شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۴
بلفاروپلاستی به جراحی زیبایی پلک یا لیفت پلک گفته می‌شود که برای برداشتن چربی‌های اضافی همراه با پوست و عضله از پلک‌های بالا و پایین انجام می‌شود.
کد خبر: ۳۹۷۸۱
تیتر20- بلفاروپلاستی به جراحی زیبایی پلک یا لیفت پلک گفته می‌شود که برای برداشتن چربی‌های اضافی همراه با پوست و عضله از پلک‌های بالا و پایین انجام می‌شود. بلفاروپلاستی، پف پلک‌های پایین و افتادگی پلک‌های بالا را نیز رفع می‌کند. این عمل جراحی معمولا به دلیل زیبایی انجام می‌شود، اما همچنین شیوه‌ای موثر برای بهبود بینایی در افراد سالمندی است که افتادگی پلک‌های بالا در آن‌ها مانع بینایی‌شان شده است.

لیفت پلک، تیرگی پای چشم‌ها، چین و چروک‌های پنجه کلاغی اطراف چشم‌ها و یا سایر چروک‌های صورت را برطرف نخواهد کرد. عمل بلفاروپلاستی معمولا همراه با سایر جراحی‌ها مانند تزریق فیلر، لیفت پیشانی و یا جوانسازی پوست با لیزر انجام می‌شود.

در عمل بلفاروپلاستی، با برداشته شدن پوست اضافی چروک خورده، چشم‌ها بازتر شده و به صورت، جلوه‌ای شاداب‌تر و جوان‌تر می‌دهد. طی جراحی پلک پایینی، چربی قلمبه شده همراه با مقدار کمی از پوست برداشته می‌شود؛ بنابراین پُف چشم‌ها و تورم پلک‌های پایین برطرف می‌شود.

بلفاروپلاستی و پاسخ به سوالات متداول

در بلفاورپلاستی، درصد موفقیت چقدر است؟

عمل جراحی پلک در افرادی که آگاهند و انتظارات معقول و منطقی دارند موفقیت آمیز است. توقعات واقع گرایانه از جانب بیمار برای موفقیت جراحی ضروریست. افتادگی بافت پلک‌ها و چربی‌های قلمبه شده به طور قطع در عمل بلفاروپلاستی برطرف خواهند شد.

آیا عمل بلفاروپلاستی می‌تواند تیرگی پای چشم‌ها، چروک‌های اطراف چشم (پنجه کلاغی) و افتادگی ابرو‌ها را برطرف کند؟

خیر، عمل بلفاورپلاستی نمی‌تواند تمام این نتایج را دربرداشته باشد. با سفت شدن پوست خیلی از چین و چروک‌ها رفع خواهند شد، اما بعضی از خطوط ریز ممکن است برطرف نشوند. حلقه‌های تیره پای چشم نیز در صورتی که با پف چشم‌ها مرتبط باشند ممکن است برطرف شوند، اما اغلب تیرگی پوست در پلک پایین باقی می‌ماند.

آیا عمل بلفاروپلاستی می‌تواند پف پلک‌های پایین را که چهره را خسته جلوه می‌دهند برطرف کند؟

در بلفاروپلاستی، چربی از درون پلک‌ها با لیزر برداشته می‌شود. عمل پلک بالا و پایین می‌تواند با هم به طور همزمان انجام شود.

عمل بلفاروپلاستی روی تیرگی پای چشم‌ها هیچ اثری ندارد؟

تیرگی پای چشم‌ها اگر سایه‌ی پف پلک بالا باشند ممکن است با عمل پلک پایین برطرف شوند. اما اگر تیرگی پای چشم‌ها نتیجه‌ی تغییرات در رنگدانه‌ی پوست پلک باشند، کرم‌های سفید کننده یا لایه برداری‌های سبُک ممکن است این عارضه را کاهش دهند.

از کجا بدانید به عمل بلفاورپلاستی پلک بالا نیاز دارید یا لیفت ابرو؟

وقتی کسی از وضعیت ظاهر پلک‌های بالایی‌اش ناراضی است، اولین کاری که پزشک انجام می‌دهد، ارزیابی این مسئله است که آیا مشکل از پوست اضافی پلک‌های بالاست، یا ابرو‌ها به مرور زمان دچار افتادگی شده‌اند. اگر ابرو‌ها در وضعیت خوبی باشند سپس می‌توان عمل بلفاروپلاستی پلک بالا را برای برداشتن پوست اضافی انجام داد. اگر ابرو‌ها نسبتا پایین باشند، پزشک، پوست پیشانی را تا سطحی مناسب بالا می‌برد.

چرا افراد سال‌ها پیش از اینکه به لیفت صورت نیاز داشته باشند به عمل بلفاروپلاستی نیاز دارند؟

وقتی پوست سالخورده، به پلک‌ها حالت پُف کردگی و برآمدگی می‌دهد، فرد پیرتر و خسته‌تر به نظر می‌رسد و از آنجایی که این اتفاق زودتر از ظاهر شدن چین و چروک در صورت می‌افتد، بنابراین افراد سال‌ها پیش از اینکه نیاز به لیفت صورت داشته باشند، به جراحی پلک یا بلفاروپلاستی نیاز دارند.

بلفاروپلاستی و پاسخ به سوالات متداول

چه کسانی کاندید عمل بلفاروپلاستی‌اند؟

یک بخش طبیعی از پروسه‌ی پیری، بروز چین و چروک‌هاست که اغلب در اطراف چشم‌ها شروع می‌شود. پوست اطراف چشم‌ها، قابلیت کشسانی خود را از دست می‌دهد و پلک‌ها افتادگی پیدا می‌کنند. گاهی این اتفاق در سنین پایین می‌افتد. ممکن است شما مجبور شوید در تلاش برای بالا بردن پلک‌های‌تان، به عضلات پیشانی خود فشار بیشتری بیاورید و این می‌تواند سبب درد در ابرو و احساس خستگی در صورت شود. اگر این علائم را دارید یا ظاهر پلک‌های‌تان را دوست ندارید، می‌توانید کاندید عمل بلفاروپلاستی باشید.

آیا همه‌ی افرادی که کاندید بلفاروپلاستی هستند می‌توانند این عمل را انجام دهند؟

خیر، بهترین بیماران آن‌هایی هستند که سالم‌اند، ثبات روانی دارند و انگیزه‌ی خوبی از این عمل دارند. بیمارانی که مشکلات جدی در سلامتی خود دارند مثلا خشکی چشم‌ها یا آب سیاه، کاندید مناسبی برای بلفاروپلاستی نیستند. فشار خون بالایی که تحت کنترل نیست یا بیماری تیروئید نیز می‌تواند کاندید بلفاروپلاستی بودن را لغو کند. اگر داروی رقیق کننده‌ی خون مصرف می‌کنید نیز کاندید بلفاروپلاستی نیستید. پزشک طی معاینه و ارزیابی می‌تواند معلوم کند شما کاندید این عمل زیبایی هستید یا خیر.

کسی که عمل لیزیک یا PRK (لیزر برای اصلاح بینایی) انجام داده می‌تواند بلفاروپلاستی انجام بدهد؟

برخی از بیماران بعد از عمل لیزیک یا PRK متوجه می‌شوند عینک اثر بدی بر پلک‌های‌شان گذاشته است. چنین افرادی کاندید‌های بسیار خوبی برای جراحی بلفاروپلاستی‌اند.

آیا بلفاروپلاستی هم برای زنان و هم برای مردان انجام می‌شود؟

بله، تعداد قابل توجهی از زنان و مردان در هر سن و سالی تصمیم می‌گیرند که برای داشتن ظاهری جوان‌تر و موقعیت راحت‌تر و بهتر پلک‌های خود، عمل بلفاروپلاستی انجام دهند.

آیا عمل بلفاروپلاستی محدودیت سنی دارد؟

برای جراحی زیبایی پلک‌ها سن بخصوصی وجود ندارد. پوست اضافی در پلک‌های بالا یا برآمدگی چربی در پلک‌های پایین معمولا با دیگر علائم پیری دیده می‌شود. سن دقیق این تغییرات در چهره بستگی به ژنتیک‌تان دارد. مطمئنا خانم‌ها در دهه‌ی چهل و پنجاه زندگی خود، درصد عمده‌ی کاندید‌های بلفاروپلاستی را تشکیل می‌دهند اگر از وضعیت خوب سلامتی برخوردارید و مشکل چشمی خاصی ندارید، سن‌تان به تنهایی نمی‌تواند فاکتوری برای منع عمل‌تان باشد.

آیا بلفاروپلاستی می‌تواند عملی لازم از جهت پزشکی و سلامتی باشد؟

اگر افتادگی پلک‌های‌تان در بینایی شما اختلالی ایجاد کرده است، بلفاروپلاستی می‌تواند عملی لازم از جهت پزشکی محسوب شود. قبل از عمل، چشم پزشک باید معاینات دقیقی از شما به عمل آورد.

بلفاروپلاستی و پاسخ به سوالات متداول

آیا بلفاروپلاستی ردی از خود به جا می‌گذارد؟

بیشتر اوقات هیچ اسکار قابل مشاهده‌ای بعد از التیام باقی نمی‌ماند. برش‌هایی که در پلک‌ها داده می‌شوند، در راستای تاخوردگی‌ها و چین خوردگی‌های طبیعی پوست هستند. اسکار‌های خط برش به محض التیام یافتن محو می‌شوند و اثری بسیار کم پیدا به جا می‌ماند که آن نیز تدریجا ناپدید خواهد شد.

آیا بعد از بلفاروپلاستی، پلک چشم‌های راست و چپ مانند هم خواهند شد؟

پلک چشم‌های چپ و راست بیشتر افراد کمی با هم تفاوت دارد. هدف از جراحی پلک چشم این است که پلک‌های دو چشم دقیقا عین هم شوند. به طور کلی این اتفاق یک نتیجه است و نمی‌توان ضمانت کرد که حتما چنین می‌شود.

آیا می‌شود بلفاروپلاستی را فقط روی یک چشم انجام داد؟

گاهی تطبیق دادن پلک‌ها در صورتی که بلفاروپلاستی روی هر دو چشم انجام شود ساده‌تر خواهد بود. اما این سوالی است که جراح شما بهتر می‌تواند به آن جواب بدهد.

آیا نتیجه‌ی بلفاروپلاستی همیشگی است؟

به طور کلی فواید بلفاروپلاستی ماندگار است و تعداد افرادی کمی نیاز پیدا می‌کنند برای بار دوم این عمل را انجام دهند. چربی‌ِ برداشته شده برنمی گردد. البته با افزایش سن، پوست شُل‌تر شده و ممکن است افتادگی پیدا کند. بلفاروپلاستی نمی‌تواند جلوی فرایند طبیعی پیری پوست را بگیرد.

تفاوت میان روش سنتی و روش لیزر در بلفاروپلاستی چیست؟

در روش سنتی جراحی پلک، از چاقو برای برش پوست و برداشتن چربی اضافی زیر پوست استفاده می‌شود. سپس پوست با بخیه‌های معمولی یا بخیه‌های جذبی بسته می‌شود. اما در روش لیزر، لیزر CO۲ برای برش پوست و برداشتن نواری از عضله و چربی استفاده می‌شود. سپس بخیه زده شده و پوست بسته می‌شود. بخیه‌ها بعد از یک هفته تا ده روز جذب می‌شوند. در روش لیزر از بخیه‌های معمولی نیز ممکن است استفاده شود.

مزایای روش لیزر در بلفاروپلاستی چیست؟

جراحی با لیزر دقت بیشتر، تورم و کبودی کمتری دارد. طی عمل، مراقبت‌های لازم انجام می‌شود تا از قرار گرفتن ِ غیرضروری در معرض لیزر پیشگیری شود. بلفاروپلاستی با لیزر خطری ندارد، برش‌ها دقیق‌تر انجام می‌شوند و ریکاوری نیز سریع‌تر است.

آیا بلفاروپلاستی درد دارد؟

بعد از هر عمل جراحی، مقداری احساس درد و ناراحتی دور از انتظار نیست. به همه‌ی بیماران داروی مسکن داده می‌شود. بیشتر جراحی‌های زیبایی پلک با احساس درد کمی همراهند. بیمار بعد از عمل می‌تواند استامینوفن بخورد و تا ۲۴ ساعت از آیس پک روی چشم‌های خود استفاده کند.

بعد از بلفاروپلاستی چقدر طول می‌کشد تا ظاهری عادی پیدا کنید؟

معمولا بیمار بعد از تقریبا دو تا سه هفته ظاهر عادی خود را خواهد داشت. برخی از بیماران زودتر این دوره را طی می‌کنند و برخی دیرتر. شما بعد از شش هفته بهتر خواهید شد، اما نتیجه‌ی نهایی بعد از یک سال مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

بلفاروپلاستی و پاسخ به سوالات متداول

عمل بلفاروپلاستی هیچ ضرر و عوارض جانبی ندارد؟

همه‌ی عمل‌ها با مقداری ریسک همراهند. اگر جراحی توسط یک جراح متبحر انجام شود، عوارض بسیار جزئی خواهند بود. بیشتر جراحی‌های پلک بدون هیچ خطری انجام می‌شوند و نتایج‌شان نیز عالی است. همه‌ی بیماران تا چند روز دچار تورم و کبودی بعد از بلفاروپلاستی خواهند بود. یکی از عارضه‌هایی که ممکن است بوجود بیاید، مشکل موقتی در بستن پلک‌هاست.

برخی از افراد ممکن است به طور موقت دچار تاری دید شوند که معمولا به دلیل پماد‌هایی است که بعد از عمل روی پلک خود استفاده می‌کنند. هر عملی خطر خونریزی و عفونت دارد. خطر پارگی زخم و اسکار شدید نیز وجود دارد، اما همه‌ی این‌ها بسیار نادرند.

بعد از بلفاروپلاستی چه زمانی می‌توانید به فعالیت‌های عادی خود برگردید؟

بیشتر بیماران می‌توانند یک تا دو روز بعد از بلفاروپلاستی تلویزیون تماشا کنند. به طور کلی سه تا چهار روز بعد از عمل می‌توانید مطالعه کنید یا با کامپیوترتان کار کنید، البته ممکن است چشم‌های‌تان زودتر از حد معمول خسته شوند.

بعد از بلفاروپلاستی می‌توان از لنز‌های تماسی استفاده کرد؟

به طور کلی شما تا دو هفته بعد از بلفاروپلاستی نباید از لنز استفاده کنید./برترین‌ها
ارسال نظرات
موضوعات روز