پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸
دکتر شهاب الدین کرمانشاهی در گفت وگو با تیتر20 از لزوم اجرای شیوه نوین در ناوگان حمل و نقل شهری می گوید:
شیوه جدید حمل و نقل مناطقی مثل 22، 5، 2، 3، 15، 18 و 21 که از نظرخدمات رسانی حمل و نقل همگانی مطلوب کمتر برخوردارند پوشش می دهد
کد خبر: ۳۹۰۲۵
دی.آر.تی صندلی فروشی نیست
تیتر20/ زینب زینال زاده - خبر فروش صندلی‌های اتوبوس‌های پایتخت وقتی توسط «پیمان سنندجی» مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران رسانه‌ای شد بازتاب‌های متعددی در پی داشت و بلافاصله «انوشیروان محسنی بند پی» استاندارد تهران، «پیروز حناچی» شهردار تهران و «محسن پورسید آقایی» معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به آن واکنش نشان دادند و خبر را تکذیب کردند.

نکته قابل تامل این خبر که کمتر مورد توجه قرار گرفت طرح DRT بود. طرحی که بیانگر توسعه حمل و نقل عمومی در تهران است و توسط فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف طرح شده است.

دکتر «شهاب الدین کرمانشاهی» عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و مشاور طرح دی.آر.تی در گفت وگو با خبرنگار تیتر20 تاکید می کند این طرح مکمل سیستم حمل و نقل است و قرار نیست در خطوط اتوبوسرانی اجرا شود.

چه توجیهی برای فروش صندلی اتوبوس‌های وجود دارد؟
قطعاً موضوعی که توسط مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی شهر تهران بیان شد قبال توجیه نیست و واکنش مسئولان به آن درست و منطقی بوده است و بنده هم از این موضوع و خبر حمایت نمی‌کنم. موضوع اصلی که شاید درست بیان نشده طرح DRT است که نگرش منطقی داشته و قطعاً مبتنی بر دانش بوده است.

طرح DRT مگر همان فروش صندلی اتوبوس‌ها نیست؟
خیر. قرار نیست در طرح DRT افراد پول بدهند و صندلی خریداری کنند. این سیستم یک نوآوردی در خدمت و مبتنی بر فناوری اطلاعات است و در شرایط موجود اقتصادی می‌تواند راهکار مناسبی برای توسعه کمی و کیفی حمل و نقل همگانی باشد.

چه الزامی برای اجرای این شیوه جدید وجود دارد؟
در برخی از سفرها شهروندان از ناوگان حمل و نقل همگانی خدمات خوبی دریافت نمی‌کنند و هزینه تاکسی‌های اینترنتی هم در اینگونه سفرها زیاد است. بنابراین شهروندان با اجرای طرح DRT می‌توانند در سفرهای درون شهری با هزینه مناسب خدمات بهتری دریافت کنند. در واقع این طرح یک شیوه حمل و نقل میانی است.

این شیوه جدید برای چه سفرهایی طراحی شده است؟
از شیوه DRT می‌توان برای سفرهای طولانی معمولاً بیش از 10 کیلومتر استفاده کرد. همچنین برای استفاده مسافرانی که تایم‌های مشخصی برای سفرهای شغلی و تحصیلی دارند مناسب است. استفاده از این شیوه جدید در زمان اوج ترافیک هم می‌تواند مؤثر باشد.

فواید این طرح چیست؟
افزوده شدن شیوه جدید به ناوگان حمل و نقل شهر قطعاً به کاهش بارترافیک کمک می‌کند. همچنین می‌تواند جایگزین خوبی برای خودروهای شخصی باشد و شهروندان را ترغیب می کند که از این ناوگان برای رفت و آمد استفاده کنند.

عده‌ای گمان می‌کنند قرار است طرح DRT رقیب ناوگان حمل و نقل عمومی باشد و شاید به همین دلیل با اجرای آن مخالفت می‌کنند؟
شیوه جدید، قرار نیست به حمل و نقل موجود آسیب بزند یا قرار نیست با آنها رقابت کند. سیستم حمل و نقل همگانی هستند و خطوط چون گذشته فعال‌اند و DRT در جاهایی که سرویس دهی اتوبوس و تاکسی به صورت مستقیم وجود ندارد، فعال خواهد شد.

مسیری شناسایی شده است که در مورد آن توضیح دهید؟
به طور نمونه از شهرک راه آهن به دانشگاه شهید بهشتی خط مستقیم وجود ندارد و مسافران باید در چند نقطه تغییر مسیر دهند. البته با توجه به تقاضای مسافران راه اندازی خط مستقیم در این مسیر هم توجیه ندارد چرا که این خطوط تنها در ساعات صبح و ظهر مسافر دارد. با راه اندازی این خط مسافران به طور مستقیم می‌توانند از مبدأ به مقصد برسند. پس مناطقی مثل 22، 5، 2، 3، 15، 18 و 21 که از نظرخدمات رسانی حمل و نقل همگانی مطلوب کمتر برخوردارند پوشش داده خواهند شد.

یعنی قرار است هرجا که تقاضا باشد از این نوع شیوه حمل و نقل استفاده شود؟
منعطف بودن طرح نکته مثبت آن است. به این معنا که در روزها و ایام مختلف سال بسته به نیاز مشتری خدمات ارائه می‌شود.

آیا این شیوه اختلاف طبقاتی را تشدید نمی‌کند؟
عده‌ای معتقدند که این شیوه حمل و نقل به نوعی اختلاف طبقاتی در کیفیت استفاده از وسایل حمل و نقل را نشان می‌دهد اما به جرات می گویم این طور نیست و در طرح دی.آر.تی سیستم جدیدی به ناوگان حمل و نقل اضافه می‌شود و افراد با توانایی‌های مالی مختلف می‌توانند از خدمات آن بهره مند شوند. در واقع آنچه توسط مدیران استارتاپی و فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف ارائه شده طرحی است که به شیوه هم پیمایی و با استفاده از مینی بوس اجرا می‌شود که نه تنها یک نفر بلکه 10 تا 15 نفر با یک سوم یا یک چهارم هزینه تاکسی‌های اینترنتی می‌توانند از آنها استفاده کنند.

با توجه به صحبت‌های شما توسعه ناوگان حمل و نقل به شیوه جدید الزامی است؟
در شرایط کنونی با حفظ خطوط ناوگان حمل و نقل همگانی، برای خدمت رسانی مطلوب به مسافران توسعه امری لازم و ضروری است.

ارسال نظرات
موضوعات روز