شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۹
در حالی شاخص آلودگی هوا در هفته گذشته همواره در مرز هشدار قرار داشته که براساس اعلام انجمن صنفی مراکز اسقاط هم اکنون بیش از ۸۵ هزار برگه اسقاط در این مراکز انباشت شده و دولت نیز برنامه ای برای اسقاط خودروهای فرسوده ندارد‌.
کد خبر: ۳۸۸۵۵
تیتر20- اسقاط خودروهای فرسوده در حالی در چند وقت اخیر منتفی شده که بر اساس مصوبه قانونی موجود در این زمینه خودروسازان و واردکنندگان تنها مشتریان مراکز اسقاط خودرو هستند که در این گزارش به تشریح دلایل کاهش استفاده از برگه های اسقاط خودرو پرداخته شده است.

محمد حسین گودرزی، رییس انجمن صنفی مراکز اسقاط کشور در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با اشاره به عدم تغییر وضعیت برگه های اسقاط حتی پس از سهمیه بندی بنزین می گوید: در حال حاضر مشکلات قبلی همچنان ادامه دارد و شاهد انباشت حدود ۸۵ هزار برگه اسقاط در مراکز هستیم و هیچ تقاضایی وجود ندارد

وی با اشاره به فلج شدن مراکز اسقاط و عدم توان آن ها برای ادامه فعالیت می افزاید: هوای آلوده و وضعیتی که هم اکنون برای کلانشهرها به وجود آمده در تابستان به مسئولان گوشزد شد تا همکاری لازم را با مراکز اسقاط داشته باشند.

گودرزی با تاکید بر این که مراکز اسقاط به عنوان بخش خصوصی مجهز به تمام زیرساخت ها هستند، تصریح می کند: با وجود چنین زیرساختی توان اسقاط سالانه یک میلیون خودرو وجود دارد اما دولت هیچ گام موثری در این زمینه برنداشته و به نظر می رسد انگیزه ای برای بهبود وضعیت نیز ندارد و مشخص نیست چه برنامه ای برای روزهای آینده دارد.

رییس انجمن صنفی مراکز اسقاط کشور در تشریح خودروهای اسقاط شده اظهار می کند: در سال جاری تعداد خودروهای اسقاط شده به ۱۰۰ هزار دستگاه هم نرسید این در حالیست که در سال گذشته بیش از ۴۰۰ هزار خودرو اسقاط شده بود.

وی دلیل این کاهش را ممنوعیت واردات و همچنین عدم مشارکت خودروسازان به اسقاط می داند و می گوید: دولت در مصوبه ای خودروسازان را ملزم به اسقاط کرده اما به دلیل افزایش هزینه های تولید از اجرای این مصوبه استنکاف می شود واردکنندگان نیز به دلیل توقف فعالیتشان امکان اسقاط خودرو ندارند.

گودرزی در پاسخ به این که آیا پیشنهادی برای ایجاد بازار جدید در شرایط فعلی دارید؟ اظهار می کند: چند پیشنهاد از سوی انجمن به دولت ارایه شده اما عنوان می شود که هریک از این پیشنهادات نیاز به مصوبه مجلس و هیات دولت دارد که این امر زمانبر خواهد بود.

وی ادامه می دهد: رایزنی خودروسازان در این مورد بسیار زیاد است و اقدامات انجام شده از سوی انجمن به سرانجام نخواهد رسید به طوری که از مصوبه الزام خودروسازان به اسقاط یک خودرو در ازای تولید هر ۴ خودرو زمان زیادی می گذرد اما تاکنون دوبار از سوی شورای نگهبان بازگشت خورده است.

گودرزی یادآور می شود: در شرایط فعلی که آلودگی هوا به شدت افزایش یافته نیاز به اسقاط خودروهای فرسوده و از رده خارج کردن آن ها وجود دارد این در حالیست که هم اکنون آلایندگی موتورسیکلت دو نیم برابر خودرو است تا مصرف بی رویه سوخت و کشته های جاده ای کاهش یابد.

رییس انجمن صنفی مراکز اسقاط کشور با اشاره به پرداخت یارانه سوخت از سوی دولت می افزاید: خودروی فرسوده ۲.۷ برابر یک خودروی جدید سوخت مصرف می کند و این به زیان دولت است بنابراین دولت با یک کار کارشناسی می تواند نسبت به انجام این کار اقدام کند و حتی اگر هزینه ای به دولت تحمیل شود باز هم به به صرف خواهد بود.

 به نظر می رسد در شرایطی که مشتریان اصلی مراکز اسقاط خودرو که در مجموع به بیش از ۲۲۰ مرکز می رسد، تمایلی به انجام این اقدام ندارند و دست واردکنندگان نیز بسته است، دولت باید مشتری و بازار جدیدی برای این مراکز تعریف کند./خودروکار


ارسال نظرات
موضوعات روز