جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۶
فیلم‌های ترسناک طرفداران به‌خصوص و ویژه خودشان را دارند، اما خب زیرشاخه‌های این ژانر می‌تواند به نوعی عوام‌پسندتر هم باشد. یکی از اصلی‌ترین این زیرشاخه‌ها مربوط به فیلم‌های ترسناکی می‌شود که حول محور ویروس‌های کشنده و دیوانه‌وار، یا بعضا بیماری‌های غیرمتعارف و هراس‌انگیز می‌چرخند.
کد خبر: ۴۰۵۰۱
تیتر20- همان‌طور که در جریان هستید، معمولا فیلم‌های ترسناک از نظر کیفی توان رقابت با آثار ژانر‌های دیگر را ندارد، اما خب این مسئله دلیل نمی‌شود ما عناوین شایسته‌ای در آن نداشته باشیم. در ادامه این مقاله از ویجیاتو نگاهی خواهیم داشت به پانزده فیلم برتر این ژانر؛ با ما همراه باشید.

۱۵. تب کابین

عنوان اصلی: Cabin Fever

محصول: ۲۰۰۲

«تب کابین» نخستین فیلم الی راث، درباره یک ویروس است که میزبان خود گوشت‌خوار خوشتخوار می‌کند؛ و پس از پیدایش این ویروس، تعطیلات چند نفر در یک کابین جنگلی به جهنم تبدیل می‌کند. صحنه‌های دلخراش و به‌شدت دلهره‌آوری در فیلم گنجانده شده که همراه با حس شوخ‌طبعی در برخی صحنه‌ها، یک ترکیب ترسناک عالی را خلق کرده است. از جمله بازیگران این فیلم می‌توان به الی راث، رایدر استرانگ و سرینا وینسنت اشاره نمود.

۱۴. ۲۸ روز بعد

عنوان اصلی: ۲۸ Days Later

محصول: ۲۰۰۲

«۲۸ روز بعد» فیلمی پساآخرالزمانی در سبک علمی-تخیلی و ترسناک است که توسط دنی بویل کارگردانی شده. داستان از جایی شروع می‌شود که یک ویروس خطرناک از آزمایشگاهی مخصوص شامپانزه‌ها به بیرون درز کرده و پس از مدت کوتاهی تمام بریتانیا را فرا می‌گیرد. تم کلی داستان شاید خیلی تکراری به‌نظر رسد، اما نمایش خوب بازیگرانی، چون کیلین مورفی و نائومی هریس به همراه کارگردانی قابل‌قبول دنی بویل یک محصول زیبا و شایسته را به‌وجود آورده است.

۱۳. ۲۸ هفته بعد

عنوان اصلی: ۲۸ Weeks Later

محصول: ۲۰۰۷

عنوان «۲۸ هفته بعد» با کنار زدن یک سری مشکلات اساسی و اولیه، توانسته به یک دنباله دیدنی و جذاب برای فیلم «۲۸ روز بعد» تبدیل شود. در این فیلم تیم بازیگری و کارگردانی کاملا متفاوت از نسخه اول است؛ رابرت کارلایل، رز بیرن و جرمی رنر ستارگان هستند، و کارلوس فرسنادیو نیز کارگردانی «۲۸ هفته بعد» را بر عهده دارد.

۱۲. گداختن

عنوان اصلی: The Thaw

محصول: ۲۰۰۹

فیلم «گداختن» (The Thaw) با درخشش آرون اشمور، ول کیلمر، استف سانگ و کایل اشمیت ترکیبی جانانه از عناوین «تب کابین» و «موجود» است. شرکت فیلم‌سازی Ghost House Underground فیلمی با درجه کیفی متوسط، اما به‌شدت پر زد و خورد و جنون‌آمیز را تحویل مخاطبان ژانر ترسناک داده که اگر دنبال یک نوع ترس متفاوت هستید، پیشنهاد می‌کنیم The Thaw را تجربه کنید.

۱۱. نجات

عنوان اصلی: Salvage

محصول:

۲۰۰۹

«نجات» (Salvage) از فیلم‌های ترسناکی است که واقعا ارزش دیدن را دارد؛ نه تنها به‌خاطر صِرف ترسناک بودن، بلکه سطح کیفی قابل‌توجه و داستان‌پردازی جالبش. زنی که مدت‌ها پیش دخترش را گم کرده حالا قصد دارد در منطقه‌ای نظامی و محافظت شده رد پای دختر خود را پیدا کند. با اینکه Salvage یک اثر با بودجه محدود است، اما توانسته با سطح بالای بازیگری و داستان‌پردازی فوق‌العاده و شخصیت‌های به‌شدت واقع‌گرا و پخته، درصدد جبران کمبود‌های خود برآید.

۱۰. حاملان

عنوان اصلی: Carriers

محصول: ۲۰۰۹

«حاملان» (Carriers) فیلمی ترسناک به نویسندگی و کارگردانی برادران پاستور است که در سال ۲۰۰۹ منتشر شد. از بازیگران آن می‌توان به پیپر پرابو، کریس پاین، امیلی ونکمپ، کریستوفر ملونی، و مارک موسس اشاره کرد. حاملان روایتگر وقایع دنیایی پساآخرالزمانی است که در آن یک بیماری فراگیر تمام جهان را دربر گرفته و نجات‌یافته‌ها برای زنده ماندن مدام در تقلا هستند. این فیلم سعی می‌کند با دور شدن از کلیشه‌ها، عناصر هالیوودی و پایان‌های خوش، داستانی احساسی، تاریک و دارم را روایت کند.

۹. اسپلینتر

عنوان اصلی: Splinter

محصول: ۲۰۰۸

عنوان «اسپلینتر» (Splinter) با یک سری المان مشخص و ساده وارد صحنه می‌شود؛ موجودی ناشناخته که پس از برخورد به شما وارد بدنتان شده و در عرض چند ساعت وجودتان را فرا می‌گیرد، چند بازمانده بیچاره که در یک پمپ بنزین گیر افتاده‌اند، و یک حس شوخ‌طبعی نسبتا جالب‌توجه که گهگاه می‌آید و فضای داستان را عوض می‌کند. وقتی به بررسی تک‌تک اجرای فیلم، از بازیگران و کارگردانی گرفته تا ایده و نوع روایت داستان، اسپیلنتر حرف آنچنان تازه‌ای برای گفتن ندارد، اما در مجموع باید گفت که هیبت کلی فیلم، به عنوان اثری ترسناک کاملا قابل‌قبول است.

۸. قرنطینه

عنوان اصلی: Quarantine

محصول: ۲۰۰۸

جان اریک داودل با کارگردانی «قرنطینه» (Quarantine) نشان داد کارش را به خوبی بلد است و می‌داند چه عناصر تشکیل‌دهنده یک فیلم ترسناک شایسته هستند؛ و خب بودجه ۱۲ میلیونی فیلم در مقابل فروش ۴۲ میلیون دلاری آن در باکس آفیس حاکی از استقبال گسترده مردم بوده است.

عنوان قرنطینه داستان خبرنگار زنی را روایت می‌کند که یک شب با دپارتمان آتش‌نشانی همراه می‌شود تا گزارشی از کار آنان تهیه کند. اوضاع از جایی وخیم می‌شود که آن‌ها وارد یک ساختمان شده و با انسان‌هایی مواجه می‌گردند که دیگر انسان نیستند. از سوی دیگر دولت بلافاصله ساختمان را قرنطینه می‌کند و به هیچکس اجازه خروج نمی‌دهد. حال افراد داخل ساختمان یا باید به دست این موجودات وحشی کشته شوند، یا به دست پلیس!

۷. خیابان مالبری

عنوان اصلی: Malberey Street

محصول: ۲۰۰۷

«خیابان مالبری» از بسیاری جهات به فیلم «قرنطینه» شباهت دارد؛ اگرچه بودجه این فیلم خیلی کمتر از قرنطینه بوده و باید به همان اندازه انتظارات‌مان را از آن پایین بیاوریم. در خیابان مالبری شاهد هستیم که موش‌ها به ویروس عجیبی آلوده شده و پس از گاز گرفتن انسان‌ها، آن را به نوع بشر نیز منتقل می‌کنند. آرام آرام تمام شهر نیویورک غرق انسان‌هایی می‌شود که بیش از هر چیز به موش‌های آدم‌خوار شباهت دارند. کیم بلیر، نیک دامیچی و رون برایش از جمله بازیگران این عنوان هستند.

۶. عفونت

عنوان اصلی: Infection

محصول: ۲۰۰۴

«عفونت» فیلمی ژاپنی و جذاب در ژانر ترسناک است که از نظر کیفی می‌تواند جزو برترین آثار در ژانر خود باشد. یک بیمارستان کوچک زمانی دچار تغییر می‌گردد که بیماری آلوده به اورژانس آورده می‌شود. هیچکس نمی‌داند مشکل این بیمار چیست، اما او فرصت چندانی به کارکنان نمی‌دهد و پیش از تبدیل شدن اورگان‌های داخلی بدنش به ماده‌ای لجن‌مانند، هرکس که بتواند را آلوده می‌کند. در این میان کارکنان بیمارستان قصد دارند با پوشش اتفاقات و پنهان کردن حقیقت – که ممکن است به قیمت از دست دادن شغلشان تمام شود – اوضاع را تحت کنترل درآورند.

۵. دیوانگان

عنوان اصلی: The Crazies

محصول: ۲۰۱۰

درحالی که عنوان اصلی «دیوانگان» (The Crazies) فیلمی تاریک، ترسناک و تا حدی کلاسیک بود، بازی‌سازی آن حال و حوای متفاوتی داشت. «دیوانگان» تمی ترسناک، اما هیجان‌انگیز دارد که وقایع شهری پر از زامبی را بازگو می‌کند. در بیشتر صحنه‌های فیلم شاهد تقابل ساکنین شهر و افراد آلوده هستیم که در نوع خود جالب‌توجه و پراسترس است. تیموتی اولفینت، رادا میشل و دانیل پانا بیکر از جمله بازیگران این عنوان هستند.

۴. خزیدن

عنوان اصلی: Slither

محصول: ۲۰۰۶

در فیلم «خزیدن» (Slither) شاهد حضور بیگانگان روی زمین هستیم. این بیگانگان به‌سان یک سری انگل وارد بدن انسان‌ها شده و از آن برای تغذیه و رشد استفاده می‌کنند. خزیدن به‌شدت بیدادگر، خشونت‌بار و جنون‌آمیز است و با ترکیب چند ژانر متفاوت، توانسته آشی تلخ و دلچسب برای طرفداران سبک ترسناک بپزد. این فیلم توسط کارگردان مشهور هالیوودی، جیمز گان ساخته شده و در مجموع نقد‌های مثبتی از سوی منتقدان دریافت کرده است.

۳. اهریمنان

عنوان اصلی: Demons

محصول: ۱۹۸۵

ناتاشا هوی، اوربانو باربرینی و کارل زینی ستارگان اصلی «اهریمنان» (Demons) هستند. در عنوان ایتالیایی اهریمنان مشاهده می‌کنیم که یک طاعون ماورایی افراد حاضر در یک سالن تئاتر را به موجوداتی خونخوار تبدیل می‌کند. سرعت بالای روایی، اتمسفر و موسیقی فوق‌العاده، به همراه المان‌های هیجان‌انگیز بسیار، توانسته اهریمنان را به فیلمی موفق و شایسته تبدیل نماید. Demons چنان موفق بود که قسمت دوم آن در سال ۱۹۸۶ روی پرده نقره‌ای رفت. اگرچه، موفقیت عنوان نخست همیشه سایه بلندی بر سر «اهریمنان ۲» ماند.

۲. پونتی‌پول

عنوان اصلی: Pontypool

محصول: ۲۰۰۹

سال ۲۰۰۹ همان‌طور که در این لیست هم مشاهده کردید، پر بود از آثار سینمایی ترسناک و عجیب‌غریب. اما خب اگر بخواهیم به گل سرسبد همه آن‌ها اشاره کنیم، «پونتی‌پول» (Pontypool) می‌تواند اثر مورد نظر ما باشد. نویسندگی هوشمندانه و تیم بازیگر محشر این فیلم کانادایی، آن را در میان آثار ترسناک خوب و باکیفیت قرار داده است. پونتی‌پول در کنار وجه ترسناک خود، به مسائل روانشناسی و طنز هم می‌پردازد که در نوع خود جالب‌توجه است. استیون مک‌هتی، ستاره بی‌چون و چرای این اثر سینمایی محسوب می‌گردد.

۱. قطار بوسان

عنوان اصلی: Train To Busan

محصول: ۲۰۱۶

وقتی صحبت از فیلم‌های زامبی‌محور و ترسناک به میان می‌آید، سخت است «قطار بوسان» (Train To Busan) را فراموش کنیم. به شخصه این فیلم را برترین اثر این لیست ۱۵تایی می‌دانم و برای آن هم هزاران دلیل وجود دارد. قطار بوسان هیچ ایده جدید و تازه‌ای ندارد؛ آنچه این عنوان را به اثری فراموش نشدنی از سینمای کره جنوبی تبدیل می‌کند، نوع پیاده‌سازی ایده است. تیم بازیگری و کارگردانی قطار بوسان فوق‌العاده قدرتمند ظاهر شده و توانسته المان‌های ترسناک را به نحو احسن با وقایع عاطفی و تلخ مرگ و از خودگذشتگی تلفیق کند. شخصیت‌پردازی این فیلم به جرات جزو برترین‌ها در ژانر ترسناک محسوب می‌شود.

در خاتمه باید به نکته مهمی اشاره کرد؛ دلیل عدم اشاره به مجموعه فیلمی نظیر «رزیدنت اویل» هم مشخصا شهرت فوق‌العاده آن است. احتمالا تمام مخاطبان با این سری فیلم و بازی‌های آن آشنا هستند و ما ترجیح دادیم به آثاری بپردازیم که کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند./وب‌سایت ویجیاتو
ارسال نظرات
موضوعات روز