چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۸
سخنگوی انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی گفت: قاچاق لوازم خانگی به داخل کشور با روش‌های بسیار مهندسی شده و پیچیده انجام می‌شود.
کد خبر: ۳۹۷۶۴
تیتر20- حمید رضا غزنوی افزود: شرایط کنونی موجب شده قاچاق کالا در بازار لوازم خانگی با افزایش همراه شود و متاسفانه هر چه قدر به سمت شهرهای مرزی حرکت می‌کنیم قاچاق کالا بیشتر است طوری که در بعضی بازارها تا ۹۰ درصد کالاهای موجود در آن بازار، قاچاق است.
وی با بیان اینکه قاچاق لوازم خانگی، سهم تولید کننده داخلی را از بازار داخلی کوچک‌تر می‌کند گفت: کسی که کالا را به صورت قاچاق وارد می‌کند حقوق ورودی و ۹ درصد ارزش افزوده را پرداخت نمی‌کند بنابراین قیمت تمام شده کالای قاچاق پایین می‌آید و رقابت نابرابری با کالاهای تولید داخل شکل می‌گیرد.
غزنوی افزود: با بررسی و رصد ۳ تا ۴ بازار کوچک مرزی، متوجه شدیم که روزانه حدود هزار تا سه هزار ماشین، ​کالای قاچاق وارد کشور می‌شود البته بعضی از این کالاها ته لنجی است و در حالی که باید برای همان مناطق استفاده شود، وارد دیگر بازارها می‌شود.
وی اضافه کرد: مورد دیگر این است که کالا را به صورت ترانزیت برای دیگر کشورها از ایران عبور می‌دهند، اما در داخل کشور و در مکان‌هایی که از قبل تعبیه کرده اند این کالاها را از کانتیرها خارج می‌کنند، ردیف پشت کانتینر را آب معدنی جاساز می‌کنند و در ردیف جلو لوازم خانگی قرار می‌دهند در حقیقت کانتیتر آب معدنی را ترانزیت و کالای قاچاق را در داخل کشور توزیع می‌کنند.
سخنگوی انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی گفت: نشان‌های تجاری خارجی لوازم خانگی که هزینه زیادی را برای تبلیغات در کشور انجام داده اند با توجه به شرایط تحریمی، ​کالا به کشور وارد نکردند حتی مواد اولیه واحدهای تولیدی خود را در ایران تامین نکردند، اما از آنجا که از بازار بزرگ و جذاب ایران نمی‌توانند دست بردارند لذا از مسیرهای دیگر، کالا را تا پشت مرزها می‌آورند و با توجه به تغییر ذائقه مردم ایران در مصرف لوازم خانگی خارجی، این محصولات را به هر صورت ممکن ولو قاچاق، به ایران وارد می‌کنند.
غزنوی با اشاره به اجرایی شدن درج شناسه کالا بر روی لوازم خانگی تولید داخل از ۱۵ دی و برای محصولات وارداتی از ۱۵ بهمن افزود: امیدواریم با اجرایی شدن این طرح، به نحوی پیگیری قاچاق انجام شود که در هر مرحله و فرآیندی، بتوان از آن جلوگیری کرد.
وی اضافه کرد: با اجرایی شدن درج شناسه کالا، حتی برای واردات یک قطعه مانند موتور و کمپرسور لوازم خانگی هم باید مشخص شود که قطعه وارداتی برای چه کالایی استفاده شده و چند محصول از واردات این قطعات تولید شده است، تنها در این صورت که از ابتدای واردات قطعه تا تولید نهایی محصول در رصد سازمان‌ها و نهادهای نظارتی قرار دارد می‌توان با قاچاق، مقابله و میزان آن را مشخص کرد.
غزنوی گفت: تولید کننده به ازای هر کالای ثبت شده در سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت، یک کد رهگیری به صورت تصادفی دریافت و آن را بر روی محصول درج می‌کند که با رصد این کد، می‌توان کالای قاچاق را از کالای اصلی تولید داخل شناسایی کرد. /صدا و سیما
ارسال نظرات
موضوعات روز