جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳
مدیرکل فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو از کشف دو میلیارد تومان قاچاق در حوزه فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی طی شش ماه ابتدایی امسال خبر داد و گفت: متخلفین در حوزه فرآورده‌های آرایشی-بهداشتی به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند.
کد خبر: ۳۸۸۶۷
تیتر20- دکتر عبدالعظیم بهفر با اشاره به نحوه نظارت بر بازراهای غیر رسمی و قاچاق فرآورده‌های آرایشی-بهداشتی، گفت: در حوزه نظارت بر فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی در سطح عرضه، یک تفاوت نظر و دیدگاه وجود دارد؛ به‌طوری که ارگان‌های مختلف نظارت بر این حوزه‌ها را وظیفه خود می‌دانند و این موضوع مقداری اشکال ایجاد می‌کند.
کشف ۲ میلیارد تومان فرآورده‌ آرایشی بهداشتی قاچاق طی شش ماه ابتدایی ۹۸

وی افزود: بر همین اساس در این زمینه کارگروه‌های مشترکی را با سازمان تعزیرات حکومتی، وزارت صمت و سازمان حمایت از مصرف‌کننده تشکیل دادیم تا هر ارگانی در قسمت‌هایی کار نظارت بر سطح عرضه را انجام دهد. معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی یکسری از بازرسی‌ها را به صورت مستقل در سطح عرضه فرآورده‌های آرایشی-بهداشتی انجام می‌دهند. گاهی هم بازرسی‌ها به صورت مشترک و از طریق کارگروه انجام می‌شود. با این اقدامات در شش ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۸ نزدیک به ۵۲ هزار و ۴۴۱ فقره بازرسی در سطح عرضه فرآورده‌های آریشی و بهداشتی انجام داده‌ایم که از این تعداد ۱۹۱۷ بازرسی منجر به کشف شده است که تقریبا بیش از دو میلیارد تومان رقم قاچاق بازرسی‌هایی  بوده که طی این مدت انجام داده‌ایم.
لزوم نظارت واحد بر فرآورده‌های آرایشی-بهداشتی

بهفر ادامه داد: در حوزه نظارت باید توجه کرد که تا جای ممکن سیستم‌ نظارتی یک حوزه در کشور باید یک ارگان مشخص باشد. اگر ارگان‌های متعددی مسئول این کار باشند، در نتیجه آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های مختلف عملا فضا را برای قاچاق و تقلب مهیا می‌کند، اما اگر نهاد ناظر یک جای مشخص باشد، این اجازه را به نهاد نظارتی می‌دهد تا بتواند برنامه‌هایش را به درستی اجرا کند. بنابراین از نظر کارشناسی حتما باید یک جا مسئول نظارت باشد، حال مهم نیست که کجا باشد، اما یک‌جا باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در سطح عرضه فرآورده‌های آرایشی-بهداشتی ارگان‌های مختلف مدعی نظارت هستند، اظهار کرد: برای سازمان غذا و دارو، سلامت مردم حائز اهمیت است و به همین دلیل این کارگروه‌ مشترک را در عرصه نظارت بر فرآودره‌های آرایشی و بهداشتی تشکیل دادیم. قاعدتا وقتی یک سیستم نظارتی وجود داشته باشد، این سیستم به تنهایی باید پاسخگو هم باشد و سیستم‌های نظارتی بالادستی می‌توانند از این سیستم سوال کنند.
معرفی متقلبین فرآورده‌های آرایشی بهداشتی به دستگاه قضا

بهفر با بیان اینکه متخلفین در حوزه فرآورده‌های آرایشی-بهداشتی به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند، گفت: بخشی از برخوردهای ما در سیستم‌های قضایی انجام می‌شود. از طرفی سیستم و قوانین رگولاتوری در حوزه تولید فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی باید به گونه‌ای باشد که در حوزه صدور مجوزها و پروانه‌ها سخت‌گیرانه نبوده، اما در عین حال نظارت‌ها و کنترل‌ها سخت‌گیرانه باشد. این سیستم را در کشورهای دیگر انجام داده‌اند؛ به طوری که شرکت‌ها موظفند تخلفات و مشکلات‌شان را خودشان اظهار کنند. البته دولت هم می‌تواند در هر کجا اعم از تولید یا واردات کنترل‌های لازم را انجام دهد. همین موضع باعث می‌شود که سطح کنترل‌ها بالاتر رود. البته این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که یک ارگان به عنوان تصمیم‌گیر عمل کند. در غیر این صورت مشکلات بدتر می‌شود.
"نه" به ممنوعیت واردات فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی

وی درباره نحوه کاهش تقلب در تولید فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی، گفت: در این زمینه بحث محدودیت واردات می‌تواند موثر باشد، البته نه ممنوعیت؛ چراکه وقتی برندی در داخل بازار جا افتاده، اگر ممنوعیت کامل برای آن فرآورده ایجاد شود، دیگرانی می‌توانند از این ممنوعیت سوءاستفاده کرده و مشابه آن برند را تولید کنند. این موضوع می‌تواند در افزایش تقلب و قاچاق در داخل کشور موثر باشد. بنابراین برای کنترل واردات باید سیاست محدودیت واردات را دنبال کنیم، نه ممنوعیت. نکته دوم تسهیل سیستم‌های رگولاتوری برای ارائه پروانه است.  وقتی یک فرآورده‌ تولید می‌شود یعنی توانمندی آن وجود دارد، اما این توانمندی باید به درستی ساماندهی شود که با صدور پروانه‌ها بازمی‌گردد. در این زمینه با انجمن‌های تولیدکننده تعاملی داشتیم و برخی از امور غیرحاکمیتی را برون‌سپاری می‌کنیم که با این اقدام می‌توانیم نظارت‌های انجمن‌ها را افزایش داده و در ارائه پروانه‌ها تسریع و تسهیل انجام دهیم.  

بهفر درباره سهم تقلب و قاچاق در محصولات آرایشی و بهداشتی، گفت: طبق آخرین آمار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ۱.۶ میلیارد دلار قاچاق و تقلب در بازار  فرآورده‌های آرایشی- بهداشتی وجود داشته است.

مدیرکل فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با اشاره به برچسب‌گذاری فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی برای اصالت‌سنجی آن‌ها، گفت: در حال حاضر کلیه فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی وارداتی دارای برچسب کنترل اصالت هستند. مردم توجه کنند که صرف داشتن برچسب اصالت بر روی محصول، کفایت نمی‌کند و حتما باید استعلام انجام شود؛ به‌طوری که کد درج شده بر روی محصول را به شماره‌ای که روی آن ذکر شده اس‌ام‌اس کنند و کنترل‌ها را انجام دهند. زیرا گاهی ممکن است در شماره‌های برچسب تقلب شده و فیک باشند. بنابراین حتما استعلام را انجام دهند و مشخصات کالایی که ارائه می‌شود با مشخصات درج شده روی کالا تطبیق دهند تا یکسان باشد.

بهفر ادامه داد: به فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی تولید داخلی هم اعلام کردیم که به زودی برچسب‌گذاری‌ها را انجام دهند. مردم هم اگر با کالاهای تقلبی مواجه شدند، می‌توانند به معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی مراجعه کنند. این اختیار به دانشگاه‌ها داده شده که مستقلا در این حوزه عمل کرده و در صورت مشاهده تخلف حتی متخلف را به سیستم قضایی معرفی کنند./ایسنا
ارسال نظرات
موضوعات روز