جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳
در حالی ۲۶ پروژه داخلی سازی مواد اولیه صنعت خودرو در دستور کار مسئولان این صنعت قرار گرفته که به گفته فعالان این حوزه با توجه به تیراژ فعلی تولید خودرو، سهم هرخودرو از این داخلی سازی صرفه جویی ۱۶۸ یورویی خواهد بود.
کد خبر: ۳۸۷۶۷
تیتر20- به گفته مدیرعامل ایران خودرو، ۳۱ پروژه فلزي و غيرفلزي مواد اوليه توليد، در سال‌هاي 98 و 99 در طرح جهاد خودكفايي ايران خودرو قرار دارد که با تحقق این امر 62 . 52 ميليون يورو كاهش ارزبري محقق می شود. این اقدامات در حالیست که فعالان این حوزه معتقدند سهم مواد اولیه و قطعات از تولید خودرو ۶۵ درصد است که با این روند، باید شاهد صرفه جویی ارزی بالایی در صنعت خودرو باشیم‌.

سعید مدنی، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه خودکفایی مواد اولیه فلزی و غیرفلزی اظهار می کند: اگر اقدامات انجام شده در زمینه داخلی سازی موادفلزی باشد که پیش از این از طریق واردات تامین می شد می تواند دستاورد بزرگی باشد.

وی می افزاید: فولاد مبارکه نیز چندین سال پیش پروژه ای در زمینه فولادهای خاصی که در رویه خودرو استفاده می شود و همچنین فولادهایی که سختی مناسبی داشتند، تعریف کرد که در این مدل فلزها از مواد پلیمری و آلومینیومی استفاده می شد که به دلیل عدم توانایی در تولید آن ها، این فلز از خارج کشور تامین شد.

مدیرعامل سابق گروه خودروسازی سایپا با اشاره به تیراژ تولید یک میلیون دستگاه خودرو در سال می گوید: با توجه به مشخص بودن تیراژ تولید با فرض تولید سالانه یک‌میلیون دستگاه، 168 میلیون یورو صرفه جویی خواهد شد که سرانه هر خودرو 168 یورو خواهد بود.

وی ادامه می دهد: با این اقدام قادر به جایگزینی مواد اولیه داخلی خواهیم بود که صرفه جوی بالای ارزی خواهد داشت بنابراین اعلام صرفه جویی ۱۶۳ میلیون یورویی ارزی با داخلی سازی این مواد چندان جای تعجب ندارد.

مدنی سهم مواد اولیه و قطعات و داخلی سازی آن در تولید خودرو را در حدود 65 درصد می داند و می افزاید: اگر مواد به صورت خام در نظر گرفته شده و فرآوری برروی آن انجام نشده باشد، این میزان در حدود 50 درصد است براین اساس با داخلی سازی مواد اولیه سهم بالایی از تولید کاسته خواهد شد.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان این که هنوز داخلی سازی مواد اولیه ای که چندی پیش از سوی فولاد مبارکه آغاز شده به سرانجام نرسیده است، تصریح می کند: در سال های گذشته ورق هایی که در ساخت رادیاتور آلومینومی از آن استفاده می شد به دلیل حساسیت بالا از طریق واردات تامین می شد اما هم اکنون اقداماتی در زمینه خودکفایی این مواد انجام شده که کار ارزشمندی است.

وی در پایان با تاکید بر این که داخلی سازی برخی از مواد اولیه همچون تایر امکانپذیر نیست؛ می افزاید: از آن جا که مواد اولیه تایر تنها در چند کشور محدود به تولید می رسد بنابراین امکان داخلی سازی آن وجود ندارد اما در بخش شیشه خودرو که بخشی از آن پیش از این از طریق واردات تامین می شد داخلی سازی صوزت گرفته است.

به گفته مدنی، در گذشته مواد اولیه فلزی،غیرفلزی، پلیمری و حتی مواد پلاستیکی از طریق واردات تامین می شد که حال با تعریف ۲۶ پروژه داخلی سازی مواد اولیه عدد بالایی صرفه جویی ارزی خواهد شد./خودروکار
ارسال نظرات
موضوعات روز