جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹
مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات در گفت و گوی اختصاصی با تیتر20:
مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات گفت: ظرف دوسه روز اخیر هرچند نه با عمق لازم، اما رشد پررونق بازار سرمایه شروع شده و اصطلاحا باید منتظر سبزپوشی بازار باشیم و همچنان هم به نظر می رسد بورس نسبت به بازارهای رقیب وضعیت بهتری برای سرمایه گذاری عموم مردم داشته باشد.
کد خبر: ۳۸۷۲۹
سهامداران وفادار وبصادر وضعیت مطلوبی را در بازار طی ماههای آینده تجربه خواهند کرد/التهابات اخیر به افزایش ریسک در بازار سرمایه منجر شد
تیتر20 / سارا دلیریان -  بهروز خدارحمی مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات در تحلیل آخرین شرایط و وضعیت بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با خبرنگار تیتر20 با اشاره به تحولات و التهابات بازار سرمایه به دلیل رخدادهای اخیر در کشور، گفت: بازار سرمایه در نتیجه اتفاقات نگران‌کننده و خارج از پیش‌بینی در دو هفته اخیر، به دلیل حساسیت‌هایی که بازار همیشه نسبت به ریسک‌ها دارد، ابهام قابل توجهی را تجربه کرد. 

وی ادامه داد: ابهام همیشه در بازار به زبان ریسک ترجمه می‌شود و افراد خصوصا سهامدارانی که به تازگی وارد این بازار شده اند، به دلیل کم تجربگی با کوچکترین نوسان و افزایش ریسک، با نگرانی قابل ملاحظه‌ای مترصد نقد شوندگی سرمایه و خروج از بازار می شوند که همه این ها به افزایش التهاب در بازار دامن می‌زند و به همین دلیل ما بازار پرنوسان و پر‌چالشی را ظرف چندروز گذشته داشتیم، اما عمده افرادی که تحلیل درستی دارند و تحلیلگرانی که شرایط مختلف و اصطلاحا سرد و گرم را در بازار سرمایه تجربه کرده اند، با طمانینه بیشتری رفتار کردند؛ چون قابل پیش بینی بود که این شرایط نمی‌تواند در بلندمدت ادامه یابد و خیلی زود بازار به شرایط عادی و باثبات باز خواهد گشت. همچنین فرصت مناسبی بود برای افرادی که مترصد زمان مناسب برای خرید سهم های ارزنده بودند.

خدارحمی در ادامه افزود: البته به نظر می رسد ظرف دوسه روز اخیر هرچند نه با عمق لازم، اما رشد پررونق بازار سرمایه شروع شده و اصطلاحا باید منتظر سبزپوشی بازار باشیم و همچنان هم به نظر می رسد بورس نسبت به بازارهای رقیب وضعیت بهتری برای سرمایه گذاری عموم مردم داشته باشد.

"وبصادر" سهم بسیار خوش پتانسیلی است

مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات با ارائه اطلاعاتی در خصوص آخرین وضعیت سهام وبصادر در بازار بورس افزود: استراتژی ما در بانک صادرات همواره و خصوصا در دوره مدیریت جدید جناب آقای صیدی با تاکید ایشان، این بوده که بیش از توجه به فراز و فرود سهم، پارامترهای دیگری از جمله نقدشوندگی سهام را مورد اهمیت قرار دهیم، بنابراین حتی در بدترین شرایطی که بازار داشت، ترجیح دادیم نماد بسته نشود و سهم از نقدشوندگی نیفتد و این همواره اولویت نخست ما بوده و به نظرم به اندازه کافی سهامداران بانک صادرات ظرف یکسال و نیم اخیر آثار تحقق این هدف را مشاهده کرده اند.

خدارحمی افزود: بخش دوم دغدغه ما این بوده که معمولا سهامداران کلان و به تعبیری وابستگان بانک صادرات که سهم را حمایت می‌کنند، روی سفته بازی و فراز و فرودهای تیز و تندی که سهم را از ارزش ذاتی فاصله می دهد، مداخله مثبت یا منفی در بازار نداشته باشند و صرفا نقش حمایتگری‌شان را به بهترین شکل انجام دهند. بنابراین تلاش کردیم ارزندگی سهم را عرضه و تقاضا در بازار تعیین کند و سهامداران فعال بازار هستند تشخیص می‌دهند که سهم چه زمانی روند صعودی در قیمت داشته و چه زمانی روند نزول قیمت به خود بگیرد و مداخلات ثانویه در ارزش گذاری و روند رشد وبصادر رخ ندهد.

وی در ادامه به شرایط مطلوب سهام بانک صادرات در بازار سرمایه اشاره و تاکید کرد: به تصور من در مقایسه با سایر بانک‌ها و در شرایطی که بسیاری از صنایع در بازار دارند، در بلندمدت سهام بانک صادرات شرایط بسیار مطلوب تری نسبت به حال حاضر خواهد داشت، اما متاسفانه نگاه کلی حاکم بر بازار این شده که افراد به دنبال کسب سودهای کوتاه مدت هستند غافل از اینکه سهمی که به سرعت و با شیب زیاد در سوددهی قیمت آن افزایش می یابد با همان شیب هم در صورت دارا بودن سهم و روند نزولی در بازار، زیان به سهامدار تحمیل خواهد کرد.

خدارحمی تصریح کرد: آنچه از نظر ما بدیهی است، این است که روند سهام بانک صادرات با روند بسیاری از سهم ها در بازار سرمایه متفاوت است و سهامداران وفادار وبصادر وضعیت مطلوبی را در بازار طی ماههای آینده تجربه خواهند کرد.

مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات در پاسخ به اینکه تاثیر افزایش قیمت بنزین بر بازار سرمایه در کوتاه مدت و بلند مدت چه خواهد بود، گفت: در کوتاه مدت به دلیل اینکه رفتار مردم عمدتا هیجانی و بدون محاسبه و تحلیل است قابل پیش بینی نیست، ولی به نظر می رسد در بلندمدت تاثیری محدود در صنایع و زیرمجموعه هایی از جمله بخش حمل و نقل که می توانند از آن متاثر شوند، خواهد داشت. 

این فعال بازار سرمایه افزود: در این تحلیل باید توجه کرد که عملا با افزایش نرخ برابری دلار به ریال، کالاها و دارایی های موجود در اقتصاد کشور، یکی یکی ارزش خود را تعدیل کردند و مطابق با نرخ برابری جدید ارزش گذاری شده و قیمت خورد. واقعیتی که نباید از آن غافل شد این است که یکی از این دارایی هایی که در نتیجه تغییر قیمت دلار باید ارزش آن تغییر می کرد، همین بنزین یا سوخت بوده است. یعنی در واقع این اتفاق با تاخیر افتاد و خود اتفاق مولد دیگری نیست که تاثیر دوباره بر افزایش قیمت سایر کالاها برجای بگذارد.

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت بنزین یکی از واقعیت‌های اقتصادی است که زودتر و همزمان با افزایش نرخ دلار باید رخ می داد، تاکید کرد: برخی کالاها این افزایش قیمت را در بازه زمانی بسیار کوتاهی تجربه کردند، از جمله با تغییر نرخ ارز بلافاصله در بازار فلزات گرانبها از جمله طلا، شاهد افزایش قیمت بودیم ولی اثری که بر مسکن داشت با تاخیری چندماهه رخ داد. در حال حاضر نیز افزایش قیمت بنزین تابع همان شرایط است که خود به تنهایی نمی تواند اثر برگشتی بر افزایش قیمت سایر کالاها داشته باشد.

خدارحمی در خصوص پیش‌بینی شرایط وبصادر برای 4 ماه پایانی سال، با تاکید بر اینکه سهام بانک صادرات سهام بسیار ارزشمندی است، گفت: استراتژی ما این است که به عنوان حمایت گر سهم، در فراز و فرودهای سهم نقش مداخله گر نداشته باشیم و نمی خواهیم نقشی متفاوت با جریان اصلی بازار ایفا نماییم، اما به جرات می‌توان ادعا کرد وبصادر سهم بسیار خوش پتانسیلی است و نسبت به ارزش ذاتی هم ارزش قابل ملاحظه‌ای دارد، در نهایت نیز معتقدیم که سهامداران باید به این جمع بندی برسند که وبصادر سهم ارزنده ای است و باید افزایش ارزش پیدا کند و به راحتی این سهم را از دست ندهند.

وی با اشاره به اینکه برای کسب سود واقعی در بازار سرمایه و خصوصا درباره سهام وبصادر باید چشم انداز بلندمدت داشت، ادامه داد: چیزی که بخشی از سهامداران وبصادر به آن توجه  نمی کنند این است که در هر صنعت یا یک سهمی اگر بازار منفی شود ممکن است ارزش نقدشوندگی آن سهم بسیار متاثر شود، اما تجربه دوسال گذشته ما به اندازه کافی به سهامداران وفادار نشان داده که سهم وبصادر اینگونه نیست و در بدترین شرایط هم اگر سهامداری اراده کند سهم خود را بفروشد حداکثر در بازه زمانی 24 تا 48 ساعت این سهم می تواند تبدیل به نقد شود.

خدارحمی افزود: بنابراین اگر سهامداران چشم انداز مثبتی برای سهم می بینند، نباید نگران برگشت روند باشند و بدانند روزهای منفی یا روزهایی که سهم با رکود مواجه است، خیلی طولانی نخواهد بود.

مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات در پایان تصریح کرد: امیدوارم این اقبال توسط بازیگران ریز و خرد بازار نسبت به وبصادر بیش از گذشته باشد و سهم بتواند ظرف ماه های آینده قیمت های بیشتر که به ارزش ذاتی آن نزدیک تر است، را تجربه کند.


ارسال نظرات
موضوعات روز