جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲
تیتر20 بررسی می کند؛
مفهوم خرده فروشی و تجربه شادی آور ناشی از آن باعث شده است که به موازات توسعه فروشگاه های آنلاین در جهان، حتی پیشروتر از آن، شاهد گسترش فروشگاه های زنجیره ای و مراکز خرید مدرن و سرازیر شدن سرمایه های اقتصادی هنگفت به این بازار پر قابلیت باشیم.
کد خبر: ۳۹۷۳۷
تقابل سخت فروشگاههای آنلاین با مراکز خرید
تیتر20 - بارشد و توسعه فروشگاه های آنلاین در سال های اخیر این سوال پیش می آید که آیا در آینده ای نزدیک یا دور، این فروشگاه ها می توانند جای مراکز خرید زنجیره ای و فروشگاه های فیزیکی را پر کرده و در نهایت از حضور مردم در مراکز عمومی و محیط های شهری جلوگیری به عمل آورند. 

این سوالی است که کارشناسان در پاسخ به آن نکات قابل تاملی را مطرح می کنند که حکایت از آن دارد که فروشگاه های آنلاین با این که امکان و رفاه گسترده ای در اختیار خریداران قرار می دهند، اما هرگز نمی توانند جای فروشگاه های زنجیره ای را، که خود از ابزارهای مدرن توسعه به شمار می روند، پر نمایند و آن ها را به عقب برانند.

یکی از عمده ترین و اصلی ترین دلایل مترتب بر این مساله، تفاوت ماهوی و تعاریف متفاوتی است که این دو نوع فروشگاه دارند و باعث می شود که آن ها مانند خطوط موازی عمل کرده و هرگز همدیگر را قطع ننمایند. 

در حقیقت کارکرد فروشگاه های آنلاین در حد دراختیار گذاشتن کالای مورد نیاز خریدار صرفا در مواقع خاص و ضروری است که الزامات این خرید کاملا خاص بوده و حتی به عنوان خرید به «مثابه خرید» تلقی نمی شود. 

چرا که خرید مخصوصا اگر به عنوان یک کنش اجتماعی و خانوادگی تلقی شود از لحظه تصمیم شروع می شود و طول سفر و رسیدن به مرکز خرید و کلیه فعالیت های اصلی  و جنبی فرایند خرید را در بر می گیرد تا زمانی که خرید به عنوان یک رفتار اجتماعی و تفریحی به پایان رسیده و خریدار به منزل خود باز گردد.

فروشگاه های زنجیره ای اگر چه در مواقعی خاص می توانند حتی سریع تر کالای مورد نیاز را به خریدار برسانند؛ اما با حذف کلیه مراحل فوق و کاستن روند خرید به «تحویل صرف کالا»، این روند را از تعریف خود خارج کرده و تقریبا به مواقع اضطرار محدود می کنند. 

حتی اگر خرید از فروشگاه های آنلاین را با خرید های محلی هم مقایسه کنیم، در خرید های سنتی کنش هایی مانند بیرون رفتن از خانه، قدم زدنی چند در کوچه یا پارک محله، گپ و گفتی با فروشنده و کاسب محلی و در نهایت خرید و بازگشت به خانه ماهیتی متفاوت دارد که در محیط های بی تحرک شهری و زندگی های ساکن امروزی می تواند حس جنب وجوش زندگی را القا نماید. 

ضمن این که در مساله فروشگاه های زنجیره ای که این روزها در فضاها و محیط های متنوع و سرگرم کننده پیرامونی و با الحاق امکانات تفریحی و رفاهی مختلف، مانند فضاهای بازی، تفریح و رستوران، چنان ماهیت خرید را دگرگون کرده اند که محض نشستن در خانه و خرید با چند کلیک ساده مگر (در موارد ضروری) اصولا خرید به حساب نمی آید. 

محلقات جنبی مراکز خرید در سازوکارهای خرید مدرن چندان مهم است که مطالعات انجام شده نشان می دهد که حتی حدود 25 درصد افرادی که به یک مرکز خرید می‌روند بیشتر به قصد استفاده از فضای شهربازی یا امکانات دیگر این مراکز منزل را ترک می‌کنند. 

این همان نکته ای است که طراحان و مجریان و سرمایه گذاران مراکز خرید مدرن شهری، کاملا بدان توجه دارند و در ایجاد این مراکز نهایت تلاش خود را برای ایجاد جاذبه های عمومی در کنار واحد های تجاری به کار می بندند.

درگیر شدن افراد مختلف در روند خرید و علاوه بر آن: حس کردن، تماشا، انتخاب مکرر، آزمون و چانه زدن، جاذبه هایی است که همواره مساله خرید را به موضوعی خاص بدل کرده است. به واقع این سنت دیرینه ماهیتی چندگانه دارد که با توسعه کار فروشگاه های آنلاین امکان محدود کردن آن وجود ندارد.

از سوی دیگر بسیاری از کالاهای مصرفی هستند که به سبب شکل و ماهیت خاص خودشان اصولا امکان خرید آن ها از فروشگاه های آنلاین وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد، احتمال خطا و مغبون شدن و مرجوع کردن بالایی دارند که در واقع از روح و احساس خرید به دور است. 
 
در واقع حس و تجربه فیزیک خرید نه تنها به لحاظ روان شناسی اجتماعی بلکه از نظر تخلیه هیجانات و کاستن از افسردگی های ناشی از زندگی مدرن کارآمد است. می توان گفت رمز و راز موفقیت خرده فروشان بزرگ جهان و ایران تکیه بر همین حس فیزیکی خرید دارد. 

حس لمس فیزیکی و حتی چشمی کالای مورد خریداری به صورت سه بعدی و در محیط های واقعی مساله ای است که فروشگاه های آنلاین و محیط های دیجیتالی به هیچ عنوان نمی توانند آن را به خریداران ارزانی دارند.

 از این رو مفهوم خرده فروشی و تجربه شادی آور ناشی از آن باعث شده است که به موازات توسعه فروشگاه های آنلاین در جهان، حتی پیشروتر از آن، شاهد گسترش فروشگاه های زنجیره ای و مراکز خرید مدرن و سرازیر شدن سرمایه های اقتصادی هنگفت به این بازار پر قابلیت باشیم. 

بااین حال به دلایل مختلف هنوز صنعت خرده‌فروشی درایران در بهترین حالت خود، با کمک برخی شرکای بین‌المللی سهم کوچکی از بازار را به خود اختصاص داده و بخش کمی از نیازهای مردم و سرمایه‌گذاران را پوشش داده است که می تواند در یک چشم انداز گسترده تر موفقیت های بسیار بزرگتری را به دست آورد. 

ارسال نظرات
موضوعات روز