرکت برای تولید 3میلیون و 400هزار تن گندله آهن به این واحد صنعتی منتقل می‌شود. همچنین با ترسیم چشم انداز روشن‌تر برای واحدهای معدنی و صنعتی با هدف تکمیل زنجیره خطوط تا مرحله تولید فولاد، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با مشارکت در 2 طرح فولادی اقدام به راه‌اندازی  واحد آهن اسفنجی و کارخانه شمش فولادی شرکت آهن و فولاد ارفع هر یک با ظرفیت 800هزار تن در سال و واحد تولید آهن اسفنجی شرکت آهن و فولاد غدیرایرانیان با ظرفیت 800هزار تن در سال به توسعه طرح‌های خود در مجتمع صنعتی ادامه داد.

با گذشت 2دهه از فعالیت‌های این شرکت، اکنون چادرملو با نماد کچاد موفق شده با عبور از همه تنگناها و فشارهای اقتصادی بر پایه معیارهای بورس اوراق بهادارتهران و گزارش رسمی این سازمان، به رتبه پنجم در بین 40 شرکت برتر بازار سرمایه دست یابد. گفتنی است در حال حاضر مجموع تولید محصولات شرکت معدنی و صنعتی چادرملو شامل سنگ‌آهن، کنسانتره آهن، گندله و آهن اسفنجی، همچنین شمش فولاد بالغ بر 15 میلیون تن و میزان فروش نیز در سال 1397  مبلغ 70هزار و 404 میلیارد  ریال بوده و در نتیجه  سود حاصل از درآمدهای شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در سال گذشته بالغ بر 27هزار و 868 میلیارد ریال بوده است.

در سال جاری نیز این شرکت به‌روند رو به رشد خود ادامه داده است به‌طوری‌که در شش‌ماهه منتهی به 31 شهریور 1398 مجموع فروش به بیش از  49هزارمیلیارد ریال رسیده است؛ این درآمدی و فروش قابل ملاحظه بدلیل بهره برداری از کارخانه شمش فولادی به ظرفیت 1 میلیون و 300هزارتن و واحد احیای مستقیم به ظرفیت 1 میلیون و 550 هزارتن و مدیریت بهره‌وری در تمامی ارکان شرکت و تکمیل زنجیره تولید فولاد بوده است.

در واقع شـرکت معدنی و صنعتی چادرملو با مدیریت محمود نوریان و اتخاذ تدابیر مناسب در جهت رفع مشکلات پیش روی ناشی از تحریم‌های اقتصادی و کمبود قطعات، با تشکیل کمیته بومی‌سازی و استفاده از ظرفیت‌های داخل کشورتا کنون موفق شده بالغ بر 12 هزار قطعه صنعتی مورد نیاز خود را بومی‌سازی کند.

در عین حال با تکمیل و نوسازی ناوگان معدنی و هوشمند سازی عملیات معدنی موفق شده کل عملیات معدنی شامل باطله برداری و استخراج سنگ آهن را از 19میلیون تن در سال 1383 تا بیش از 90میلیون تن در حال حاضر افزایش دهد.

درواقع شرکت چادرملو با دوراندیشی مدیریت محمود نوریان به منظور حرکت به سمت توسعه پایدار در طرح تامین و انتقال آب خلیج فارس مشارکت کرده است .

هدف عمده این طرح، تصفیه و انتقال آب نمک زدایی شده، توسط 3خط انتقال از خلیج‌فـارس به صنایع جنـوب شرق کشور و تامین بخشی از نیازها و مصارف آب مجتمع‌های تولیدی در حال بهره‌برداری و طرح‌های توسعه آنها شامل معـادن مس سـرچشمـه، سنـگ‌آهن گـل گهر و سنـگ‌آهـن چادرملو دراستان‌های هرمزگان، کرمان و یزد  است.

مسیر خط انتقال از غرب بندرعباس شروع و بعد از تامین آب مجتمع معدنی و صنعتی گل‌گهر به طرف مجتمع مس سرچشمه ادامه یافته و درنهایت به صنایع فولادی و معدنی استان یزد منتهی می‌شود.

سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده جهت اجرای این طرح عظیم ملی 110هزار میلیارد ریال است که تا پایان نیمه اول سال 1398 حدود 70هزار میلیارد ریال هزینه شده است.

یکی دیگراز طرح‌های زیر بنایی و توسعه بخش چادرملو، ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی اردکان است، این نیروگاه با ظرفیت 500 مگاوات با هدف تامین برق مورد نیاز طرح‌های فولاد و احیاء و سایر صنایع مستقر در مجتمع صنعتی چادرملو در سه فاز احداث و درسال 1395به بهره برداری کامل رسید .

این شرکت همچنین  بمنظور تامین آب مصرفی برای فرآیند عملیات تولید آهن اسفنجی و شمش فولاد با توجه به کمبودهای شدید آب در منطقه، در توافق با سازمان آب و فاضلاب استان یزد، اجرای شبکه فاضلاب شهر اردکان و تصفیه آن را برعهده گرفت و درسال 1397 به بهره برداری رساند. با اجرای این طرح سالانه 2میلیون و 900 هزارمترمکعب  آب برای مصرف واحدهای تولیدی مجتمع صنعتی چادرملو به این مجتمع منتقل می‌شود.

سرمایه‌گذاری در طرح‌های فولادی:

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در راستای مصوبات هیات مدیره و در جهت مشارکت با بخش‌هـای خصوصی، به مشارکت در سرمایۀ شرکت آهن و فولاد غدیر ایـرانیان بـه میزان 30 درصد، شـرکت آهـن و فولاد ارفع به میزان 43درصد، شرکت صنایع آهن و فولادسَرمد اَبرکوه به میزان 65 درصد، شرکت فولاد شاهرود به میزان 35 درصد و شرکت کاوند نهان زمین به میزان 29 درصد سهام اقدام کرده است.

همچنین این شرکت در اجرای طرح احداث کارخانه تولید الکترود گرافیتی با ظرفیت 30هزار تن در سال، به میزان 31 درصد در سهـام شـرکت نـوین الکترود اردکان ، مشـارکت کرده و شرکت فوق در مرحله قبل از بهره برداری است.

طرح‌های در دست اقدام این مجموعه نیز شامل مواردی است که در ادامه می‌آید:

1- بهره برداری از معدن ( D19  )

این شرکت  با توجه به مجوز اکتشاف صادر شده از سوی سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان یزد در تاریخ 28/11/1397 برای معدن ( D19  ) عملیات اجرایی اکتشاف مقدماتی و تفصیلی این معدن را  آغاز کرده است.

انتظار می‌رود با دستیابی به سنگ‌آهن توده معدنی ( D19  ) ، از بـروز ریسک فقـدان ذخیـره معـدنی مناسب جلوگیری شود. برآورد هزینه سرمایه گذاری اجرای این طرح ، حدود 19 هزار میلیارد ریال است.

2 - طرح احداث نیروگاه خورشیدی:

شرکت نسبت به احداث یک واحد نیروگاه 10مگاواتی خورشیدی، در جوار نیروگاه 500مگاواتی سیکـل تـرکیبی خـود در مجتمع صنعـتی، اقـدام و مقـدمات عملـیات اجـرایی آن آغـاز شده است.هزینه سرمایه گذاری در طرح فوق به میزان 1000 میلیارد ریال  خواهد بود.

3 - مشارکت در بهره برداری از معادن سنگ آهن استرالیا و احداث کارخانه های تولید کنسانتره به میزان  12/5میلیون تن:

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به همراه شرکت معدنی و صنعتی گل گهر و شرکت فکور صنعت، هرکدام با مشارکت به میزان 33و 3 دهم درصد موضوع سرمایه گذاری در استفاده از ذخایر سنگ‌آهن کشور استرالیا و تولید 12/5 میلیون تن کنسانتره را پیگیری و حق‌السهم مشارکین ، مطابق برنامه زمان بندی پرداخت شده است.

سـرمایه‌گـذاری طرح تا پایان فاز 1 که کارخانه 5میلیون تنی کنسانتره به بهره‌برداری خواهد رسید ، به مبلغ 461/5میلیون دلار آمریکا است که 20درصد آن توسط سهامداران و 80درصد آن بصورت فاینانس از تسهیلات سیستم بانکی با بهره حدود 3درصد تامین خواهد شد.

4 - طرح احداث کارخانه گندله‌سازی جدید با ظرفیت 4 میلیون تن در سال:

اجرای طرح مذکور با برآورد سرمایه‌گذاری حداقل به میزان 20هزارو 974 میلیارد ریال (شـامل 89 میلیون یورو) در دسـت مـطالعه است.

5 - طرح احداث کارخانه نورد با ظرفیت 1/1 میلیون تن در سال :

اجرای این طرح نیز با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری حداقل به میزان 11 هزارو 673 میلیارد ریال (شامل 52 میلیون یورو) در دسـت مـطالعه است.

6 - مشارکت در احداث کارخانه‌های گندله، آهن اسفنجی، فولاد و تاسیسات زیربنایی منطقه آزاد تجاری مکران:

موضوع مشارکت در احداث کارخانه‌های تولید گندله، آهن اسفنجی، فولاد و تاسیسات زیربنایی در منطقه آزاد تجـاری مُکران واقـع در شهرستان چابهار (با مشارکت شرکت‌های معدنی و صنعتی چادرملو و گل‌گهر، فولاد مبارکه) از برنامه‌های بلند مدت شرکت است.

اشتغالزایی در استان یزد نیز به صورت مستقیم8هزارنفر وغیرمستقیم 40هزار نفر بوده که در مجموع منجر به ایجاد شغل برای 48هزار نفر شده است.

گفتنی است سرمایه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در سال 1383 بالغ بر 500 میلیارد ریال بوده است که با اجرای طرح‌های توسعه و سرمایه‌گذاری‌های بعمل آمده در حال حاضر میزان سرمایه ثبت شده شرکت بالغ بر 44هزارو 100 میلیارد ریال است و می توان گفت که سرمایه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو طی 15 سال  88 برابر شده است./عصرمعدن
ارسال نظرات
موضوعات روز