سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۵
خانه دوبلکس معمولا به خانه ای گفته می شود که دارای دو طبقه بوده که توسط یک راه پله به یکدیگر متصل می شوند.
کد خبر: ۳۸۷۱۶
تیتر20- این نوع طراحی خانه شرایط مخصوص به خود را داشته و دارای ویژگی های خاصی نیز هست. معمولا در این خانه ها راه پله مهم ترین عنصر طراحی محسوب شده و می تواند تاثیر به سزایی در کیفیت فضایی و تقسیم بندی مناسب قسمت های مختلف خانه داشته باشد. با توجه به گسترده بودن این مبحث، در این مطلب مزایا و معایب این خانه ها مورد بررسی قرار می گیرد.

مزایای خانه های دوبلکس
1. حفظ حریم خصوصی

اولین مزیتی که برای این خانه ها مطرح می شود حفظ حریم خصوصی در آن هاست. به این صورت که با طراحی پلان مناسب خانه به راحتی می توان فضاهای عمومی مانند نشیمن، پذیرایی، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و .... را در طبقه اول و بخش های خصوص مانند نشیمن خصوصی، اتاق خواب ها و حمام در طبقه بالا قرار بگیرند. بنارباین به بهترین شکل ممکن حریم خصوص افراد خانواده حفظ شده و کاربردی فضاهای مختلفی تداخلی با یکدیگر نخواهند داشت.
2. کسب درآمد

دومین مزین خانه های دوبلکس که شاید در کشورهای اروپایی و آماریکا کاربرد بیش تری داشته باشد، امکان اجاره دادن طبقه دوم است. این کار می تواند باعث ایجاد راه درآمدی برای مالک خانه شده و به خصوص برای افراد سالمند امنیت بیش تری به وجود بیاورد. مسلما در فرهنگ های مانند فرهنگ کشور ما، نقشه خانه و وجود راه ورود و خروج مجزا عملی شدن این ایده را بیش تر مهیا می سازد.

3. ایجاد فضای بیش تر

گاهی اوقات در طراحی آپارتمان های کوچک، ایجاد یک دوبلکس باعث افزایش فضای مفید آپارتمان می شود. در واقع با این نوع طراحی زمانی که شما امکان استفاده از سطح افقی وسیع را ندارید، از ارتفاع استفاده کرده و فضاها را در طبقه بالاتر شکل می دهید. معمولا این کار باعث می شود که در آپارتمان های کوچک فضای بیش تری در اختیار ساکنین قرار گرفته و حریم خصوصی در آن ها نیز حفظ شود.

معایب خانه های دوبلکس
1. انتقال سروصدا

معمولا در خانه های دوبلکس یه دلیل باز بودن فضای بین طبقه پایین و بالا، سرو و صدا به راحتی منتقل شده و این می تواند باعث نارضایتی ساکنین باشد. البته که وجود این مشکل رابطه مستقیم با نوع نقشه کشی خانه عایق بندی جداره های داخلی آن دارد. بنابراین با طراحی اصولی می توان به راحتی این مشکل را بر طرف نمود.
2. نگهداری و تعمیرات سخت

به دلیل وجود دوطبقه مسلما وظایف نگه داری و تعمیرات آن بر عهده خود شما بوده و در کنار همه این امور هزینه ها نیز ممکن است بسیار بیش تر از خانه های معمولی باشد. معمولا در این خانه ها بحث سرمایش و گرمایش نیز مطرح شده و تامین آن برای دو طبقه هزینه بیش تری دربر خواهد داشت.
 
3. مشکل رفت و آمد از پله

این مشکل بیش تر از سمت ساکنان مسن این خانه ها مطرح شده و آن ها از رفت و آمد مرتب توسط راه پله ها شکایت دارند. البته این موضوع برای خانواده های بچه دار نیز می تواند مشکل ساز باشد. بنابراین در هنگام طراحی و ساخت دستگاه پله رعایت استانداردها و وجود نرده های ایمنی از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود. /چیدانه
ارسال نظرات
موضوعات روز