جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱
کتابخانه تیتر20
«درکشاکش نیلی دریا»، نام تازه ترین مجموعه دکتر نورالدین سالمی، پزشک، نویسنده و شاعر است که به تازگی از سوی انتشارات «کتاب کوله پشتی» در 120 صفحه به بازار نشر ارائه شده است.
کد خبر: ۴۰۵۱۶

درکشاکش نیلی دریا، مجموعه شعر دکتر نورالدین سالمی منتشر شد
تیتر20 - «درکشاکش نیلی دریا» برگزیده ای از اشعار نورالدین سالمی است و تعدادی از بهترین آثار وی به گزینش و انتخاب شاعر در این مجموعه گردآوری و تنظیم شده است. 

دکتر نورالدین سالمی فروردین ماه 1333 در اردبیل به دنیا آمد و پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی از دانشگاه تهران (1358) همراه طبابت به ادبیات و فرهنگ نیز به عنوان یکی دیگر از مشغله های جدی خود توجه جدی داشته است. 

وی درحوزه فرهنگ و ادبیات بویژه در زمینه رمان، داستان های کوتاه، ادبیات فولکلو و افسانه های مردم آذربایجان و قصه ها و ضرب المثل های عامیانه، فعالیت های تحقیقی گسترده و جدی داشته و صاحب آثار و تالیفات متعددی است. 

دکتر سالمی همچنین در زمینه ترجمه نیز دستاوردهایی داشته و انتشار کتاب هایی مانند: «بیست و چهار هنرمند «زندگی و آثار»، گزیده قصه یوسف، و فرهنگ ضرب المثل های معادل چهار زبانه از بازگردان ها و تالیفات وی از زبان های دیگر بوده است. 
درکشاکش نیلی دریا، مجموعه شعر دکتر نورالدین سالمی منتشر شد
فهرست کامل آثار منتشر شده دکتر نورالدین سالمی به این شرح است: 
گزارش عذاب انتشارات بهار 1357، مجموعه داستان
ابرها و عقرب ها انتشارات آروین 1377 مجموعه داستان
حبیب پریشان خاطر انتشارات هستان 1378 مجموعه داستان 
افسانه های آذربایجان (1) انتشارات مینا 1371
افسانه های آذربایجان (چاپ دوم) انتشارات مینا 1372
افسانه های آذربایجان (هفده افسانه) نشر مینا 1376
افسانه عاشیق، نشر پانیذ 1383
افسانه های مردم آذربایجان (چاپ نهایی) نشر رسانش 1391
در پیچ و خم دلبستگی، انتشارات مینا، رمان 
خسته خانه خواب و خاکستر نشر روزگار؛ رمان 
بیست و چهار هنرمند «زندگی و آثار»  انتشارات روزآمد 1394، ترجمه
گزیده قصه یوسف، تالیف احمدبن محمدبن زید طوسی، انتشارات روزگار  1394،  ترجمه و شرح و انتخاب 
فرهنگ ضرب المثل های معادل چهار زبانه، نشر رسانش نوین، 1397،  انتخاب، شرح و ترجمه از زبان های فارسی، ترکی، انگلیسی و عربی

گفتنی است که دکتر نورالدین سالمی در زمینه داستان نیز نویسنده متبحری است. لحن صمیمی نویسنده و پردازش خوب این قصه ها که در ژرفای جامعه و مشکلات پیچ در پیچ اش غور می کند، از او نویسنده ای جدی را به نمایش می گذارد. 
درکشاکش نیلی دریا، مجموعه شعر دکتر نورالدین سالمی منتشر شد
همچنین پژوهش های دکتر سالمی در حوزه ادبیات و فرهنگ فولکور، بویژه فرهنگ آذربایجان که تسلط خاصی بر آن دارد، یکی از نمونه های قابل تقدیر از تلاش های پژوهشگرانه در حوزه خرده فرهنگ هایی است که تحقیقاتی از این دست می تواند به پویایی و ماندگاری مفاهیم و ادبیات غنی آن (برای مثال در حوزه فرهنگ عاشیق ها) کمک موثری بنماید. 

دکتر نورالدین سالمی در کتاب افسانه های آذربایجان ضمن توضیح تفاوت های اسطوره و افسانه از منظر روان شناسی، روانشناسی افسانه ها را در زندگی ماشینی امروز توضیح می دهد و نشان می دهد که چگونه بین کودکان و عالم افسانه در جهان مدرن فاصله ایجاد شده است.
 
به نوشته او: جهان افسانه به شکلی که روایت می شد، کودکان را ناخودآگاه درگیر مسائل جامعه می کرد ، اما کودکان امروز در غیاب پدر و مادر که هنوز از سرکار برنگشته اند، تلویزیون را روشن می کنند و درمواجهه با صحنه های ترسناک فیلم پشت مبل قایم می شوند. این مسائل را زندگی مدرن امروز به وجود آورده است.»

بدیهی است که پژوهش میدانی درحوزه افسانه های محلی و ثبت آن ها و تدوین و طبقه بندی محققانه این منابع، کاری است که برای فردی که تحقیق و تتبع در حقیقت کار دوم اوست، بسیار ستودنی و قابل احترام است. 

البته دکتر سالمی خود در جایی  گفته است: « پرداختن به ادبیات، نوشتن داستان و رمان نه تنها تفنن ندارد بلکه برای من از حرفه پزشکی ام مهمتر است. از طرفی من شغل پزشکی را دوست دارم، یعنی علم را دوست دارم. به همین خاطر حرفه ام در جای خودش محفوظ است، ولی آنچه از آن لذت می بردم ادبیات است. ادبیات به زندگی ام و به حرفه ام معنا می دهد. من با این که در مدارس جنوب شهرمان درس خواندم و در دهه پنجاه با ورود به دانشگاه و گذشتن از سد کنکور با همه سختی ها، تصمیم داشتم سال سوم دانشکده پزشکی را رها کنم و ادبیات بخوانم.»

در بخشی از کتاب «درکشاکش نیکی دریا» می خوانیم: 
کنج باغ ایستاده ایم
در سایبان قهوه ای گردو 
برگ های پژمرده گیلاس بن،
هرازگاه
نحیف و بی جان،
رها می شود
برفراز شاخسار تنک
درختی تکیده
انار سرخ ترک خورده ای،
با هر وزش باد سرد
مدام می لرزد


ارسال نظرات
موضوعات روز