جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۶
بسیاری از تجاری که در زمینه صادرات سنگ آهن فعالیت داشتند و مقصد صادراتی آن ها کشور چین بود به تولید محصول نهایی روی آوردند و فعالیت خود را در این بازار آغاز کردند.
کد خبر: ۴۰۰۹۲
تیتر20- علی رغم برخی انتقادات نسبت به ورود معدنی ها به تولید محصول نهایی اما به اعتقاد برخی کارشناسان در صورتی که معدنی ها به سازو کار تجارت محصول نهایی مسلط باشند می توانند در این عرصه بسیار موفق تر باشند. اکنون مشاهده می کنیم که بسیاری از فعلان معدنی تمایل به تولید محصول نهایی دارند اما آنچه حائز اهیمت است شناخت این بازار و تسلط به فرآیند های این حوزه است.

با توجه به وضع عوارض صادراتی بر روی مواد معدنی، بسیاری از تجاری که در زمینه صادرات سنگ آهن فعالیت داشتند و مقصد صادراتی آن ها کشور چین بود به تولید محصول نهایی روی آوردند و فعالیت خود را در این بازار آغاز کردند.

این شرکت ها در ابتدا باید با ادبیات تجارت بین الملل آشنا شوند و مهارتهای لازم را کسب کنند .

برای مثال کشور چین به دلیل آلودگی هوا و در راستای کنترل آلاینده ها از میزان تولید شمش خود کاسته است و مازاد نیازش را از واردات شمش تامین می کند. این کشور به دلیل نزدیک بودن به ماه ژانویه از هم اکنون کشتی های مورد نیاز خود را در جهت تامین محصول موردنیازش رزرو کرده است. بر همین اساس شرکت های معدنی که با چین فعالیت تجاری دارند در حال حاضر می توانند با قیمت های بسیار مناسبی صادرات انجام دهد که البته این موضوع پایدار نخواهد بود. چرا که ۱ ماه دیگر که از میزان آلایندگی هوای این کشور کاسته شود مجدد تولیداتش را افزایش می دهد و چه بسا صادرات خود ر ا آغاز کند.

در محصولات فولاد ادبیات و ماشین آلات به تبع آن محصول متفاوت است در نتیجه دارای شرایط تجارت متفاوتی نیز خواهد بود.

برندسازی شمش چادرملو

در حال حاضر مقاصد صادراتی شمش فولادی عمدتاکشورهای جنوب شرق آسیا هستند البته کشورهای حوزه خلیج فارس نیازهایی دارند اما با توجه به جمعیت کشور حجم نیازشان کمتر است. خوشبختانه شرکت صنعتی و معدنی چادرملو در تمامی این بازارها شمش خود را صادر نموده و به نتایج خوبی دست یافته است و در حال حاضر برندسازی بر روی محصول شمش ما آغاز شده است.

خوشبختانه شرکت چادرملو به دلیل اهمیت به بحث کیفیت محصولاتش تاکنون هیچ گونه مرجوعی در زمینه محصولاتش نداشته است. این بدین معناست که در این مجموعه تاکنون اجازه ندادیم محصول شمش ما از استاندارد خارج شود. تحویل به موقع محصول به مشتری نیز از دیگر شاخص های مهم در این مجموعه است.

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو یک شرکت مشتری مدار است و محصول را معمولا بر اساس نیاز مشتری تولید و در اختیارش قرار می دهد. امیدواریم که برند ما به آرامی در بازارهای جهانی مطرح شود و مطمئن هستیم که طی سال آینده به عنوان یکی از برندهای شناخته شده در بازارهای بین المللی خواهیم بود.

بازگشت ارز چادرملو به بانک مرکزی فراتر از تعهداتش

پروسه نحوه تحویل ارز با توجه به وجود نوسانات ارزی در بازار بسیار مهم است. ممکن است مشتری ما بخواهد ارزی به ما پرداخت کند که منشا این ارز برای ما بسیار پر اهمیت است چراکه ارز کشورها از نظر قیمت و ارزش دارای تفاوت است و این موضوع در تجارت بسیار اهمیت دارد.

ما توانستیم یورو را در اروپا تامین کنیم و با توجه به اینکه برخی از شرکت ها در اروپا نمی توانند منابع ارزی ما را تامین کنند نخستین عرضه ارز نیمایی را اخیرا انجام دادیم که بانک مرکزی از این موضوع بسیار استقبال کرد.

ایجاد مکانیزم تهاتر

بانک مرکزی بیشتر به دنبال تامین نیازهای ارزی کشور (غذا و دارو) است. اکنون باید بیشتر به سمت معاملات تهاتری برویم. متاسفانه مکانیزم تهاتر به صورت کامل در کشور ایجاد نشده است و بانک مرکزی باید به سمت معاملات تهاتری برود. این سازوکار باید در کشور ایجاد شود چون یکی از مشکلات ما در همین حوزه است .

با توجه به شرایط تحریم بانک مرکزی ملاحظات ما برای تعامل با بازارهای جهانی باید در نظر گرفته شود این موضوع برای ما بسیار اهمیت دارد. حفظ بازار صادراتی در چنین شرایطی از اهمیت خاصی برخوردار است .

نباید فراموش کرد برای تامین تجهیزات طرح های توسعه باید ارز لازم را در اختیار داشته باشیم و اگر صادرات انجام ندهی و درآمدی ارزی نداشته باشیم قطعاً توسعه ای اتفاق نمی افتد .

نرخ گذاری منطقی

چادرملو برای پرهیز از خام فروشی اقدام به تکمیل زنجیره تولید خود نمود اما بخشی از تولیدات ما بصورت سنگ آهن دانه بندی است که از گذشته به یک شرکت تولید کننده فولاد داخلی فروخته می شد . اگر محصول ما را با درصدی پایین تر از قیمت اصلی خریداری کنند و یا نتواند با ما تسویه کنند قطعا ما تمایلی برای تولید این محصول نخواهیم داشت. ما معتقدیم اگر نرخ گذاری منطقی برای محصولات فولادی انجام شود هم فروش داخلی سود آور خواهد بود و هم صادرات مازاد بر مصرف داخلی .

ارسال نظرات
موضوعات روز