جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹
رییس کنفدراسیون صادرات ایران پاسخ می‌دهد:
یک عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران می‌گوید: سهم زیادی از ارزهایی که برگشت داده نشده مربوط به شش ماهه ابتدایی سال گذشته بوده که آن زمان تعهد ارزی سیستمی از صادرکنندگان گرفته نمی‌شد و بسیاری از آنها ارز خود را فروختند.
کد خبر: ۴۰۲۲۱
تیتر20- تعدادی از صادرکنندگان همچنان موفق به بازگشت ارز حاصل از صادرات سال ۱۳۹۷ خود به کشور نشده‌اند که با موافقت بانک مرکزی این مهلت تا پایان دی ماه امسال تمدید شد.

محمد لاهوتی، رییس کنفدراسیون صادرات ایران درباره این موضوع می‌گوید: بر اساس آخرین اعلام بانک مرکزی صادرکنندگان تنها تا آخر دی ماه امسال فرصت دارند که رفع تعهد ارزی سال ۱۳۹۷ را انجام دهند که از طرفی هم بانک مرکزی بتواند لیست نهایی را برای سازمان امور مالیاتی بفرستد تا آن سازمان نیز بتواند هم معافیت عملکرد صادرگنندگان و هم بحث استرداد مالیات بر ارزش افزوده را در نظر بگیرد.

وی ادامه می‌دهد: بر اساس اعلام بانک مرکزی تا یک ماه و نیم گذشته بالغ بر ۷۰ درصد ارزهای حاصل از صادرات برگشت خورده و در این فاصله نیز یک سری صادرکننده رفع تعهد شدند که فعلا میزان آن اعلام نشده است.

لاهوتی می‌افزاید: یک سری از صادارات از محل بودجه موقت‌ها بوده که آن هم به دلیل عدم ارتباط مستقیم گمرک و بانک مرکزی بوده و هنوز به منزله رفع تعهد ارزی دیده می‌شود که رفع این مشکل نیز قرار است در دست بررسی قرار بگیرد. یک سری صادرات نیز مربوط به سال ۱۳۹۸ بوده و عملا برای بازگشت ارز هنوز دارای فرجه هستند.

وی تاکید می‌کند: آنچه که مسلم بوده این است که درصد کسانی که برگشت ارزشان صفر باشد عدد بزرگی نیست اما اینکه چه تعداد از آنها به دلیل مشکلات و چه تعداد به صورت خودمختار اقدام به برگشت ارز نکرده‌اند موضوعی بوده که بانک مرکزی بعد از پایان دی ماه به آن رسیدگی و آمار مربوط به آن را اعلام خواهد کرد.

لاهوتی در پاسخ به این سوال که آیا امکان تمدید مهلت برای بازگشت ارز برای صادرکنندگان وجود دارد یا نه؟ می‌گوید: اگر از سوی اتاق بازرگانی و صادرکنندگان برای تمدید مهلت تقاضا شود به نظر نمی‌رسد مشکلی از سوی بانک مرکزی برای موافقت با آن وجود داشته باشد اما مشکلی که به وجود می‌آید بحث استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان بوده که تا تاریخ بعدی معلق خواهند ماند اما با توافقی که با بانک مرکزی صورت گرفته شده بعید به نظر می‌رسد که این مهلت تمدید شود.

وی عنوان می‌کند: سهم زیادی از ارزهایی که برگشت داده نشده مربوط به شش ماهه ابتدایی سال گذشته بوده که آن زمان تعهد ارزی سیستمی از صادرکنندگان گرفته نمی‌شد اما بر اساس دستورالعمل معاون اول رییس جمهور از ۲۲ فروردین ماه صادرکنندگان ملزم به بازگشت ارز حاصل از صادرات از طریق محل‌های اعلام شده توسط بانک مرکزی شدند.

لاهوتی در ادامه تصریح می‌کند: بنابراین طی شش ماهه اول سال ۱۳۹۷ بسیاری از صادرکنندگان ارز خود را فروختند بنابراین اتفاقی که افتاده این است که در حال حاضر مستنداتی برای آن وجود ندارد با این حساب برای آن شش ماه نیز باید تدابیری اندیشیده شود تا مشکل این صادرکنندگان نیز برطرف شود./تجارت‌نیوز
ارسال نظرات
موضوعات روز