شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۸
گزارش ویژه تیتر20//
بحث شفافیت، مدیریت ریسک، توجه به اعتبارسنجی و از همه مهمتر رعایت انضباط مالی از مهمترین سیاست های کلان نظام بانکی کشور است که باید مورد توجه قرار گیرد تا در نهایت نظام بانکی را به سمت کفایت سرمایه پیش ببرد.
کد خبر: ۴۰۳۱۳
توجه ویژه بانک صادرات ایران به بهداشت مالی، شاه کلید حرکت در مسیرحفظ دستاوردهای درخشان بانک
تیتر20 - ضرورت ایجاد انضباط در نظام بانکی و سایر بنگاه‌های مالی یکی از مهمترین مسائلی است که به گفته کارشناسان باعث کاهش مطالبات معوق بانکی و بازپرداخت اصولی تسهیلات به شبکه بانکی خواهد شد. 

بحث شفافیت، مدیریت ریسک، توجه به اعتبارسنجی و از همه مهمتر رعایت انضباط مالی از مهمترین سیاست های کلان نظام بانکی کشور است که باید مورد توجه قرار گیرد تا در نهایت نظام بانکی را به سمت کفایت سرمایه پیش ببرد.

در سال های اخیر عدم رعایت نرخ سود و مسابقه‌ای که برای اخذ سپرده بیشتر در شبکه بانکی کشور رخ داده،از جمله موانعی است که بر سر راه انضباط مالی نظام بانکی و تعیین وضعیت دارایی های منجمد وجود داشته است.

این موضوع در بانک های بزرگ اهمیت دوچندان دارد، چرا که گردش مالی و منابع این بانک ها به گونه ای است که انحراف از منابع می تواند ریسک های بزرگ و حتی غیرقابل کنترل برای بانک ایجادکند که اتفاقا تبعات آن برای مجموعه اقتصادی کشور نیز قابل تاثیر خواهد بود.

واقعیت این است که عدم بازپرداخت تسهیلات از معضلات پیش روی سیستم بانکی است و در بسیاری موارد، زمانی‌که تسهیلات ارائه می‌شود اعتبارسنجی مناسبی صورت نمی‌گیرد و در یک ریشه یابی دقیق این فرضیه تائید می شود که بسیاری از کسانی‌که اکنون توان بازپرداخت تسهیلات را ندارند شایسته اخذ وام، در مقطع زمانی دریافت تسهیلات نبوده اند.

در میان بانک های بزرگ در نظام بانکی در بحث رعایت انضباط و بهداشت مالی، می توان از بانک صادرات به عنوان یکی از بانک های موثر و مقید در این بخش خصوصا طی دوسال اخیر یاد کرد.

این بانک که در دوسال اخیر تمرکز ویژه ای بر ساماندهی به حوزه ارائه تسهیلات بانکی به مشتریان داشته است، به گواهی آمار در آذرماه موفق به جذب ١١٢ هزار میلیارد ریال منابع شده که به گفته امیر یوسفیان، عضو هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران، این میزان از جذب منابع در یک ماه برابر با ١٠ سال فعالیت یک بانک خصوصی است.

 در عین حال در پایان ٩ ماهه اول سال جاری شش هزار میلیارد ریال (هفت درصد) کاهش مطالبات در بانک صادرات ایران صورت پذیرفته و این در حالی است که مصارف بانک در این مدت ٢٠ هزار میلیارد تومان رشد داشته است.

این بانک که در دوسال اخیر دستاوردهای مثبتی در موضوع جذب منابع داشته است، با توجه به رعایت بهداشت مالی در زمینه اعطای تسهیلات می تواند برند خود را به عنوان یک بانک بزرگ خصوصی با اعتباری بیش از گذشته مطرح سازد و بر همین اساس رعایت این انظباط مالی می تواند ضامن آینده درخشان برای بانک باشد.

نکته مهم این است که ظرفیت‌های بانک صادرات، در نظام بانکی ظرفیت‌های بسیار قابل توجهی است و بر همین اساس با توجه به شرایط ویژه اقتصادی که نیاز به گردش مالی و اخذ تسهیلات از سوی جامعه پررنگ تر از همیشه است، این بانک با رعایت بهداشت مالی و به کارگیری ظرفیت های موثر در این بخش در پی ایجاد سازوکاری در حوزه تسهیلات دهی است تا علاوه بر اینکه منابع تسهیلاتی بانک بر اساس کارشناسی های دقیق صورت گرفته به بخش های حیاتی و نیازهای واقعی در جامعه اختصاص یابد، ضمن پاسخگویی به مشتریان، بازگشت سرمایه را نیز در این حوزه تضمین نماید. به عبارت دقیق تر، انحراف حتی یک درصدی از مقررات و بهداشت اعتباری، به دلیل بزرگی بانک صادرات ایران، می‌تواند زیان سنگینی بر بانک تحمیل کند و همین امر توجه به این امر را ده چندان می کند.

سیاست صحیح بانک صادرات در اعطای تسهیلات، ضامن آینده درخشان در این بانک بورسی
باید در نظر داشت زمانی که بانک تسهیلاتی را پرداخت می کند، نظارت بر مصارف این تسهیلات در جهت حفظ و بازگشت این منابع بسیار اهمیت دارد و آمار عملکرد بانک صادرات گویای این واقعیت است که این بانک توانسته وزنه سود و زیان را در این بخش به درستی حفظ کند.

همچنین این بانک با اتخاذ سیاست روان سازی ارائه تسهیلات به متقاضیان ضمن رعایت اصول کارشناسی صحیح و نیز ایجاد سازوکارهای اصولی برای تضمین بازگشت سرمایه در این بخش توانسته، تحرک مثبتی در ارائه تسهیلات با حفظ بهداشت مالی صورت دهد. 

همچنین توجه ویژه بانک صادرات به ارائه مشاوره های دقیق برای مشتریان متقاضی تسهیلات کلان و لحاظ نمودن معدل موجودی در پرداخت وام، سبب شده منابع بانک به هدر نرفته و شرایط بازپرداخت تسهیلات نیز در یک فرآیند اصولی به خوبی مورد نظر قرار گیرد.

باید توجه کرد که بانک صادرات با توجه به ظرفیت و پتانسیلی که به عنوان یک بانک قدیمی در کشور دارد و با در اختیار داشتن شبکه گسترده ای از شعب و گستره ای بالغ بر بیش از 34 میلیون مشتری در سراسر کشور، توان عملیاتی بالایی در جذب سپرده و نقدینگی به این بانک را داراست و بر همین اساس به نظر می رسد مدیران این بانک با طراحی برنامه ها و محصولات متنوع تلاش ویژه ای برای جذب منابع موثر در این بانک صورت داده اند. 

علاوه بر این وجود ٥ هزار و ١٨٥دستگاه خودپرداز، بیش از ٦٩١ هزار پایانه فروشگاهی، محصولات متنوع و متعدد، دارا بودن یکی از امن‌ترین بسترهای بانکداری اینترنتی، ٢٢ میلیون کارت فعال و ٥٤ میلیون حساب بانکی از دیگر پتانسیل‌های بانک صادرات ایران است که می تواند با جذب بیشتر منابع به این بانک، فرآیند تسهیلات دهی را با روانی بیشتری همراه سازد تا از این منظر، سود دهی بانک نیز با شتاب بیشتری در پی گرفته شود.

بر همین اساس باید تصریح کرد که در کنار رونق جذب منابع، توجه ویژه بانک صادرات به بهداشت مالی، شاه کلید حرکت مستمر بانک در جهت حفظ دستاوردهای درخشان این بانک بزرگ بورسی خواهد بود.

ارسال نظرات
موضوعات روز