جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰
اگر به تازگی گذرتان به بازار لوازم خانگی در خیابان جمهوری و یا سه راه امین حضور افتاده باشد متوجه زیاد شدن لوازم خانگی با برندهای متفرقه و کمتر شناخته شده و همچنین کاهش عرضه برندهای معتبر خارجی و حتی داخلی شده اید.
کد خبر: ۴۰۵۵۳
تیتر20- تحریم و توقف ثبت سفارش و واردات لوازم خانگی خارجی در کشور از تیرماه سال گذشته موجب بروز تحولاتی در بازار لوازم خانگی شده است. با گشتی در بازار به راحتی می توان کاهش نمایندگی های برندهای کره ای و آلمانی در بازار را احساس کرد. همچنین تعداد و تنوع اجناسی که در این نمایندگی ها هم عرضه می شود کاهش قابل توجهی داشته است.

بررسی های بیشتر در بازار و روایت های فروشندگان و خریداران در شرایط تحریم، حکایت از افزایش انواع تقلب در تقریبا تمامی کالاها و لوازم خانگی حکایت دارد و بساط عرضه اجناس قاچاق برندهای مشهور نیز برقرار است؛ کالاهایی که درباره اصالت برند آنها تردیدهای بسیار وجود دارد.

به عبارت دیگر این روزها و در آشفته بازار ناشی از شرایط تحریم و عدم امکان مبادلات تجاری خارجی، انواع تقلب در بازار لوازم خانگی، چه داخلی و چه خارجی، شدت یافته و برعکس گذشته تقلب در برند های خارجی و با کیفیت در حال حاضر از قاچاق این لوازم بیشتر شده است.

این وضعیت جدید و روش های متفاوت تقلب در کالاهای خانگی را برخی از فروشندگان بازار تائید می کنند و خریداران و مصرف کنندگان بسیاری نیز قربانی اینگونه تقلب ها شده اند.

حک نشان و برچسب برندهای معروف آلمانی و کره ای،ژاپنی و ایتالیایی بر روی کالاهای مشابه ساخت کارخانجات متفرقه داخل کشور، واردات قاچاق کالاهای فیک و غیراصل برندهای معتبر که عمدتا ساخت چین هستند، درج برچسب های برندهای معتبر داخلی بر روی کالاهای مشابه ولی بی کیفیت، جابجایی موتور و قطعات اصلی لوازم خانگی و جایگزینی قطعات بی کیفیت و ارزان، بخشی از انواع تقلب شایع در بازار لوازم خانگی در ماههای اخیر و در شرایط کاهش عرضه کالاهای باکیفیت و افزایش قیمت ها است.

تقلب از قاچاق بیشتر شده است

یکی از فروشندگان لوازم خانگی این بازار جزئیات تازه ای از اینگونه تقلب در برند ها را اعلام کرد.

این فروشنده با بیان اینکه قاچاق دیگر مثل سابق نیست، گفت: این بار متقلبان در داخل کشور اقدام به ساخت لوازم خانگی با برند های خارجی می کنند و کالا را به قیمت بالاتر از قیمت واقعی و تنها با یکی دو میلیون اختلاف قیمت می فروشند.

این فروشنده اظهار داشت: به عنوان مثال، برای یک جارو برقی با برند آلمان که هم اکنون در بازار حدود 10 میلیون تومان قیمت دارد با ارائه مدل و طرح به کارخانه های لوازم خانگی برای ساخت، لیبل برند مورد نظر را با دقت چسبانده و با اسم یک برند آلمانی و با حدود قیمت 8 میلیون تومان و به اسم کالای بانه ای می فروشند در حالی که این جارو برقی قیمتی حدود یک میلیون تا یک و نیم میلیون تومان دارد.

وی با بیان اینکه این کالاها گارانتی شرکت اصلی را ندارند و گارانتی ها هم با شرکت های متفاوت و طرف قرارداد خود فروشنده که یکی دو قطعه را شامل می شود است، ادامه داد: برای راه اندازی این کالاها هم هزینه ای جدا از مردم گرفته می شود. ضمن اینکه در صورت خراب شدن کالا ، خریدار دستش به جایی هم بند نیست.

نمایندگی های خارجی، سمساری شده اند

در بررسی از برخی از نمایندگی های خارجی در خیابان جمهوری هم متوجه وجود کالاهایی شدیم که به عنوان صدمه در بار موقع جابه جایی، کالا را 2 تا 3 میلیون تومان زیر قیمت برای فروش گذاشته اند در حالی که با کمی دقت متوجه کهنه و دست دوم بودن این کالا ها خواهید شد.

در حالی این نمایندگی ها کالاهای کارکرده را با قیمت 2 تا 3 میلیون تومان از قیمت اصلی می فروشند که در سمساری ها می توان این کالاها را ارزانتر هم تهیه کرد.

البته پیش از این ، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با بیان اینکه اگر یخچال فریزر از برندهای کره ای در بازار وجود داشته باشد قاچاقی است، گفت : « کشور کره، واردات قطعه برای تولید لوازم‌خانگی به دو کارخانه ال‌جی و سامسونگ را متوقف کرده است، البته این دو کارخانه پیش از این قطعاتی در انبارهای خود داشته که با استفاده از آن‌ها کالا تولید کرده‌اند.»

میری با اشاره به آخرین وضعیت فعالیت برندهای کره‌ای در بازار اظهارداشت: «در حال‌حاضر موجودی سامسونگ در ایران تنها تعدادی پنل تلویزیون است بنابراین قاعدتاً نباید یخچال و ماشین لباسشویی از این برند در بازار وجود داشته باشد. همچنین بر اساس اعلام جی‌پلاس، که یک برند ایرانی است، در حال حاضر هیچ ارتباطی بین این شرکت و برند ال‌جی وجود ندارد؛ بنابراین می‌توان با قاطعیت گفت کالاهایی که به اسم ال‌جی در بازار لوازم‌خانگی عرضه می‌شوند، به شکل رسمی و قانونی وارد کشور نشده‌است.»

قیمت برای تعزیرات است

این بار به عنوان خریدار یخچال فریزر وارد یکی از برندهای کره ای در خیابان جمهوری شدم. وقتی قیمت یک یخچال فریزر دو درب(حدود 8 میلیون تومان) به صورت یخچال بالا و فریزر پایین را دیدم که به نظر قیمت معقولی بود به فرشنده اعلام کردم خریدار دو یخچال فریزر با همین قیمت 8 میلیون تومان و یک مدل هستم اما خریدار قیمت را 11 میلیون و 800 هزار تومان اعلام کرد و گفت : این قیمت ها برای تعزیرات است نه خریدار.

تقلب البته منحصر به برندهای خارجی نشده است. در کالاهای با کیفیت ایرانی هم این اتفال افتاده است.

بار دیگر به عنوان خریدار یخچال فریزر ایرانی وارد مغازه ای شدم. مغازه دار کالای باکیفیت ایرانی که در نمایندگی اصلی 11 میلیون و 300 هزار تومان قیمت داشت را با قیمت 11 میلیون برای فروش گذاشته بود که با دقت بیشتر متوجه تفاوت حک برند روی کالا شدم. در این زمان فروشنده با بین اینکه این کالا تولید همین کارخانه است اما با برندی متفاوت به راحتی برند را جدا می کند. این در حالی است که برند دوم در بازار حدود 9 میلیون تومان قیمت دارد.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی درباره وضعیت فعلی بازار لوارم خانگی اظهار داشت: بازار کالاهای ایرانی فعلا ثبات قیمت دارد ضمن اینکه هیچگونه تغییر قیمتی هم توسط تولید کنندگان تا پایان سال نخواهیم داشت.

مرتضی میری با بیان اینکه کالاهای کوچکی که تغییر قیمت داشتند هم تخفیف های کارخانه بوده است، افزود: هر گونه تغییر قیمتی توسط تولید کنندگان باید با مجوز انجام شود که تا این لحظه قیمت ها تغییری نکرده و ثابت مانده است.

وی درباره موضوع قاچاق و تقلب لوازم خانگی هم تصریح کرد: حدود یک و نیم سال است که موضوع تقلب مطرح شده است البته موضوع قاچاق از اول بوده ولی بحث تقلب تقریبا جدید است و در برخی از کالاها داریم.

میری ادامه داد: کالاهای چینی یا کالاهای با کیفیت ایرانی را در انبار‌های زیر زمینی بعد از نصب برند مورد نظر به گونه ای که براحتی برای خریدار قابل تشخیص نیست در بازار با قیمت بالا می فروشند که در صورت مشاهده به شدت با آن برخورد می کنیم.

وی گفت: برای این منظور با هماهنگی تعزیرات به محض دریافت شکایت پرونده بررسی و با فروشگاه برخورد می شود و در صورت تخلف مجدد فروشگاه پمپ خواهد شد. همچنین فروشنده موظف است کالای اصلی را به خریدار تحویل دهد در غیر این صورت به تعزیرات معرفی و ۲ تا ۴ برابر قیمت کالا جریمه می‌شود.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی اظهار داشت: در بحث قاچاق متاسفانه هنوز نتوانسته ایم اصولی برخورد کنیم. به طوری که قاچاق طبق آمارها دو برابر شده به این معنی که از هر 3 کالای موجود در بازار 2 کالا قاچق محسوب می شود که فاجعه است.

میری با اشاره به اجرای طرح شناسه کالا در بازار لوازم خانگی گفت: از 16 بهمن ماه مردم می توانند شناسه کالای خریداری شده را از فروشگاه بگیرند که امیدواریم این کار بتواند جلوی قاچاق و تقلب در لوازم خانگی را بگیرید.

وی با بیان اینکه مردم می توانند با کد «#7777*4*» مشخصات کالا را چک کنند، افزود: از مردم خواهش می کنیم که فعلا از تاریخ 15 بهمن ماه که این طرح قرار است اجرا شود از خرید کالاهای بدون شناسه خودداری کنن و امیدواریم این طرح توسط خود مردم اول اجرا شود تا از خرید کالای تقلبی و قاچاق جلوگیری شود.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی درباره فروش جنس دست دوم در نمایندگی های خارجی هم گفت: فروش جنس دست دوم تنها در سمساری مجاز است و برای نمایندگی ها تخلف محسوب می شود در صورت مشاهده به شدت برخورد می کنیم./ایران آنلاین
ارسال نظرات
موضوعات روز