پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸
تیتر20 بررسی می کند؛
شاید گزاف نباشد اگر بگوییم پارس خودرو به عنوان سومین و البته یکی از قدیمی ترین خودروسازان ایرانی، بیش از ایران خودرو و سایپا از تحریم های آمریکا زیان دید.
کد خبر: ۳۸۹۸۱
تیتر20 -  اردیبهشت سال گذشته که آمریکا از توافق هسته ای و برجام خارج شد و صنعت خودرو ایران را در اولویت تحریم قرار داد، پارس خودرویی ها خوب می دانستند چه سرنوشتی در انتظارشان است.

 این شرکت که از قدیم الایام مهد مونتاژ خودروهای لوکس و نیمه لوکس بوده، در این سال ها نیز میزبانی محصولاتی از رنو فرانسه و برلیانس چین را بر عهده داشت و بخش قابل توجهی از تیراژش به آنها وابسته بود.

 پارس خودرویی ها البته پراید را به صورت حق العمل کاری نیز به نمایندگی از سایپا تولید می کرد و بیشترین حجم تولیدش به این خودرو اختصاص داشت و هنوز هم دارد.

تا قبل از آغاز تحریم های آمریکا علیه خودروسازی ایران، پارس خودرویی ها اوضاع مناسبی در تولید داشتند، چه آنکه هم تولید پراید آنها روالی مناسب داشت و هم محصولات مونتاژی شان.

 با آغاز تحریم ها از نیمه تابستان سال گذشته اما اوضاع بر وفق مراد پارس خودرو نچرخید و هفته به هفته و ماه به ماه تولید این شرکت بیشتر و بیشتر افت کرد.

 تحریم ها از دو جهت پارس خودرو را تحت تاثیر قرار داد، نخست از سمت محصولات داخلی (کاهش تولید پراید) و دیگری از سوی مونتاژی ها (رنو و برلیانس).

 در بخش تولید پراید، همان طور که شرکت مادر (سایپا) با نزولی شدن تیراژ مواجه و در تحویل پرایدهای ثبت نامی به مشکل خورد، پارس خودرو نیز دنده عقب گرفت و از تولید پرایدهایش به شدت کاسته شد. 

ضربه اصلی تحریم اما از سمت مونتاژی ها بر پیکره پارس خودرو فرود آمد، چه آنکه دو همکار خارجی اصلی اش یعنی رنو و برلیانس از بیم جریمه شدن توسط آمریکایی ها ایران را ترک کردند. 

رنو و برلیانس پس از آغاز تحریم، ارسال قطعات محصولات مونتاژی خود را به ایران متوقف کردند تا پارس خودرو در مسیر وداع با آنها قرار گیرد.

 هرچند پارس خودرویی ها به مدد قطعاتی که حدفاصل خروج آمریکا از برجام و آغاز تحریم، ذخیره کرده بودند، توانستند تا مدت ها تولید رنو و برلیانس را ادامه دهند، اما سرانجام مجبور به وداع با این خودروها شدند تا بخش قابل توجهی از تیراژشان از دست برود. 

با حذف رنو و برلیانس از سبد تولیدات پارس خودرو، تنها این شرکت ماند و پرایدهایش. این موضوع چالش بزرگی برای پارس خودرو بود، چه آنکه بخش قابل توجهی از کارگران این شرکت عملا کاری برای انجام دادن نداشتند. از همین رو سایپایی ها تصمیم گرفتند یکی از محصولات جدید خود را به میهمانی پارس خودرو بفرستند تا بخشی از خطوط تولید تعطیل شده این شرکت تا حدی احیا شود. 

میهمان سایپایی پارس خودرو، کوئیک نام دارد، خودرویی که دو ماهی می شود به کیلومتر 9 جاده مخصوص کوچ کرده است. کوئیک که در حال حاضر مجهزترین و لوکس ترین محصول داخلی گروه خودروسازی سایپا به شمار می رود، از خانواده Q200 است و پارس خودرویی ها مدل کراس آن را به نمایندگی از سایپا به تولید می رسانند.

 بنابر آخرین آمار ارائه شده از تیراژ خودروسازان که به هشت ماه امسال مربوط می شود، پارس خودرو توانسته تا پایان آبان 501 دستگاه کوئیک را به تولید برساند و 465 دستگاه آن در آبان تولید شده است.

علاوه بر کوئیک اما پارس خودرویی ها بیش از شش هزار و 500 دستگاه پراید را در آبان امسال تولید کرده اند، اما دیگر خبری از رنو و برلیانس در جمع محصولات این شرکت نیست.

 در لیست تولیدات سایپا اما نام S200 نیز به چشم می آید که به نظر می رسد منظور از آن، ساینا است. پارس خودرویی ها البته تنها شش دستگاه از این خودرو را تا پایان آبان امسال تولید کرده اند.    

ارسال نظرات
موضوعات روز