جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰
در تاریخ، دوره‌ای وجود داشت که بازی‌های ویدیویی حتی در کنار دیگر مدیوم‌های سرگرمی قرار نمی‌گرفتند. کسی که بازی می‌کرد، یک آدم به اصطلاح نِرد (Nerd) تصور می‌شد که دارای مهارت‌های پایین اجتماعی است. باقی افراد هم بازی کردن را «وقت تلف کردن» توصیف می‌کردند.
کد خبر: ۴۰۲۸۳
تیتر20- خوشبختانه شرایط تغییر کرد و حالا قریب به اتفاق مردم، نگاه مثبتی به بازی‌ها دارند. از بازی کردن حتی به عنوان یک فرم کارآمد «فرار از واقعیات» (Escapism) نام برده می‌شود، دقیقا همانند یک کتاب یا فیلم خوب.

 در دهه‌ای که گذشت، شاهد عرضه تعدادی از پرفروش‌ترین بازی‌های تاریخ بودیم. در ادامه با ما همراه باشید و با پرفروش‌ترین بازی‌های ویدیویی ۱۰ سال اخیر آشنا شوید.

پرفروش‌ترین بازی‌های ویدیویی در دهه‌ای که گذشت، آثار آشنایی هستند که توانستند در زمان عرضه، محبوبیت بالایی را تجربه کنند و حتی تبدیل به یک پدیده شوند.

در تاریخ، دوره‌ای وجود داشت که بازی‌های ویدیویی حتی در کنار دیگر مدیوم‌های سرگرمی قرار نمی‌گرفتند. کسی که بازی می‌کرد، یک آدم به اصطلاح نِرد (Nerd) تصور می‌شد که دارای مهارت‌های پایین اجتماعی است. باقی افراد هم بازی کردن را «وقت تلف کردن» توصیف می‌کردند. خوشبختانه شرایط تغییر کرد و حالا قریب به اتفاق مردم، نگاه مثبتی به بازی‌ها دارند. از بازی کردن حتی به عنوان یک فرم کارآمد «فرار از واقعیات» (Escapism) نام برده می‌شود، دقیقا همانند یک کتاب یا فیلم خوب.

حالا در سال ۲۰۲۰ میلادی، می‌توانیم با قاطعیت بگوییم که بازی‌ها دیگر یک تفریح جانبی نیستند و فروش آن‌ها از بسیاری از کتاب‌ها، فیلم‌ها و آلبوم‌های موسیقی بیشتر است. تورنومنت‌های ورزش الکترونیکی، میلیون‌ها بیننده دارد، بازیکنان حرفه‌ای حالا اسپانسر‌های گران قیمت دارند و جوایز بزرگ دریافت می‌کنند.

پرفروش‌ترین بازی‌های ویدیویی دهه‌ای که گذشت

در دهه‌ای که گذشت، شاهد دو نسل از کنسول‌ها بودیم، پلتفرم‌هایی همچون استیم، ساختارشکن ظاهر شدند و بازی‌های ویدیویی یک پدیده فرهنگی بزرگ در نظر گرفته شدند. ما در ادامه به پرفروش‌ترین بازی‌های ویدیویی خواهیم پرداخت تا یک بار دیگر نشان دهیم چرا بازی‌ها چیزی فراتر از یک تفریح هستند.

۱۰. بازی Call of Duty: Black Ops

فروش: ۲۶ میلیون نسخه

بازی بلک اوپس در سال ۲۰۱۰ برای پلی استیشن ۳، ایکس باکس ۳۶۰، نینتندو وی، نینتندو دی اس و رایانه‌های شخصی منتشر شد. این بازی که توسط استودیوی تری‌آرک (Treyarch) شرکت اکتیویژن ساخته شده بود، قرار بود فصل تازه‌ای را برای مجموعه کال آف دیوتی آغاز کند و این کار را با موفقیت انجام داد.

مجموعه کال آف دیوتی همیشه از آثار پرفروش بوده است و طرفداران به صدرنشینی آن در جدول فروش، عادت کرده‌اند. بلک اوپس که هنوز هم بازی محبوبی است، ۲۶ میلیون نسخه فروخت و درخشان ظاهر شد.

۹. بازی Red Dead Redemption ۲

فروش: ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نسخه

بازی رد دد ریدمپشن ۲ در سال ۲۰۱۸ برای ایکس باکس وان و پلی استیشن ۴ منتشر شد و نسخه گوگل استادیا و رایانه‌های شخصی آن نیز در سال ۲۰۱۹ عرضه گشت. این بازی اکشن ماجراجویی جهان باز که در دنیای غرب رخ می‌دهد، توسط تیم سازنده مشهور مجموعه جی تی ای، یعنی راک‌استار (Rockstar) خلق شده بود و از هر نظر، حیرت انگیز جلوه می‌کرد.

بازی Red Dead Redemption ۲ در سال ۲۰۱۸، چندین جایزه «بهترین بازی سال» را دریافت کرد و همین مسئله نشان می‌دهد که با چه بازی با کیفیت و بزرگی رو به رو هستیم. رد دد ۲ سر و صدای زیادی بر پا کرد و در نهایت ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نسخه از آن به فروش رفت.

۸. بازی Call of Duty: Modern Warfare ۳

فروش: ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نسخه

بازی کال آف دیوتی: مدرن وارفر ۳ در سال ۲۰۱۱ برای پلی استیشن ۳، ایکس باکس ۳۶۰، نینتندو وی و رایانه‌های شخصی منتشر شد. این بازی که توسط استودیوی اینفینیتی وارد (Infinity Ward) ساخته شده بود، دنباله مدرن وارفر ۲ به حساب می‌آمد و قرار بود پرونده این مجموعه را ببندد.

مدرن وارفر ۳ در زمان عرضه، رکوردشکنی‌های مختلفی کرد و دارای بالاترین میزان پیش فروش بود. این بازی در نهایت ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نسخه فروخت که تحسین برانگیز است.

۷. بازی Terraria

فروش: ۲۷ میلیون نسخه

اثری از استودیوی ری‌لاجیک (Re.Logic)، بازی تراریا یک اثر دوبعدی سندباکس است که در سال ۲۰۱۱ برای رایانه‌های شخصی منتشر شد. موفقیت بزرگ این بازی و افزایش محبوبیت آن، منجر به انتشارش برای تمامی پلتفرم‌ها شد، از نینتندو ۳DS تا پلی استیشن ۴.

بازی Terraria در همان ۹ روز اول انتشار بر روی رایانه‌های شخصی، نزدیک به ۲۰۰ هزار نسخه در استیم فروخت که شوک برانگیز است. این بازی با اینکه دو بعدی بود و شاید در نگاه اول، توانایی لازم برای رقابت با آثار مدرن‌تر و بزرگ را نداشت، اما با توجه به آزادی‌هایی که به مخاطب می‌داد، توانست همانند بازی ماینکرفت (Minecraft)، عملکرد قابل توجهی داشته باشد.

۶. بازی Mario Kart ۸

فروش: ۲۷ میلیون و ۴۵۰ هزار نسخه

بازی ماریو کارت ۸ در سال ۲۰۱۴ برای نینتندو وی یو منتشر شد و توانست تحسین منتقدان و طرفداران را به همراه داشته باشد. این بازی، پرفروش‌ترین عنوان کنسول وی یو بود و در آنجا توانست ۸ میلیون نسخه به فروش برساند.

در ادامه، یک نسخه به روز رسانی شده و پیشرفته از بازی با نام Mario Kart ۸: Deluxe در سال ۲۰۱۷ برای نینتندو سوییچ منتشر شد و توانست همان موفقیت‌های نسخه وی یو را تکرار کند. این بازی انحصاری، در نهایت ۲۷ میلیون و ۴۵۰ هزار نسخه فروخت و در واقع تنها اثر این لیست محسوب می‌شود که مولتی پلتفرم نیست.

۵. بازی Diablo III

فروش: ۳۰ میلیون نسخه

بازی دیابلو ۳ در سال ۲۰۱۲ برای رایانه‌های شخصی منتشر شد و سپس دو نسل از کنسول‌ها را نیز تجربه کرد. نسخه‌های پلی استیشن ۳ و ایکس باکس ۳۶۰ در سال ۲۰۱۳ و نسخه‌های پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان در سال ۲۰۱۴ عرضه شدند. در یک اتفاق خوب، نسخه نینتندو سوییچ بازی نیز در سال ۲۰۱۸ انتشار یافت که دارای محتوا‌های اختصاصی از افسانه زلدا (Legend of Zelda) بود.

انتشار نسخه‌های مختلف کنسولی، بسته‌های الحاقی و نسخه‌های اختصاصی (Special Editions) باعث شدند تا این بازی نقش آفرینی محبوب با ۳۰ میلیون نسخه فروش، در حد و اندازه قسمت‌های قبلی ظاهر شود. نسخه‌های قبلی نیز از پرفروش‌ترین بازی‌های تاریخ بودند و به زودی شاهد عرضه دیابلو ۴ هستیم که شرکت بلیزارد اطمینان دارد، موفقیت‌های این مجموعه را ادامه خواهد داد.

۴. بازی The Elder Scrolls V: Skyrim

فروش: ۳۰ میلیون نسخه

بازی الدر اسکورولز ۵: اسکرایم در سال ۲۰۱۱ برای کنسول‌های ایکس باکس ۳۶۰، پلی استیشن ۳ و رایانه‌های شخصی منتشر شد. یک نسخه بازسازی شده نیز در سال ۲۰۱۶ به کنسول‌های ایکس باکس وان و پلی استیشن ۴ آمد. نسخه واقعیت مجازی و نینتندو سوییچ بازی نیز در سال ۲۰۱۷ عرضه شد.

پس از موفقیت بازی الدر اسکورولز ۴: آبلیویئن (The Elder Scrolls IV: Oblivion)، طرفداران بی‌صبرانه منتظر انتشار نسخه بعدی بودند و در نهایت هم ناامید نشدند. اسکرایم در نهایت ۳۰ میلیون نسخه فروخت تا به یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های این مجموعه و البته تاریخ تبدیل شود.

۳. بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds

فروش: ۵۰ میلیون نسخه

بازی پلیرآن‌ناونز بتل‌گراندز یا همان پابجی، یک پدیده در ژانر بتل رویال آنلاین بود که در سال ۲۰۱۷ برای رایانه‌های شخصی و ایکس باکس وان منتشر شد. نسخه‌های پلی استیشن ۴ و موبایل نیز در سال ۲۰۱۸ به بازار آمدند تا این بازی، بیش از پیش محبوب شود.

پابجی، در کنار فورتنایت، پرطرفدارترین بازی بتل رویال حال حاضر جهان است و فروش ۵۰ میلیون نسخه‌ای آن نشان می‌دهد که تا چه اندازه از محبوبیت سبک بتل رویال استفاده کرد و توانست فراتر از انتظار ظاهر شود.

۲. بازی Grand Theft Auto V

فروش: ۱۱۵ میلیون نسخه

از زمانی که جی تی‌ای ۵ در سال ۲۰۱۳ برای پلی استیشن ۳ و ایکس باکس ۳۶۰ منتشر شد تا این لحظه، این بازی توانسته به نماد عناوین اکشن جهان باز تبدیل شود. این بازی به اندازه کافی محبوب بود، اما یک نسخه ریمستر از آن در سال ۲۰۱۴ برای ایکس باکس وان و پلی استیشن ۴ منتشر شد و در سال ۲۰۱۵ به رایانه‌های شخصی آمد تا دایره بازیکنان این عنوان محبوب به اوج برسد.

در کنار یک بخش داستانی تک نفره فوق‌العاده، این بخش آنلاین بازی بود که به آن کمک کرد تا برای ماه‌ها در فهرست پرفروش‌ترین بازی‌ها، قرار بگیرد و حتی به یکی از پرسودترین محصولات سرگرمی تاریخ تبدیل شود. بازی جی تی‌ای ۵ تاکنون ۱۱۵ میلیون نسخه فروخته است و با تشکر از در آمد حاصل از بخش آنلاین، این بازی در مجموع بیش از ۶ میلیارد دلار برای شرکت راک استار سودآوری داشته است. شرکت سازنده البته هنوز به ارائه به روز رسانی‌های پولساز ادامه می‌دهد و هر بار با انتشار آپدیت‌های جدید، رکورد‌های تازه‌ای به ثبت می‌رساند.

۱. بازی Minecraft

فروش: ۱۸۰ میلیون نسخه

بازی ماینکرفت در سال ۲۰۱۱ برای رایانه‌های شخصی انتشار یافت و به سرعت توانست به یک پدیده فرهنگی تبدیل شود. این بازی سندباکس جهان باز، برای تمامی پلتفرم‌ها و دستگاه‌های موبایل منتشر شد و آن‌قدر به محبوب بودن ادامه داد تا نه تنها به پرفروش‌ترین بازی دهه گذشته تبدیل شد بلکه حالا پرفروش‌ترین بازی ویدیویی تاریخ نیز به حساب می‌آید.

بازی Minecraft، پربیننده‌ترین بازی ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی و سرویس‌های ویدیویی همانند یوتیوب است. با ۱۸۰ میلیون نسخه فروش، ماینکرفت تنها به اوج گرفتن فکر می‌کند و نشانه‌ای از افت فروش در آن دیده نمی‌شود. دیر یا زود باید منتظر عبور این بازی از مرز ۲۰۰ میلیون نسخه باشیم./ گجت‌نیوز
ارسال نظرات
موضوعات روز