شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷
اختصاصی تیتر20 ؛
مروری بر عملکرد 6 ماهه نخست سال جاری بانک صادرات تائید می کند که بانک توانسته با رشد ٣٧ درصدی سود تسهیلات‌دهی، در مقابل تنها رشد ٥ درصدی سود پرداختی به سپرده‌ها، درآمد‌های مشاع خود را با تغییرات مثبت ٦٠ درصدی مواجه نماید و از این منظر سود قابل توجهی کسب کند.
کد خبر: ۳۹۰۱۳
اثرگذاری فرمول طلایی بانک صادرات در رشد سپرده های بانک
تیتر20 - سالهای 95 و 96 سالهای خوبی برای سهامداران و ذینفعان بانک صادرات ایران نبود. تداوم انتشار گاه و بیگاه شایعه ورشکستگی بانک، عملی نشدن چندین باره وعده برگزاری به موقع مجمع قانونی بانک، بسته ماندن نماد بانک در بورس و البته رشد روند زیان دهی این بانک خبرهایی بود که تائیدی بر وجود برخی نگرانی‌ها در بزرگترین بانک بورسی کشور داشت. شرایط نابه سامان اوضاع مالی و بلاتکلیفی در وضعیت سهام بانک صادرات تا جایی پیش رفت که حتی سخن از احتمال حذف بانک صادرات از بورس و انتقال به بازار پایه فرابورس مطرح بود.

سرانجام بعد از فراز و نشیب های فراوان و با استعفای مدیرعامل وقت بانک صادرات ایران و با روی کار آمدن مدیریت جدید در این بانک، پنجمین تغییر در مدیریت بانک ها در دولت دوازدهم رقم خورد و مسیر تازه ای در برنامه های این بانک شروع شد.

صیدی با در اختیار گرفتن سکان بانک صادرات در نخستین گام ها توانست در اواخر اسفندماه همان سال در واپسین روزهای 96، پس از گذشت حدود یک سال و هشت ماه  از بسته ماندن نماد معاملاتی بانک صادرات ایران با انجام اقداماتی، این نماد را بازگشایی کند و وعده داد بانک صادرات تا پایان سال 98 به طور کامل از زیان خارج و وارد مرحله سوددهی خواهد شد.

وعده ای که هنوز به ایستگاه پایانی نرسیده اما صورتهای مالی دوره ای و شرایط این بانک در بورس تهران تائید می کند این وعده ها عملی بوده و تا تحقق کامل آن زمان انتظار زیادی باقی نمانده است.

جدیت بیشتر در افزایش درآمدها و مدیریت هزینه‌ها با بهینه سازی ترکیب منابع

به گفته مدیر عامل بانک صادرات این بانک با تمرکز بر بهینه سازی ترکیب منابع در سال جاری توانسته رشد قابل توجهی در حجم سپرده‌ها نسبت به سال قبل ایجاد نماید، به طوری که در بخش سپرده‌های اصلی، رقم این منابع در سال جاری از 180 هزار میلیارد تومان فراتر رفته است که این امر تاثیر به سزایی در تراز سود و هزینه این بانک خواهد داشت.

باید توجه کرد که بانک صادرات با توجه به ظرفیت و پتانسیلی که به عنوان یک بانک قدیمی در کشور دارد و با در اختیار داشتن شبکه گسترده ای از شعب و گستره ای بالغ بر بیش از 34 میلیون مشتری در سراسر کشور، توان عملیاتی بالایی در جذب سپرده و نقدینگی به این بانک را داراست و بر همین اساس به نظر می رسد مدیران این بانک با طراحی برنامه ها و محصولات متنوع در تلاشند تا از این ظرفیت به نحو مطلوبی استفاده نمایند. علاوه بر این وجود ٥ هزار و ١٨٥دستگاه خودپرداز، بیش از ٦٩١ هزار پایانه فروشگاهی، محصولات متنوع و متعدد، دارا بودن یکی از امن‌ترین بسترهای بانکداری اینترنتی، ٢٢ میلیون کارت فعال و٥٤ میلیون حساب بانکی از دیگر پتانسیل‌های بانک صادرات ایران است که می تواند این بانک را در صدر شبکه بانکی و نیز از سودده ترین بازیگران بازار سرمایه قرار دهد. 

همچنین به نظر می رسد بانک صادرات در مدیریت عملکردی خود توجه ویژه ای به کنترل هزینه ها و کاهش بهای تمام شده پول در راستای افزایش سوددهی داشته است.

بدیهی است در یک فرمول موثر با افزایش حجم سپرده بانکی می تواند به افزایش توان تسهیلات دهی بانک کمک کند و در یک ترکیب موفق از عملیات سپرده گیری و تسهیلات دهی، نرخ موثر تسهیلات نیز بهبود خواهد یافت و در نهایت حاشیه سود مثبت خواهد شد. همچنین با جذب مشتریان جدید با ارائه محصولات و خدمات متناسب و نو بهای تمام شده منابع نیز کاهش خواهد یافت. 

مروری بر عملکرد 6 ماهه نخست سال جاری بانک صادرات تائید می کند که بانک توانسته با رشد ٣٧ درصدی سود تسهیلات‌دهی، در مقابل تنها رشد ٥ درصدی سود پرداختی به سپرده‌ها، درآمد‌های مشاع خود را با تغییرات مثبت ٦٠ درصدی مواجه نماید و از این منظر سود قابل توجهی کسب کند.

افزایش عملیات ارزی

بانک صادرات ایران جزو اولین بانک هایی بود که در لیست تحریم های اروپا و آمریکا قرار گرفت و اتفاقا جزو آخرین بانک هایی هم بود که پس از برجام در دی ماه سال 95 رسما از فهرست تحریم های اتحادیه اروپا خارج شد.

 البته پس از برجام بانک صادرات در حالی توانایی پیشین خود را برای فعالیت‌های مالی احیا کرد که بر خلاف سایر بانک ها که از فهرست‌های تحریمی ایالات متحده نیز حذف شده بودند، تنها مشمول اصلاحات نظامنامه‌های اروپایی شد.

فعالیت های ارزی بانک صادرات ایران از آن جهت اهمیت مضاعف دارد که این بانک به تنهایی با داشتن٢٢ شعبه در خارج از کشور و 4 بانک مستقل، بزرگترین شبکه بانکی در بین بانک های ایرانی در عرصه بین الملل را در اختیار دارد که معادل بیش از 50 درصد توانمندی های نظام بانکی در عرصه بین المللی است.

بنابراین بانک صادرات ایران با در اختیار داشتن بزرگترین شبکه شعب بانکی در خارج از کشور به میزان زیادی به درآمدهای ارزی و مبادلات ارزی بین المللی وابسته است. به طوری که پیش از شروع تحریم ها بیشترین سهم مبادلات و معادلات بازرگانان و تجار ایرانی در عرصه بین الملل و منطقه متعلق به شعب بانک صادرات بود و براساس آمارها حدود ۶۰ درصد از سود حاصله بانک ناشی از فعالیت های این بانک در خارج از کشور بوده است.

این بانک در سال جاری بنا به اعلام مدیرعامل این بانک توانسته دوباره فعالیت های خود را در شعب خارج از کشور بهبود دهد و خصوصا عملیات بانکی این بانک در شعب منطقع با بهبود عملکردی مواجه بوده است، البته صیدی تاکید کرده که با توجه به تلاش‌های صورت گرفته شعب این بانک در اروپا همچنان زیان‌ده نشده‌ و شعبه لندن نیز هنوز سودده است. 

واگذاری اموال مازاد و سرمایه گذاری های هوشمندانه 

یکی دیگر از حوزه های جذب منابع بانکی کسب سود منطقی از سرمایه گذاری های مالی و نیز واگذاری اموال و دارایی ها و فروش سهام شرکت‌هایی است که در زنجیره ارزش بانک‌داری نیستند، بر همین اساس در 5 ماه نخست سال جاری بانک صادرات موفق شد بیش از ۴ هزار میلیارد ریال از املاک مازاد خود را واگذار نماید که این امر در صورتهای مالی 6 ماهه بانک منجر به سود ٣٧٤ میلیارد تومانی شده است.

همچنین نباید از سرمایه گذاری و سهامداری بانک در شرکتهای سودآور در حوزه بانکی و نیز مشارکت و تعامل با استارتاپ ها و فین تک ها نیز چشم پوشی کرد که می تواند باعث پیشی گرفتن سود نیمه دوم سال بانک صادرات از نیمه اول نیز باشد.

درنهایت نباید فراموش کرد که علاوه بر این، عواملی نظیر رعایت انضباط مالی، افزایش چشمگیر وصول مطالبات، استفاده از طرح های نوین و متفاوت بانکی و تجدید ساختار بانکداری الکترونیک و... نیز در این مسیر تاثیرگذار بوده اند.

ارسال نظرات
موضوعات روز