جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱
اختصاصی تیتر20 //
شرکت تجارت الکترونیک پارسیان که یکی از بازیگران مهم و موثر صنعت پرداخت است، از ابتدای سال جاری علاوه بر کاهش طول رسیدهای کاغذی در دستگاههای پوز این شرکت، برای فرهنگ سازی موثر در بهینه سازی مصرف کاغذ در تراکنش های مبتنی بر کارتخوان با شعار نه به رسید کاغذی، کمپینی تحت عنوان کمپین تراکنش سبز برگزار کرده است.
کد خبر: ۳۹۱۶۷
کمپین تراکنش سبز ابتکار شرکت تجارت الکترونیک پارسیان برای مصرف بهینه رسید کارتخوان
تیتر20 - ابزارهای پرداخت الکترونیک امروزه چنان در تاروپود زندگی مالی عموم و فرآیندهای کسب و کار تنیده شده که دیگر نمی توان فرآیندهای مبادلات تجاری و روزمره را بدون بهره بردن از این ابزارها تصور کرد. خرید کالا و خدمات، انتقال وجه، پرداخت قبوض و بسیاری از فرآیندهای مالی روزمره امروز به سهولت و سرعت در بستر پرداخت های الکترونیک صورت می پذیرند و تصور زندگی روزمره بدون این ابزارها امروزه تصور مشکلی است.

اما صنعت پرداخت الکترونیک بر خلاف وعده هایی که در آغاز داده بود، اگرچه سهولت و امنیت بسیاری برای عموم بهره گیران فراهم ساخته اما همچنان نتوانسته تعهد خود را در خصوص بهبود کیفیت مسائل زیست محیطی فراهم کند و الکترونیکی شدن تبادلات پرداخت در کشور ما بر خلاف بسیاری از نقاط دیگر دنیا، با حجم گسترده ای از مصرف و (حتی) آسیب به محیط زیست همراه بوده است.

بر اساس آخرین برآوردها در سال جاری، رسید دستگاه‌های «پوز» در ایران چیزی معادل ۱۴‌میلیون جلد کتاب کاغذ هدر می‌دهد و با این رسیدها ماهانه حدود ۲۳‌میلیارد تومان پول روانه سطل زباله می‌شود. شاید بگویید بخش های مختلفی در بخش هدردادن کاغذ در کشور سهیم هستند و حتی تبادل مالی به شیوه نقدی نیز در بخش چاپ اسکناس بار هزینه زیادی بر اقتصاد و محیط زیست تحمیل می کند، اما ضایعات کاغذ در بخش تراکنش های خرید گویای ارقام فاجعه باری است، آن هم برای ایرانی ها که به دلیل ایجاد و نهادینه شدن ساختارهای غلط در بحث پرداخت های الکترونیک برای خرید یک قرص نان یا یک بطری آب معدنی هم کارت می کشیم و بر اساس همین رفتارها در طول روز حتی برای برای خریدهای جزیی رسیدهای متعددی دریافت میکنیم.

با رسیدهای «پوز» چقدر منابع هدر می‌دهیم؟

آمارهای اعلامی شاپرک نشان می‌دهد که در شهریورماه امسال بیش از ۲‌میلیارد و 14 میلیون و 700 هزار تراکنش بانکی با دستگاه‌های کارتخوان به ارزش 2.240‌ میلیارد ریال صورت گرفته است. از آنجایی که حجم کاغذ مصرفی دستگاه‌های کارتخوان رابطه مستقیم با تعداد تراکنش‌های آنها دارد، می‌توان با استناد به تراکنش‌ها میزان مصرف رسید کاغذی را تا حدودی تخمین زد. با این حساب که در شهریورماه حدود ۲‌میلیارد و ۳۰۰‌میلیون تراکنش انجام شده و فروشنده و خریدار برای هر تراکنش یک رسید دریافت نموده باشند، در واقع در حدود 23 میلیارد تومان معادل با 24 میلیون جلد کتاب هدر داده شده که این جم مصرف کاغذ معادل قطع 290 هزار اصله درخت خواهد بود!!! 
این حجم از مصرف کاغذ برای رسیدهای بانکی در حالی مصرف می‌شود که فعالان حوزه واردات کاغذهای حرارتی می‌گویند هر رسید کاغذی حدود ۴ تومان برای «PSP»ها آب می‌خورد. با فرض در نظر گرفتن این عدد می‌توان گفت که رسیدهای کاغذی دست‌ کم برای شبکه پرداخت در یک‌ ماه چیزی حدود ۲۳‌میلیارد تومان آب خورده است. پولی که در نهایت روانه سطل‌های زباله می‌شود!

مشکل کار کجاست؟

اگرچه با افزایش نرخ ارز و هزینه تمام شده برای رول های کاغذی رسید کارتخوان، شرکت های پرداخت با ارائه راهکارهایی تلاش کردند تا میزان مصرف کاغذ در دستگاههای پوز را کاهش دهند، اما هنوز و همچنان چاره ای جز ارائه رسیدهای کاغذی در تراکنش ها وجود ندارد. چون علاوه بر هزینه بالای پیامک برای ارسال رسید پیامکی، هنوز رسیدهای الکترونیک در مجامع قضایی و دعاوی حقوقی اعتبار قضایی نداشته و قابل استناد نیستند و صرفا رسیدهای کاغذی در چنین شرایطی معتبر هستند. همچنین به دلیل عدم فرهنگ سازی مناسب و علاقه ذاتی ایرانیان به مستندسازی همچنان رسیدهای کاغذی حتی بدون هیچ ضرورتی دریافت می شوند.

البته این مشکل راس دیگری نیز دارد و موضوع نظام کارمزد نادرست در این بخش هم در حال آسیب زدن به صنعت پرداخت و حتی عموم جامعه است. صرف نظر از این فرهنگ ناصحیح که همه تراکنش های خرد و فاقد کیفیت را با هزینه ای بسیار بالا، بر شبکه شاپرک تحمیل می کنیم، بدیهی است پذیرنده یا دارنده کارتی که هیچ گونه هزینه ای بابت این سرویس گرانبها نمی پردازد، طبعا دغدغه ای نیز در خصوص هزینه و هدررفت کاغذ مصرفی نخواهد داشت و ضایعات در این بخش را به حداکثر میزان ممکن خواهد رساند.
جدای از زیان هدررفت این حجم از کاغذ حساس حرارتی که مردم معمولا آن را به نام «کاغذ رسید تراکنش» می‌شناسند، این رسیدها مضرات دیگری را هم به محیط‌زیست وارد می‌کند. گفته می‌شود ماده شیمیایی خطرناکی با نام اختصاری (BPA) در ساخت بسیاری از کاغذهای پرینترهای حرارتی وجود دارد که در کاغذهای حرارتی دستگاه‌های کارتخوان نیز استفاده می‌شود. این کاغذها حاوی نیترات نقره هستند و در تعداد بالا خطراتی جدی برای سلامتی فرد به دنبال دارد.

بنابر این بسیاری از شرکت های پرداخت برای کاهش هزینه های خود از یک سو و عمل به تعهدات و مسئولیت اجتماعی در این زمینه اقداماتی صورت داده اند. از سال گذشته تا کنون اقداماتی در خصوص بهینه سازی مصرف کاغذ در دستگاههای پوز صورت گرفته و اندازه این رسیدها در نسخه‌های جدید نرم‌افزاری دستگاه‌های کارتخوان به طور میانگین 4 تا 6 سانتیمتر کاهش یافته است، همچنین دریافت رسید پذیرنده در بسیاری از پایانه ها به صورت اختیاری انجام می شود و نیز بحث پیگیری جایگزینی رسیدهای کاغذی بیش از هر زمان دیگری در حال پیگیری است.

فرهنگ سازی حلقه مفقوده در بهینه سازی مصرف کاغذ کارتخوان / تجارت الکترونیک پارسیان برای فرهنگ سازی پیش قدم شد

شرکت تجارت الکترونیک پارسیان با در اختیار داشتن سهم حدودا 15 درصدی از تعداد تراکنش های ابزار کارتخوان فروشگاهی یکی از بازیگران مهم و موثر در این بخش است، از ابتدای سال جاری علاوه بر کاهش طول رسیدهای کاغذی در دستگاههای پوز این شرکت، برای فرهنگ سازی موثر در بهینه سازی مصرف کاغذ در تراکنش های مبتنی بر کارتخوان با شعار نه به رسید کاغذی، کمپینی تحت عنوان کمپین تراکنش سبز برگزار کرده است. در این طرح که با هدف فرهنگ سازی و جلب حمایت بیشتر پذیرندگان برای صرفه جویی در مصرف کاغذ صورت گرفته است، به تمام پذیرندگانی که در امر مصرف کمتر کاغذ با عدم دریافت رسید کاغذی دوم مشارکت فعالی داشته باشند، به قید قرعه جوایزی اهدا می گردد. 

گفتنی است شرکت تجارت الکترونیک پارسیان در حدود 5 ماه است که کمپین «تراکنش سبز» را آغاز کرده و با برنامه ریزی های موثر صورت گرفته، تاکنون ادوار ماهیانه این کمپین به صورت مرتب برگزار شده و با قرعه کشی های صورت گرفته، به طور منظم، از پذیرندگان نیز تقدیر به عمل آمده است. همچنین بر اساس اطلاعات موجود، مشارکت در کمپین تراکنش سبز تجارت الکترونیک پارسیان جدی و قابل قبول بوده است و این شرکت پرداختی در این حوزه توانسته عملکرد قابل قبولی ارائه نماید.

همچنین باید یادآور شد با توجه به اینکه تاپ در این حوزه بر فرهنگ سازی بر پذیرنده تمرکز ویژه ای داشته، ایجاد فرهنگ عدم دریافت رسید دوم برای فروشنده و اجرای درست و مستمر این طرح، می تواند نتایج موثری هم برای صنعت پرداخت و هم منافع ملی کشور در بر داشته باشد.

ارسال نظرات
موضوعات روز