جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
عربستان سعودی (Saudi Arabia)، بزرگترین کشور خاورمیانه بوده که در جنوب غربی ایران و در حاشیه خلیج فارس واقع شده است. این کشور یک پنجم ذخایر نفتی دنیا را در اختیار داشته و با فروش این منبع طبیعی عظیم به یکی از غنی ترین کشورهای دنیا تبدیل شده است.
کد خبر: ۳۸۸۱۰
تیتر20- کشور عربستان به دلیل داشتن دو شهر مذهبی مکه و مدینه و وجود خانه کعبه در آن، یکی از محبوب ترین کشورها در بین مسلمانان جهان محسوب شده و از اهمیت بالایی برخوردار هست. با توجه به اینکه ایرانیان عزیز نیز در زمان های از سال برای برگزاری مراسم حج به عربستان سفر می کنند، در این بخش قصد داریم اطلاعاتی را در مورد قوانین عربستان در اختیارتان قرار داده و حقایقی جالب را در مورد آشنایی با عربستان بیان کنیم.

بزرگترین میدان نفتی جهان

میدان غوار، وسیع ترین میدان نفتی جهان است در کشور عربستان قرار دارد. این میدان به اندازه 4،770،897 استخر در سایز استاندارد المپیک ظرفیت دارد و هر استخر المپیک نیز می تواند 660،253،09 گالن مایعات را در خود جای دهد. از منطقه نفتی غوار حدود 75 میلیارد بشکه نفت استخراج می شود که این مقدار بیش از نیمی از درآمدهای نفتی عربستان را شامل می گردد.

بزرگترین کشور بدون رودخانه جهان

عربستان با مساحت 830 هزار مترمربع، عنوان سیزدهمین کشور جهان را به خود مختص کرده است. حدود 95 درصد این کشور را بیابان ها و زمین های ماسه ای پوشانده و تنها 1.45 درصد از زمین های آن قابلیت کشت دارند. ربع الخالی (Rub al-Khali) یکی از بزرگترین بیابان های دنیاست که حدود یک چهارم شبه جزیره عرب را در برگرفته و در چهار کشور عربستان، عمان، یمن و امارات گسترده شده است. صحرای نفوذ (an nafud) و بیابان دهنا (Ad-Dahna) نیز از مهمترین مناطق کویری این کشور هستند که بخش بزرگی از آن را در بر گرفته اند. جالب است پیرامون آشنایی با عربستان بدانید که هیچ رودخانه ای در کشور عربستان دیده نمی شود و خلیج فارس و دریای سرخ تنها آب هایی هستند که در مرزهای این کشور وجود دارند.

بلندترین برج جهان در عربستان

این برج دارای 167 طبقه بوده و هتل ها، ساختمان های تجاری، اداری، مسکونی، فروشگاه ها، رستوران ها و مراکز خرید متنوعی را در خود جای داد. هزینه ساخت برج جده در سال 2014 حدود 1٫23 میلیارد دلار تخمین زده شده که این مبلغ 19.2 برابر بیشتر از درآمد تیلور سوئیفت (Taylor Swift)، خواننده معروف و ثروتمند آمریکایی بود.

بازار خرید و فروش شتر

ریاض در سال های اخیر پیشرفت های بسیار زیادی داشته و سرمایه گذاری های کلانی برای تبدیل آن به یک شهر مدرن انجام شده است. در حال حاضر این شهر مخلوطی از سنت و مدرنیته را در کنار هم دارد که برای گردشگران بسیار جذاب و دوست داشتنی است. بازارهای این شهر مدرن یکی از دیدنی ترین بخش های آن محسوب می شوند. یکی این بازارها، بازار بزرگ خرید و فروش شتر هست. گفته می شود روزانه حدود 100 شتر در این بازار کشور عربستان به فروش می رسند.

جمعیت جوان عربستان

یکی از مهمترین نقاط مثبت آشنایی با عربستان، جمعیت جوان و پرانرژی آن است که می تواند رشد و ترقی فوق العاده را برای آینده این کشور به همراه داشته باشد. براساس آمار، 47 درصد جمعیت عربستان را افراد زیر 24 سال تشکیل می دهند و تنها 5 درصد جمعیت این کشور بالای 60 سال هستند. البته رسیدگی به خواسته های این 47 درصد و ایجاد ظرفیت های مورد نیاز آنان در بخش های مختلف نیز چالش بزرگی برای این دولت و مسئولین محسوب می شود که باید برای آن برنامه ریزی درستی براساس قوانین عربستان صورت گیرد.

منابع عربستان، مهمترین دلیل رشد و توسعه آن

عربستان در سال های اخیر توسعه زیادی داشته که آن را مدیون افزایش منابع خود در بخش های مختلف هست. در واقع رشد این کشور ربطی به کار یا بازدهی مردمان آن ندارد. این مورد توسط بانک هنگ کنگ عنوان شده و در نمودار زیر به وضوح بیان شده است. پیرامون آشنایی با عربستان توجه داشته باشید که رنگ مشکی دیده شده در تصویر رشد منابع این کشور، رنگ طوسی کار و رنگ قرمز میزان بازدهی آن را نشان می دهد.

نیروی کار خارجی در عربستان

کشور عربستان بهبود میزان کار خود را مدیون نیروی کار خارجی است. براساس آمار، حدود 60 درصد از نیروی کار عربستان را خارجی ها تشکیل می دهند. رزن ناصر (Razan Nasser)، مسئول خاورمیانه HBSC در این باره می گوید: مردم کشور عربستان انگیزه کمی برای کار در بخش خصوصی یا افزایش بازدهی این کشور دارند و اغلب ترجیح می دهند در بخش های اداری فعالیت کنند. از این رو، در بخش های خدماتی و نفتی این کشور اغلب نیروی کار خارجی مشغول به فعالیت هستند. این مسئله تا سال 2012 و قبل از اجرای یکی از قوانین عربستان، یعنی ممنوعیت ورود غیرمسلمانان مشکلات بسیاری ایجاد کرده بود که پس از تصویب این قانون از قوانین عربستان، اوضاع کمی بهبود پیدا کرد.

نیروی کار زن در عربستان

نرخ مشارکت زنان به عنوان نیروی کار در عربستان تنها 20 درصد بوده که در مقایسه با کشورهایی چون آلمان با 54 درصد، ژاپن با 49 درصد و آمریکا با 47 درصد، بسیار پایین است. زنان عربستانی تا قبل از سال 2012 حتی اجازه فروشندگی نداشتند و برای خرید لباس زیر نیز باید به فروشندگان مرد مراجعه می کردند که برایشان چندان خوشایند نبود. در مورد زنان تحصیل کرده این کشور نیز همین مسئله وجود دارد. با اینکه 70 درصد از زنان کشور عربستان دارای تحصیلات دانشگاهی هستند، اما فقط 5 درصد آن ها پس از تحصیل براساس قوانین عربستان مشغول به کار می شوند. این محدودیت در مورد زنان تحصیل کرده این کشور نیز وجود دارد. حدود 70 درصد از زنان عربستانی دانش دانشگاهی دارند، اما تنها 5 درصد آنان براساس قوانین عربستان مشغول به کار هستند.

تولید ناخالص داخلی عربستان

اگر بخواهیم تولید ناخالص داخلی کشور عربستان را با توجه به جمعیت آن با تولید ناخالص داخلی تگزاس مقایسه کنیم، باید بگوییم تگزاس با جمعیتی کمتر از عربستان، بازدهی بیشتری دارد. براساس آمار سال 2013 عربستان سعودی با جمعیتی برابر با 28٫8 میلیون نفر، تولید ناخالص داخلی حدود 750 میلیارد دلار داشت که نصف درآمد ناخالص داخلی تگزاس با جمعیت 26٫5 میلیون نفر بوده است. عربستان از لحاظ تولید ناخالص داخلی جایگاه نوزدهم را در بین کشورهای دنیا دارد. این در حالی است که اگر تگزاس را یک کشور محسوب کنیم، در رده سیزدهم و در بین دو کشور استرالیا و اسپانیا قرار می گیرد.

درآمد نفتی، جبران تولید ناخالص داخلی

کشور عربستان، بزرگترین ذخایر نفتی دنیا را دارد و صادرات نفت این کشور 45 درصد از تولید ناخالص داخلی آن را جبران می کند. درآمد نفتی کشور عربستان مبلغی حدود 335،372 میلیارد دلار است که این میزان کمبود تولید ناخالص داخلی این کشور را جبران کرده و درآمد آن را در مقایسه با کشورهایی چون مصر با درآمد نفتی 104،4 میلیارد دلار، عراق با 222،879 میلیارد دلار، رواندا با 7.451 میلیارد دلار و تونگا با 466 میلیون دلار افزایش دهد.

ساخت شهرهای اقتصادی در عربستان

یکی از راهکارهای عربستان برای جبران تولید ناخالص داخلی و بهبود آن، ساخت 6 شهر بزرگ اقتصادی در نقاط مختلف این کشور است. این شهرها با هدف تنوع در اقتصاد و متکی نبودن به درآمد نفتی ساخته می شوند. پیرامون آشنایی با عربستان باید بدانید که پیشی بینی می شود با ساخت این شهرها حدود 1.3 میلیون موقعیت شغلی ایجاد شده و تولید ناخالص داخلی نیز 150 میلیارد دلار افزایش یابد.

رانندگی زنان در عربستان

عربستان تنها کشور جهان است که در آن به زنان اجازه رانندگی داده نمی شود. با حرکات اعتراضی فعالان حقوق زنان در این کشور و پیگیری های مداوم آن ها، پادشاه این کشور دستوری صادر کرد و از سپتامبر 2017 اجازه رانندگی را به زنان کشورش داد. بر اساس این مورد از قوانین عربستان، زنان با رعایت شرایطی خاص می توانند رانندگی کنند.
مجرمین محکوم به اعدام در عربستان

151 نفر از مجرمین در سال 2015 براساس قوانین عربستان به اعدام محکوم شده اند. این در حالی است که از سال 1995 تا کنون این تعداد کمتر از 90 نفر در سال بود. بالا رفتن تعداد مجرمین محکوم به اعدام و افزایش آن ها می تواند شروع یک دوران نه چندان خوب برای این کشور باشد.

هزینه نظامی عربستان

نکته جالب در مورد آشنایی با عربستان این است که عربستان سعودی حدود 10٫4 درصد از هزینه های نظامی اش را از تولید ناخالص داخلی خود تامین می کند. این در حالی است که آمریکا 3٫5 درصد و کشورهای دیگر 2 تا 4 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به این کار اختصاص می دهند. جالب است بدانید که مبلغی که کشور عربستان برای هزینه های نظامی خود در نظر گرفته، چیزی حئود 4 برابر تولید ناخالص داخلی کشور افغانستان در طول یک سال است.

سکسکه وینستون، مرز بین عربستان و اردن

بخشی از مرز بین عربستان و اردن در نقشه به صورت زیگزاگی و کج نشان داده شده است. گفته می شود این مرز توسط وینستون چرچیل، وزیر مستعمرات بریتانیا مشخص شد. او در زمان تعیین مرز بین دو کشور مقدار زیادی نوشیدنی مصرف کرده و در حالت مستی این کار را انجام داده است. به این مرز، سکسکه وینستون یا عطسه وینستون گفته می شود.

افزایش قیمت نفت و خرج های ناکارآمد عربستان

در سال های اخیر به دلیل افزایش قیمت نفت و رشد چشمگیر مالی این کشور، عربستان خرج های غیر متعارف بسیاری را انجام داده و هیچ برنامه منظمی برای انجام این هزینه های هنگفت نداشته است. براساس گفته های رزن ناصر، مسئول خاورمیانه HSBC قیمت جهانی نفت در حال کاهش هست که این نشان دهنده عدم ثبات درآمد مالی این کشور است. با توجه به عادت عربستان به خرج های هنگفت و غیر متعارف، وابستگی آن ها به درآمد حاصل از فروش نفت و ناتوانی در تولید درآمد غیر نفتی پیش بینی می شود کاهش قیمت نفت مشکلات بسیاری را برای این کشور و شورای همکاری خلیج فارس ایجاد نماید./همگردی


ارسال نظرات
موضوعات روز