پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۶
خانه‌ی هوشمند مفهومی است که امروزه با پیشرفت علم و ارتباطات و تکنولوژی بیشتر مورداستقبال قرار گرفته است. شاید شما در فیلم‌ها و مستند‌های خارجی خانه‌هایی را دیده باشید که در آن صاحب‌خانه با یک کنترل هم چراغ‌ها را خاموش می‌کند، هم دمای محیط را کم و زیاد می‌کند، هم پنجره‌ها را قفل می‌کند و از این کارها!
کد خبر: ۳۸۸۸۹
تیتر20- خانه‌ی هوشمند مفهومی است که امروزه با پیشرفت علم و ارتباطات و تکنولوژی بیشتر مورداستقبال قرار گرفته است. شاید شما در فیلم‌ها و مستند‌های خارجی خانه‌هایی را دیده باشید که در آن صاحب‌خانه با یک کنترل هم چراغ‌ها را خاموش می‌کند، هم دمای محیط را کم و زیاد می‌کند، هم پنجره‌ها را قفل می‌کند و از این کارها!

شاید با دیدن این تکنولوژی‌ها با خودتان بگویید کاش خانه‌ی شما هم همچین امکاناتی داشت. البته برخی از این امکانات امروزه در کشور ما هم وجود دارد و شرکت‌هایی هستند که در راستای هوشمندسازی خانه یا محل کار شما اقداماتی انجام می‌دهند. در این مطلب به برخی از امکانات خانه‌های هوشمند و طرز کار آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

خانه‌ی هوشمند چگونه کار می‌کند؟

در یک خانه‌ی هوشمند درواقع تمام وسایل الکترونیکی با هم در ارتباط و اتصال هستند و همگی توسط یک سیستم مرکزی هدایت می‌شوند و شما توسط دوربین‌ها و ریموت‌های خاص، کنترل‌گر همه‌ی این اقدامات خواهید بود.

مزایای هوشمندسازی خانه یا محل کار

* آسایش و رفاه بیشتر ساکنین
* صرفه‌جویی در مصرف انرژی
* افزایش امنیت و ایمنی
* کنترل خانه از راه دور و مسافرت

امکانات خانه‌ی هوشمند

* کنترل روشنایی
* کنترل دما
* کنترل پرده‌ها
* سیستم‌های آنتن مرکزی
* کنترل و نظارت بر دوربین‌ها
* کنترل تردد
* سیستم آژیر خطر
* سنسور در و پنجره‌ها

کنترل هوشمند روشنایی

با قابلیت کنترل هوشمند روشنایی می‌توانید سیستم نور و روشنایی ورود و خروج خانه رادر دست بگیرید و بدون رفتن به اتاق یا محل موردنظر، نور آن مکان را کم و زیاد کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از حسگر‌ها در همه‌جای خانه کاری کنید تا فقط زمانی که فردی در آن مکان حضور داشته باشد سیستم روشنایی فعال باشد و به این شکل در مصرف برق هم صرفه‌جویی خواهید کرد.
علاوه بر این‌ها می‌توان در صورت لزوم از نورپردازی‌ها هم در سالن‌های مختلف خانه استفاده کرد.

کنترل هوشمند دما یا سرمایش و گرمایش خانه

کنترل هوشمند دما توسط دستگاه‌های تسویه هوا انجام می‌شود. کاربر ابتدا دمای پیش‌فرض را تعیین کرده و سیستم شروع به کار می‌کند و پس از اینکه دمای هوا به میزان مطلوب رسید سیستم به طور خودکار خاموش خواهد شد تا در مصرف انرژی هم صرفه‌جویی شود.

سیستم کنترل هوشمند پرده‌ها

شما با استفاده از این سیستم می‌توانید به راحتی انواع پرده‌های برقی، کرکره و سایه‌بان را با روش‌های مختلف کنترل کنید. برای این کار می‌توانید از کلید‌های هوشمند و صفحه نمایش‌های خاص یا حتی موبایل و تبلتتان استفاده کنید. این سیستم قابلیت خودکار شدن هم دارد یعنی شما می‌توانید با تنظیم کردن آن کاری کنید تا در زمان‌های خاصی از روز یا هنگام زیادشدن نور آفتاب، پرده‌ها کشیده شوند.

سیستم‌های آنتن مرکزی

آنتن مرکزی یکی از تکنولوژی‌های محبوب در برج‌ها و ساختمان‌های پر واحد است. طبیعتا در چنین ساختمان‌هایی هر واحد نمی‌تواند به طور مستقل اقدام به نصب آنتن و کابل‌کشی برای آن نماید که باعث بوجود آمدن مشکلات بسیاری می‌شود.

این مشکلات شامل موارد زیر است:

به وجود آمدن هزینه‌های تکراری برای هر واحد به‌صورت جداگانه شامل (صفحات، کابل، سوئیچ، LNC ...)

اشغال فضای بسیار زیاد برای نصب تعداد آنتن‌ها و صفحات گوناگون و از بین رفتن زیبایی و نظم پشت بام

هزینه بسیار بالا برای نصب تجهیزات تکراری

سیم کشی‌های زیاد و غیرمجاز (آنتن و صفحه) برای هر واحد

ارائه سرویس‌های نگهداری نا مناسب بدلیل نا همگونی در نصب

بنابراین می‌توان با استفاده از سیستم آنتن مرکزی از این مشکلات جلوگیری کرد. این آنتن‌ها سیگنال را توسط مولتی سوئیچ بین تمامی واحد‌های ساختمان توزیع می‌نماید و به این شکل:

* هزینه تجهیزات و نصب را برای واحد‌ها به حداقل می‌‍رساند.
* نظم را به پشت بام برمی‌گرداند.
* هزینه و پشتیبانی‌های مکرر را به حداقل کاهش می‌دهد.

کنترل هوشمند تردد

سیستم کنترل تردد برای کنترل ورود و خروج افراد و همچنین خودرو‌ها برای مراکز، سازمان ها، شرکت‌ها و ساختمان‌های مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد، که می‌تواند از وقوع بسیاری از حوادث احتمالی جلوگیری نماید. همواره مسئله امنیت مورد توجه شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ می‌باشد، در همین راستا برای هوشمند سازی ساختمان‌ها و نظارت دقیق بر تردد افراد استفاده از سیستم‌های کنترل تردد هوشمند بهترین روش می‌باشد.

با سیستم کنترل تردد هوشمند می‌توان به محدود کردن افراد در زمان‌ها یا مکان‌های خاص پرداخت تا امنیت را در سطح سازمان‌ها بالا برد. این تجهیزات در قابلیت‌های مختلف همچون حضور و غیاب پرسنل، کنترل تردد پارکینگ، کنترل تردد آسانسور‌ها و ... ارائه می‌گردد.

سیستم هوشمند قفل در و پنجره‌ها

امنیت برای ما تنها باعث آسایش نیست. اگر در فضایی احساس امنیت داشته باشیم آرامش هم خواهیم داشت. در خانه‌های امروزی سبک زندگی به سمت تجملات رفته، به همین دلیل در همه خانه‌ها ممکن است وسایل قیمتی زیادی وجود داشته باشد که محافظت از آن نگرانی زیادی به زندگی ما اضافه کند؛ بنابراین مهم‌ترین سیستمی که یک خانه‌ی هوشمند باید داشته باشد، قفل‌های هوشمند است. قفل‌های هوشمند انواع مختلفی دارد، برخی از آن‌ها به صورت کارتی عمل می‌کنند وبرخی را نیز می‌توانید به گوشی همراه خود متصل کنید.

سیستم آژیر خطر

آژیر خطر که به آن آژیر قرمز هم می‌گویند، پیغام صوتی را در مواقع بروز مشکل به شما می‌رساند. آژیر‌ها وسیله‌ای برای هشدار به مردم در هنگام وجود خطر است. صدای این سیستم را همه ما شنیده‌ایم. آژیر آتش نشانی که در خیابان و کوچه‌ها روانه می‌شود متوجه بروز یک حادثه می‌شویم.

امروزه یکی از وسایلی که در خانه هوشمند ضروری است، آژیر قرمز است. شما با این وسیله از آسیب‌های جبران ناپذیری در امان می‌مانید. همچنین بسیاری از این خطر‌ها ممکن است باعث از دست رفتن سرمایه شما شود. اما با پیشرفت تکنولوژی و ساخت این وسیله خطر‌های زیادی از مال شما دور می‌شود. انواع مختلفی از آژیر‌ها در بازار موجود هستند که می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید. آژیر‌های هوشمند دارای سیستمی هستند که می‌توانند به‌هنگام خطر با تلفن همراه شما و یا لیس تماس بگیرند.

در این مطلب سعی کردیم تا چند مورد از امکانات یک خانه‌ی هوشمند را با شما در میان بگذاریم. شاید به دردتان خورد و توانستید خانه‌ای کاملا هوشمند و پر از آسایش برای خود و خانواده‌تان طراحی کنید./ برترینها
ارسال نظرات
موضوعات روز