جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸
خرید ملک در ترکیه این روز‌ها رونق زیادی گرفته است، به‌خصوص تبلیغ آن توسط سلبریتی‌ها به این موضوع بیش‌از‌پیش دامن زده است. در این گزارش به جزئیاتی از خرید ملک و تله‌های مالیاتی آن می‌پردازیم.
کد خبر: ۳۹۱۶۹
تیتر20- چندی است که تبلیغات خرید ملک در ترکیه با شیوه‌های تازه‌تری شروع شده است. برخی از چهره‌های اینستاگرامی و فضای مجازی مدتی است که یکی‌یکی به ترکیه کوچ می‌کنند. شاید در ابتدا به نظر برسد که این مهاجرت ارتباطی با خرید ملک یا تبلیغات آن نداشته باشد، اما شیوه توضیح این چهره‌ها درباره خرید ملک در ترکیه این مسئله را تایید می‌کند.

تا قبل از این، تبلیغ خرید ملک در ترکیه از طریق شبکه‌های ماهوار‌ه‌ای بود. هر بار هشدار‌هایی داده می‌شد تا ایرانی‌هایی که طالب دریافت اقامت ترکیه هستند، گول تبلیغات را نخورند. اما به نظر می‌رسد که تبلیغات خرید ملک به‌تازگی شکل دیگری به خود گرفته است. هر کدام از این چهره‌ها از روال خرید خانه در ترکیه گفته و مخاطبانشان را ترغیب به خرید ملک می‌کنند.

برخی معتقدند که ممکن است بخشی از وجه مورد نیاز خرید چنین خانه‌هایی، با انجام همین تبلیغات تأمین شده باشد. این یعنی مردم وضعیت برابری با این چهره‌ها ندارند. در این گزارش قصد داریم به برخی نکاتی اشاره کنیم که در تبلیغات چشمگیر خرید ملک در ترکیه اشار‌ه‌ای به آن نمی‌شود.

قانون چه می‌گوید؟

بد نیست که در همین ابتدای کار، نگاهی به قانون ترکیه بیندازیم، قانونی که جزئیاتی را برای خرید ملک توسط خارجی‌ها بیان کرده است. طبق قانون جدیدی که در سال ۲۰۱۸ تصویب شده، یک تبعه خارجی می‌تواند با خرید خانه‌ای در ترکیه به ارزش ۲۵۰ هزار دلار، حق شهروندی این کشور را دریافت کند. به همین خاطر است که خرید ملک در ترکیه به راهی مطمئن برای دریافت اقامت و شهروندی تبدیل شده است. نکته مهمی که در این رابطه باید به آن توجه کرد، عنوان «موقت» یا «دائم» در اقامت است.

متقاضیان با خرید خانه در ترکیه با ارزش کمتر از ۲۵۰ هزار دلار می‌توانند اقامت ترکیه را دریافت کنند، اما حق شهروندی به آن‌ها داده نمی‌شود. حق شهروندی فقط به آن دسته از مهاجران خارجی داده می‌شود که ارزش ملکی که در ترکیه می‌خرند، بالای ۲۵۰ هزار دلار باشد. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید، قانون مربوط به مهاجران ایرانی است. براساس قانون ترکیه، مهاجران برخی کشور‌ها از جمله چین، ایران، فلسطین، عراق و هند برای خرید ملک باید از وزارت کشور ترکیه مجوز بگیرند.

چرا ترکیه اینقدر تبلیغ می‌کند؟

آنطور که در تبلیغات خرید ملک گفته می‌شود، خرید ملک در ترکیه به ارزش حداقل ۲۵۰,۰۰۰ دلار و حفظ آن به مدت سه سال می‌تواند منجر به اخذ شهروندی ترکیه شود. در گذشته این مبلغ حداقل یک میلیون دلار بود، اما در حال حاضر این رقم کاهش یافته است. به نظر می‌رسد که ترکیه با این کار در تلاش برای افزایش سرمایه‌گذاری خارجی و کمک به افزایش ارزش لیر است.

در حقیقت مقامات ترکیه با کم کردن سقف لازم برای خرید ملک و دادن اقامت، به دنبال افزایش معاملات مسکن و ورود سرمایه خارجی به این کشور هستند. برای همین هم حجم تبلیغات خرید ملک در این کشور به شدت افزایش یافته است. در سال‌های گذشته مسئله مهاجرت آوارگان سوری و برخی مسائل سیاسی ترکیه سبب کاهش سرمایه‌گذاری در این کشور شده است.

تله مالیاتی

شهروندانی که دارای املاک و مستغلات هستند در زمان‌های مشخصی از سال ملزم به پرداخت برخی مالیات‌ها هستند. مالیات بر دارایی نیز جزو یکی از این مالیات‌هاست. اما نکته مهم اینجاست که قوانین مالیاتی برای مهاجران خارجی متفاوت است. اگر ملکی به مبلغ حدود ۲۵۰ هزار دلار خریده باشید، پنج سال بعد می‌توانید اقامت دائم بگیرید.

آنچه از خرید ملک در ترکیه به ما نمیگویند

در این مدت میزان سود شما از خانه‌ای که خریده‌اید محاسبه شده و بر مبنای آن، مالیات اعمال می‌شود. برخی افرادی که متقاضی خرید ملک در ترکیه هستند تنها قوانینی را مشاهده می‌کنند که مربوط به خود مردم ترکیه است نه مهاجران خارجی.

پروژه‌های ممنوعه!

یک مسئله مهمی که در این میان باید به آن توجه کرد، غیرقانونی بودن فروش و سکونت در خانه‌هایی است که مربوط به پروژه‌های «گولن» است. فتح‌الله گولن که یکی از رهبران مخالفان ترکیه است و طبق ادعای دولت ترکیه در کودتای سال ۲۰۱۶ دست داشته است. از آن زمان به بعد، پروژه‌های ساخته شده توسط گولن اجازه خرید و فروش یا سکونت ندارند. اما همه فروشنده‌ها این را به شما نمی‌گویند. مشکل را تنها در زمان صدور سند متوجه می‌شوید.

قیمت‌ها چقدر است؟

شروع قیمت خرید ملک از حدود ۲۹ هزار دلار است، اما یادتان باشد، پیشتر هم اشاره شد که تنها خرید‌های بالای ۲۵۰ هزار دلار امکان دریافت حق شهروندی دارند. یعنی ممکن است اجازه اقامت - حتی موقت - به شما داده شود، اما حق شهروندی ماجرای دیگری است.

آنچه از خرید ملک در ترکیه به ما نمیگویند

مسئله‌ای که در تبلیغات خرید ملک گفته می‌شود، خرید ارزان است. سؤال اینجاست که آیا این ادعا صحت دارد؟ قیمت ملک در ترکیه شاید نسبت به برخی کشور‌های اروپایی ارزان‌تر باشد، اما قرار نیست خانه‌ای ارزان بخرید. برخی کارشناسان می‌گویند اگر ملکی ارزان بود، ممکن است به این دلیل باشد که با وام آن پرداخت نشده و یا مالیات و بدهی دولتی دارد./ هفت صبح
ارسال نظرات
موضوعات روز