پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹
سفر با قطار فرصت مناسبی است تا خود را هرچه سریع­تر با فضای سفر همراه سازیم. هم صحبتی با همسفران و گردشگران دیگر، تماشای طبیعت زیبای مسیر می تواند اوقات خوشی را برای ما رقم بزند. سفر با قطار نیز یکی از پرطرفدارترین وسیله نقلیه است که هر سال 1.7 میلیارد نفر سفر خود را با قطار آغاز یا در میان سفر از قطار به منظور رسیدن به مقصد خود استفاده می کنند. در ایران نیز طرفداران قطار به میزان چشمگیری در سال­های گذشته به خصوص جوانان افزایش پیدا کرده است، اما آیا می ­دانید با قطار به کدام مقاصد خارجی می ­توانید سفر کنید؟
کد خبر: ۳۹۱۱۰
تیتر20- راحتی و آرامشی که در قطار تجربه می­ کنید هیچ شباهتی به دیگر وسایل حمل و نقل ندارد و به راحتی می توان گفت که قطار امن­ترین وسیله حمل و نقل دنیا است. امکان خرابی قطار بسیار کم بوده و بدون دغدغه می ­توانید به تماشا و لذت از مناظر مسیر بنشینید. حتی می ­توانید لپ­تاپ خود را بیرون آورده، به تماشای فیلم بپردازید یا به کارهای دیگرتان بپردازید. در بعضی از قطارها نیز می ­توانید از اینترنت رایگان بهره­مند شوید.

خانواده هایی که به همراه کودک نوزاد خود سفر می­کنند سفر راحتی را با قطار تجربه خواهند کرد. بسیاری از قطارها اتاق مادر و نوزاد داشته و امکانات خاص برای آن­ها در نظر می­گیرند. در حالی که بسیاری از قطار هایی که مسافت طولانی می­پیمایند به رزرو نیاز دارند، بسیاری از سفرهای کوتاه نیازی به این کار ندارند. بنابراین به سادگی می­توانید روز سفر در ایستگاه حاضر شوید و بلیط قطار خود را با استفاده از هزینه لحظه آخری با پرداخت هزینه کم تر خریداری کنید.

خیلی ها می دانند که قیمت پرواز چقدر می تواند متغیر باشد ولی کرایه قطار در هر مسیری، در هر روزی یا ماهی و سالی یکسان بوده و تا اطلاع ثانوی از قیمت استاندارد برخوردار خواهد بود. بر خلاف فرودگاه ها، بیشتر ایستگاه های اصلی قطار درست در مرکز شهر و در قلب آن قرار دارند. شما می توانید به جای این که مجبور به پرداخت هزینه تاکسی برای رسیدن به محل اقامت از فرودگاه، هزینه بالا بپردازید، می­توانید پس از پیاده شدن از قطار تنها لحظاتی دیگر به محل اقامت یا هتل خود برسید. همین حالا جهت مشاهده لحظه ای قیمت های بلیط قطار کلیک کنید .

در مورد قطار حال و هوای خاصی به ویژه اگر در مسیر طولانی و چند شبه حرکت می کنید، وجود دارد. در قطار شانس غذا خوردن در واگن های غذا خوری با سرو وعده های غذایی کامل و پرسنل مجرب پیدا خواهید کرد. و در طول روز همانند بسیاری از مسافران دیگر می توانید تصمیم بگیرید که کتاب بخوانید، موسیقی گوش دهید یا از مناظر مسیر لذت ببرید.

ساعت حرکت قطارها نیز بسیار دقیق و به موقع هستند و به ندرت دچار تاخیر می­شوند. خبر خوب اینکه به هیچ عنوان محدودیت وزن بار به هنگام سفر با قطار نخواهید داشت و هر اندازه که بخواهید می­توانید چمدان خود را پر کنید و یا با دست پر از سفر خود برگردید. در­صورت سفر با دوچرخه نیز می­توانید دوچرخه خود را به باربری قطار تحویل دهید. سفر گروهی با قطار به همراه دوستان یا خانواده نیز حس و حال دیگری دارد و کم­ترین آسیب را به محیط زیست می­زند.

مقصد اول، وان

برنامه سفر به وان خود را با قطار می­توانید روز یکشنبه از مبدا تهران و یا تبریز آغاز کنید. روز ظهر یکشنبه قطار به سمت شهر تبریز حرکت کرده و با مسافرگیری مجدد در این ایستگاه به سمت ایستگاه مرزی رازی حرکت می­کند. پس از رسیدن به ایستگاه مرزی باید تمام مسافرین برای انجام تشریفات گذرنامه و گمرک از قطار پیاده شوند که روی هم 2 ساعت به طول می­انجامد. سپس قطار به سمت ایستگاه مرزی ترکیه یعنی کاپی­کوی (Kapikoy) حرکت کرده و تشریفات مشابه آن­چه که در مرز ایران صورت گرفت، به عمل می آورند. توقف در این ایستگاه نیز 2 ساعت خواهد بود. پس از آن قطار به مقصد نهایی وان حرکت می­کند. به طور کل سفر قطار از تهران به وان 24 ساعت خواهد بود.

سفر با قطار به ایروان

در حال حاضر مسیر ریلی ایران به ارمنستان به صورت مستقیم وجود ندارد و برای سفر با قطار به مقصد ارمنستان باید از روش­های دیگر استفاده کنید. با سفر به باکو در آذربایجان می­توانید با یکی از روش هوایی، قطار، ترانسفر گروهی یا تاکسی به مقصد تفلیس سفر کرده و پس از آن تفلیس را به مقصد ایروان ترک کنید. خبر خوش این است که توافق­هایی جهت احداث مسیر ریلی ایران به ارمنستان میان این دو کشور در حال گفتگو است و در آینده ای نزدیک می­توانیم شاهد افتتاح این مسیر باشیم.

برای ورود به کشور ایروان نیازی به دریافت ویزا از قبل ندارید و فقط با در دست داشتن گذرنامه خود ویزای را از پایانه ­های مرزی می­توانید دریافت کنید.

سفر به باکو با قطار امکان پذیر است؟

برای آغاز سفر خود به سمت باکو اول می­بایست خود را به آستارا برسانید و سپس به راحتی با تهیه بلیط قطار آستارا به باکو سفر خود را آغاز کنید. ساعت حرکت حرکت قطار از آستارا به سمت باکو هر شب ساعت 8 صورت می­گیرد و حدود 9 الی 10 ساعت مدت زمان سفر شما خواهد بود. در سفر شبانه به باکو نیز می­توانید شب را به استراحت بپردازید تا به هنگام رسیدن به مقصد انرژی کافی داشته باشید. سالن­های قطار به صورت کوپه­های 4 نفره می­باشند.

آذربایجان صدور ویزای گردشگران خارجی را به دو صورت انجام می­هد: حضوری و آنلاین. با حضور در سفارت­خانه یا کنسول­گری آذربایجان می­توانید ویزای حضوری خود یعنی لیبل را دریافت کنید. همچنین از سال 2017 امکان دریافت ویزا به­صورت آنلاین امکان­پذیر شد و درصورت درخواست ویزا از ایران می­توانید از طریق سیستم آسان ویزا (ASAN Visa) اقدام کنید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزا آذربایجان فرم پرشده تقاضا، اصل گذرنامه، دو قطعه عکس 4*3، کپی گواهی پزشکی و فیش واریزی هزینه صدور ویزا می­باشد.

تفلیس مقصد بعدی برای سفر با قطار

همانند سفر به ایروان، برای سفر با قطار به تفلیس نیز مسیر ریلی مستقیم وجود ندارد و باید سفر خود را دو مقصده طی کنید. نخست به باکو سفر کرده و با یکی از روش­های حمل و نقل هوایی، قطار، تاکسی و ترانسفر گروهی به مقصد نهایی خود یعنی تفلیس برسید.

از سال 1394 در طی تصویب قوانین جدید، نیازی به دریافت ویزا برای سفر به تفلیس ندارید و با به همراه داشتن پاسپورت خود تا 45 روز می توانید در گرجستان اقامت داشته باشید.

نخجوان در میان مقاصد محبوب سفر با قطار

خط ریلی مشهد به نخجوان در سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرد و با گذر از جلفا و طی مسیر 30 الی 31 ساعته می­توانید سفری راحت را تجربه کنید. قطار مشهد به نخجوان روز­های دوشنبه و جمعه حرکت کرده و در روز­های شنبه و یک­شنبه نخجوان را به مقصد مشهد ترک می­کند.

برای سفر به نخجوان نیز به ویزا نیاز ندارید، تنها با همراه داشتن پاسپورت به هر نقطه از کشور نخجوان می­توانید سفر کنید.

سفر به قلب ترکیه، آنکارا

قطار تهران آنکارا روزهای چهارشنبه از تهران به مقصد تبریز حرکت کرده و در این ایستگاه توقفی کوتاه جهت مسافرگیری انجام می­دهد. پس از آن با حرکت به سوی ایستگاه مرزی رازی و انجام تشریفات گذرنامه و گمرکی به مدت دو ساعت خود را به سمت ایستگاه مرزی کاپیکوی (Kapikoy) در راه آهن ترکیه می­رساند. در این ایستگاه مثل ایستگاه رازی تشریفات به عمل آمده و به سمت وان حرکت می­کند. سفر شما تا ایستگاه با قطار ایرانی خواهد بود سپس مسافران از قطار پیاده شده و از طریق دریاچه وان به ایستگاه راه آهن تاتوان می­روند. با سوار بر قطار ترکی به مقصد آنکارا حرکت می­کند. قطار قبل از تبریز در ایستگاه های کرج، قزوین، زنجان، میانه و مراغه نیز توقف کوتاه خواهند داشت.

اینچه بورون را می شناسید؟

از طریق راه آهن گرگان اینچه برون به طور مستقیم می­توانید به ترکمنستان سفر کنید و طعم تجربه سفر به کشور های شرقی ایران را بچشید. اما جهت سفر نیاز به اخذ ویزا دارید که بین 20 تا 25 روز کاری طول می­کشد. برای صدور گذرنامه نیاز دارید که در سفارت خانه حضور داشته باشید و مصاحبه حضوری انجام دهید. پس از تحویل مدارک و پرداخت هزینه منتظر خبر از سفارت خانه مربوطه شوید.

سفر با قطار بسیار هیجان انگیز است، به ویژه اگر در حال بازدید از چندین کشور در اروپا هستید. سریع، آسان و مقرون به صرفه است و شما این امکان را دارید که پا های خود را دراز کنید و مناظر شگفت انگیزی را که در طول مسیر خواهید دید تماشا کنید./ ایلنا
ارسال نظرات
موضوعات روز