پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰
گزارش ویژه تیتر20
بانک صادرات که در دوسال اخیر تلاش هایی مستمر برای کاهش زیان انباشته و افزایش سودآوری این بانک صورت داده است، موضوع کاهش مطالبات معوق را به صورتی جدی تر پیگیری نموده است، به طوری که بر اساس صورتهای مالی 6ماهه نخست سال جاری، پیش بینی کاهش 30 درصدی مطالبات غیرجاری در سال 98 از سوی مدیریت بانک صورت گرفته است.
کد خبر: ۳۹۶۲۳
نسخه موثر بانک صادرات برای کاهش مطالبات معوق بانکی
تیتر20 - بی شک یکی از مهم ترین چالش های پیش روی نظام بانکی کشور طی چند سال اخیر، سیر فزاینده مطالبات معوق بوده است، به طوری که روند افزایشی مطالبات معوق بانک ها در سال های اخیر، فرآیندهای بانکداری را در نظام بانکی دچار چالش هایی کرده و تاثیر مستقیمی بر سود و زیان بانک ها بر جای گذاشته است.

در حال حاضر همه بانک های کشور از معضل مطالبات معوق در معرض مشکلاتی هستند، از جمله بانک صادرات ایران که البته در دوسال اخیر تلاش هایی جدی برای کاهش این مطالبات در دستور کار داشته است. 

منشا شکل گیری این مطالبات معوق معمولا در دو بخش عمده به عوامل درون سازمانی و برون سازمانی وابسته است، به طوری که نمی توان همه بار ناشی از این معضل را بر دوش نظام بانکی و به عدم رعایت انضباط و بهداشت مالی و یا عدم نظارت و دقت کافی در بررسی صلاحیت های وام گیرندگان مرتبط دانست، چرا که بانکهای بزرگی نظیر بانک صادرات معمولا در برخی موارد نمی توانند تاثیر چندانی بر عوامل بیرونی نظیر تسهیلات تکلیفی یا مطالبات پنهان داشته باشند و به هر صورت در برخی موارد وقوع حوادثی در صحنه اقتصادی و اجتماعی کشور نیز موجب افزایش مطالبات معوق می گردد که علل آن خارج از حیطه اقتدار سیستم بانک است.

از جمله نباید به تاثیر تسهیلات تکلیفی در افزایش مطالبات معوق شبکه بانکی کشور بی توجه بود. یکی از اقلام قابل توجه در مطالبات معوق بانک ها از جمله بانک صادرات ایران،  ناشی از پرداخت تسهیلات تکلیفی است که اولاً اکثر این طرح ها به موقع بازپرداخت نشده و ثانیاً اغلب با نرخ های ترجیهی پرداخت می‌گردد و سود آنها قابل مقایسه  با سود سایر تسهیلات پرداختی بانک به مشتریان خود نیست.

در این گونه تسهیلات، عموما به دلیل اینکه گیرندگان، اینگونه تسهیلات را کمک دولت می دانند در بازپرداخت آن جدی نبوده و تعهدی را در این زمینه احساس نمی‌کنند؛ خصوصا در مواردی نظیر سیل و زلزله، در حالی که در مقررات اجرایی نظام بانکی تصریح شده است که بانک ها باید این تسهیلات را طبق ضوابط و مقررات پرداخت نموده و بازپرداخت آن نیز بر اساس رویه های بانکی خواهد بود، مگر در موارد خاص.

نسخه موثر بانک صادرات برای کاهش مطالبات معوق بانکی
روش های موثر بانک صادرات در کاهش مطالبات معوق
بانک صادرات که در دوسال اخیر تلاش هایی جدی و مستمر برای کاهش زیان انباشته و افزایش سودآوری این بانک صورت داده است، موضوع کاهش مطالبات معوق را به صورتی جدی تر پیگیری نموده است، به طوری که بر اساس صورتهای مالی 6ماهه نخست سال جاری، تا پایان سال مالی 98 پیش بینی و هدف گذاری کاهش 30 درصدی مطالبات غیرجاری در سال 98 از سوی مدیریت بانک صورت گرفته است.

همچنین باید یادآور شد به گفته قایم مقام بانک صادرات در پایان آبان‌ماه سال جاری در مقایسه با پایان اسفند سال قبل، مانده مطالبات سررسید گذشته این بانک حدود 32 درصد، مطالبات معوق حدود 26 درصد، مطالبات مشکوک‌الوصول حدود یک‌درصد و مطالبات استمهالی حدود 2 درصد کاهش یافته است.

باید توجه کرد در شرایط فعلی اقتصادی کشور که عموم تسهیلات گیرندگان و نیز فعالین تجاری و اقتصادی به دلایلی کاملا روشن، قادر به بازپرداخت به موقع تسهیلات بانکی نیستند، باید به فرآیندهای بانک صادرات در تحقق این مهم توجه کرد.

با توجه به اینکه در شرایط فعلی کشور وصول مطالبات بسیار سخت و با صرف وقت بسیار و پیگیریهای مکرر امکان پذیر می باشد، توجه ویژه به اعتبار سنجی اصولی مشتریان و نیز تعامل با مشتریان و افزایش انگیزه کارکنان در جهت وصول مطالبات یکی از راهکارهای موثری است که بانک صادرات با تاکید بر آن توانسته روند وصول مطالبات معوق را سرعت بخشد و با برنامه های پیش رو به نظر می رسد تا پایان سال مالی جاری، گامهای موثرتری نیز در این زمینه بردارد.

با توجه به اینکه موضوع کاهش مطالبات بانکی و افزایش منابع در جریان بانک می تواند تاثیر به سزایی در افزایش فعالیت های مالی و بانکی داشته و منجر به افزایش سودآوری بانک شود، قطعا این کاهش مطالبات و تزریق منابع جدید می تواند تاثیر به سزایی در تحقق افزایش سودآوری بانک صادرات ایفا نماید. چرا که منابع بانکی که در شکل مطالبات معوق خارج از حیطه اختیارات بانک قرار دارد علاوه بر افزایش تورم و نابه سامانی های پولی مالی در اقتصاد، توان تسهیلات دهی و ارائه محصولات وخدمات جدید برای بانک را نیز سخت و حتی گاه ناممکن می سازد.

با اعمال سیاست های ذکر شده و کنترل مطالبات و جلوگیری از ایجاد و انباشت مطالبات در شبکه بانک صادرات ایران، گام مهمی برای تحقق سودآوری بانک برداشته شده است و با همین استراتژی بانک صادرات خصوصا در سال جاری با تمرکز بر کاهش مطالبات از منابع مختلف و نیز تمرکز بر ارائه طرح ها و محصولات جدید و متنوع بانکی تلاش کرده تا روند جذب منابع را با هزینه کمتر و سرعت بیشتر رونق دهد تا امکان فعالیتهای موثر وکاهش زیان و افزایش سود در این بانک محقق سازد. 
 
محصولات و خدماتی از جمله طرح اعتبار سپهر، طرح 67، طرح طراوت، طرح تبسم ، راه‌اندازی اپلیکیشن پرداخت صاپ از جمله مواردی است که می توان به آن اشاره نمود.

ارسال نظرات
موضوعات روز