پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
بررسی آمارهای اعلام شده از سوی سازمان ملل نشان می‌دهد اقتصاد ایران در دو سال آینده همچنان نرخ رشد منفی را البته با شدت کمتری نسبت به امسال تجربه خواهد کرد. همچنین نرخ تورم نیز کاهش خواهد یافت ولی تا سال ۲۰۲۲ به کمتر از ۲۷ درصد نخواهد رسید.
کد خبر: ۴۰۵۵۶
تیتر20- آن‌طور که سازمان ملل گزارش می دهد رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۹ معادل ۲.۳ درصد برآورد شده و انتظار می‌رود این نرخ در سال ۲۰۲۰ به ۲.۵ برسد. نرخ رشد تجارت جهانی نیز در سال ۲۰۱۹ ۰.۳ درصد تخمین زده شده که طبق پیش‌بینی‌ها تا سال ۲۰۲۰ به بیش از پنج درصد خواهد رسید. نرخ رشد اقتصادی و تجارت جهان در سال جاری طی یک دهه اخیر در پایین‌ترین سطح خود قرار داشته است.

نرخ رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۹ نیز منفی ۷.۱ برآورد شده که با توجه به پیش‌بینی‌ها طی سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ ضمن منفی بودن بهبود جزیی را شاهد خواهد بود.

در میانه این گزارش که اتاق بازرگانی تهران منتشر کرده وابستگی زیاد به سیاست پولی مورد نقد قرار گرفته و این را برای احیای رشد ناکافی دانسته‌اند. زیرا هزینه‌های قابل توجهی را به همراه دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به تشدید خطرات ثبات مالی اشاره کرد. پایین بودن نرخ‌های بهره جهانی و کفایت نقدینگی، در کاهش ریسک‌ها، افزایش قیمت دارایی‌ها و تحریک رشد بدهی جهان تاثیرگذار بوده است.همچنین پیش‌بینی می‌شود اقتصاد ایران در سال آینده میلادی هم با توجه به تاثیر کاهش قیمت نفت و تحریم‌های آمریکا منقبض‌تر شود.

تولید ناخالص داخلی ایران در سال جاری میلادی حدود ۷.۱ درصد منفی خواهد بود که در ادامه افت دو درصدی تولید ناخالص داخلی آن در سال ۲۰۱۸ است. جاری شدن سیل‌های ویرانگر، بازگشتن تحریم‌های آمریکا، افزایش تنش‌ها با عربستان اقتصاد را دچار مشکل کرده و موجب تنزل ناگهانی صادرات شده است. سرمایه‌گذاری و رشد مصرف بخش خصوصی در میان ناآرامی‌های اجتماعی- سیاسی کاهش بیشتری را تجربه کرده است. با این‌که در حال حاضر دولت هزینه‌های خود را برای رفع چالش‌های ناشی از رکود اقتصادی افزایش داده اما بازگشت اقتصادی ایران به قلمرو مثبت چندین سال طول می‌کشد. کمبود شدید تنوع اقتصادی ایران، همچنان چشم‌انداز اقتصادی کشور را مبهم می‌سازد. با این وجود طبق پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رود رشد اقتصادی ایران در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ کمی بهبود یابد و به ترتیب به رقم‌های منفی ۲.۷ درصد و منفی ۱.۲ درصد برسد.

طبق برآورد سازمان ملل متحد، تورم سالانه در سال ۲۰۱۹ در ایران و بسیاری از دیگر کشورها از جمله آرژانتین، سودان جنوبی، بولیوی و ونزوئلا که با محدودیت عرضه و عدم توازن شدید اقتصاد کلان مواجه هستند، بیشتر شده است. به نظر می‌رسد در دو سال آینده تا حدی نرخ تورم اقتصادی در ایران کاهش یابد. به نظر می‌رسد در دو سال آینده به ترتیب نرخ تورم ۳۲.۴ درصد و ۲۷.۸ درصد پیش‌بینی می‌شود.

نرخ بیکاری ایران در سال ۲۰۱۹ با افزایش قابل توجهی مواجه خواهد شد و به ۱۲.۸ درصد خواهد رسید. در این میان ۳۵ درصد جوانان ۲۰ تا ۳۴ ساله نه در حال اشتغال و نه در حال تحصیل هستند. این نرخ برای مردان ۱۰ درصد و برای زنان ۶۰ درصد است./خبرآنلاین

ارسال نظرات
موضوعات روز