شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰
«برخی اظهارنظرهایی که در مورد ارز‌بری واردات نهاه‌ها انجام می‌شود پایه کارشناسی ندارد، چرا که کشاورزان ۶۰ درصد غذای ۸۰ میلیون نفر جمعیت کشور را با سم و کود و بذر تأمین می‌کنند و اگر نهاده، ارزبری دارد چندین برابر آن محصول صادراتی تولید می‌شود و چندین برابر ارزی که برای نهاده‌ هزینه شده به کشور بر می‌گردد.»
کد خبر: ۴۰۵۶۶
تیتر20- آنچه خواندید فرازهایی از صحبت‌های مهندس سید مهدی حسینی یزدی، رییس انجمن واردکنندگان سم و کود ایران بود که ماحصل آن در ادامه می‌آید:

به عنوان نخستین پرسش با توجه به این‌که هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نهاده‌های کشاورزی چندی پیش با موفقیت برگزار شد، چه ارزیابی از این نمایشگاه دارید؟

برای برررسی این نمایشگاه باید دو بعد را در نظر گرفت، بعد اول این‌که در این نمایشگاه امسال فقط واردکنندگان سم، کود و بذر اصلاح شده حاضر بودند و با توجه به این‌که بنده هم مؤسس انجمن بذرو هم انجمن سم و کود هستم، با مشارکت حداکثری مشارکت‌کندگان در نتیجه بازدیدکنندگان از آخرین فناوری و نوآوری‌ها در نمایشگاه دیدن کردند.
یکی از دلایل موفقیت این نمایشگاه در ۷ سال گذشته هماهنگی در برگزاری با تشکل‌های مربوطه بوده است.
خوشبختانه به‌دلیل آنکه امسال فقط واردکنندگان حاضر بودند دست ما برای نوآوری و دعوت از خارجی‌ها نیز باز بود.
البته رقابت سختی در طی طریق این مسیر داشتیم و موانع بسیاری داشتیم و البته اشراف بیشتر مجریان برگزاری هم یکی از دلایل فروغ این نمایشگاه به شمار می‌رود.
امسال حدود ۱۰۰ غرفه و ۳۲۰ برند در نمایشگاه حاضر شدند که بیشتر برندها اروپایی، چینی‌ و هندی بودند.
بالغ بر ۱۰۰ نفر بازدیدکننده خارجی هم در این نمایشگاه داشتیم که بازدیدکنندگان از کشورهای چین، ترکیه، اسپانیا و… به واسطه تبلیغات بین‌المللی مناسب این نمایشگاه در هفتمین نمایشگاه نهاده‌های کشاورزی تهران حاضر شده بودند.
خوشبختانه استقبال از این نمایشگاه به‌گونه ای بود که در روز سوم تعداد بازدیدکنندگان از مرز ۵ هزار نفر متخصص عبور کرد.
در کنار نمایشگاه کلاس‌های آموزشی هم صبح‌ها برگزار شد، استارتاپ‌ها در نمایشگاه حضور فعال داشتند و حدود ۱۵ شرکت خارجی هم در نمایشگاه به‌طور مستقیم شرکت کرده بودند.

لطفاً مختصری پیرامون تأمین سموم دفع آفات کشاورزی توضیح دهید.

خوشبختانه با حرکت مؤثر سازمان حفظ نباتات در اختصاص ارز از حدود یک سال پیش سموم موردنیاز بخش کشاورزی وارد شده و تا ۱٫۵ سال آینده نیز نیاز کشور به آفت‌کش تأمین شده است.
البته جز سم گندم که به‌دلیل خروج شرکت «بایر» از ایران و توقف خدمات این شرکت مشکلاتی وجود دارد در سایر سموم هیچ کمبودی در کشور مشاهده نمی‌شود.
لازم به ذکر است که با اقداماتی که انجام شد هم واردکنندگان و هم تولیدکنندگان در تلاشند تا سموم گندم نیز تأمین شود.

لطفاً آخرین وضعیت تأمین بذر را تشریح کنید.

ابتدا ارز ۴۲۰۰ تومانی تا چند ماه پیش اختصاص داده شد که متأسفانه به‌دلیل آنکه این بذر وارداتی خیلی راحت می‌توانست از کشور خارج و با ارز آزاد فروخته شود، از این رو در قیمت دچار مشکلات بسیاری ‌شدیم جز بذر گوجه‌فرنگی و پیاز که ارز دولتی دارد و توسط دولت کنترل می‌شود در آن مقطع کلیه بذرها با ارز نیمایی وارد کشور می‌شد.

در مورد تأمین کود هم‌اکنون بخش کشاورزی در چه وضعیتی قرار دارد؟

تأمین در زمینه کود به دو قسمت تقسیم می‌شود یک قسمت کودهایی که توسط شرکت‌های دولتی تأمین می‌شود البته ما نامه‌های متعددی به مراجع ذی‌ربط پیرامون آنکه با توجه به اصل ۴۴ روند اداره دولتی این شرکت دارای مشکلات عدیده‌ای است و باید واگذار شود، نوشتیم که می‌بایست به بخش خصوصی واگذار شود. قسمت دوم، کودهایی که توسط بخش خصوصی وارد می‌شود که آن هم به دو قسمت واردکنندگان و تولیدکنندگان تقسیم می‌شود.
امروز شرکت خدمات حمایتی کود، ارز، یارانه، وام‌های کم بهره، کمک‌های بلاعوض و… را می‌گیرد که همه این موارد صرفاً در اختیار خودش باقی می‌ماند، که می‌بایست این امکانات در اختیار کشاورزان قرار گیرد تا آن‌ها حق انتخاب به نهاده‌ها را داشته باشند.
نکته قابل توجه این‌که حدود ۸۵ درصد انواع کودکشاورزی از طریق شرکت خدمات حمایتی وارد می‌شود که باید به بخش خصوصی واگذار شود و تنها ۱۵ درصد کودهای وارداتی توسط بخش خصوصی وارد می‌شود که مشکلات بسیاری را مرتفع می‌کند.
مابقی کودها و ریزمغذی‌ها توسط واردکنندگان و یا تولیدکنندگان تأمین می‌شود.
خوشبختانه باهمین ارز نیمایی بسیاری از کودهای مرغوب دنیا و بذرهای با کیفیت وارد کشور شده است.

در سال رونق تولید در راستای حمایت از تولید نهاده‌های کشاورزی و یا حتی واردات نهاده‌های مرغوب برای تولید بهینه محصولات کشاورزی با توجه به این‌که برخی کشاورزان از ورود سموم تقلبی و بی‌کیفیت گلایه دارند چه پیشنهاداتی دارید؟

این‌که عنوان می‌شود سموم بی‌کیفیت یا تقلبی وارد می‌شود به نظر بنده بزرگ‌نمایی شده تا از انجام خیلی کارهای دیگر جلوگیری شود.
نکته مهم این است که ما اصلاً تولید سم نداریم، در کشور ۴٫۵ میلیون بهره‌بردار بخش کشاورزی فعال هستند که ۲۰ میلیون خانوار را شامل می‌شوند و حدود یک چهارم جمعیت کشور به شمار می‌روند، یعنی به عبارتی بزرگترین جمعیت تولیدکنندگان ما کشاورزان هستند و با همین سه نهاده مهم یعنی بذر، کود و سم ۶۰ درصد قوت مردم تأمین می‌شود.
از این رو باید توجه بسیاری به این بخش داشت تا باقی‌مانده سموم در محصولات کشاورزی وجود نداشته باشد و سلامت مصرف‌کننده مورد تهدید قرار نگیرد. در مورد کود هم وجود نداشتن عناصر سنگین بسیار حایز اهمیت است.
امروزه حدود ۳۶۰ نوع سم در کشور ما در حالی ثبت شده که در کشور ترکیه بیش از یک هزار نوع سم ثبت شده است.
کلیه سموم وارداتی در کشور ما در بدو ورود مورد آزمایش قرار می‌گیرد، یعنی سموم هندی یا چینی ممکن است کم کیفیت باشد، اما سموم بی‌کیفیت وارداتی نداریم.
نکته قابل توجه در این بخش این است که سموم کم خطر نسل جدید در کشور تنها ۱۰ درصد موجود است و ۹۰ درصد سموم مورد استفاده در بخش کشاورزی در زمره سموم پرخطر، نیمه خطر و پرمصرف قرار می‌گیرد که دوره ماندگاری بالایی دارد و باید این نسبت برعکس شود.
به اعتقاد بنده رونق تولید در بخش کشاورزی به معنای آن است که بذر، کود و سم با کیفیت در اختیار کشاورز قرار گیرد تا تولید چند برابری برای کشاورز حاضل شود.
در سال‌های گذشته با نیم کیلو بذر مرغوب گوجه‌فرنگی تا ۲۰ تن برداشت گزارش شده است.
هم‌اکنون با بذرهای جدید تا ۲۰۰ تن در هکتار گوجه‌فرنگی نیز قابل برداشت است و به اعتقاد بنده این به معنای رونق تولید است.
امروز ما کودی داریم که ۲۵ تا ۳۰ درصد موجب افزایش تولید برنج می‌شود.
در زمینه آفت‌کش هم اگر علف‌‌کش گندم نسل جدید به موقع تأمین نمی‌شد تا ۴۰ درصد افت تولید حاصل می‌شد.
اعتقاد دارم اگر بازار تأمین نهاده‌ها در اختیار تشکل‌ها و کشاورزان قرار گیرد مهمترین گام درخصوص رونق تولید در بخش کشاورزی برداشته خواهد شد.

امروزه کشور در زمینه ذخایر بذر، کود و سموم دفع آفات در چه وضعیتی قرار دارد؟

در زمینه سموم که کشور سالانه ۲۷ هزار تن مصرف دارد، هم‌اکنون بالغ بر ۴۰ هزار تن سموم کشاورزی وارد کشور شده است.
۷۵ درصد سموم مورداستفاده کشور هم‌اکنون در داخل کشور ترکیب و بسته‌بندی و به عبارتی تولید می‌شود و در واقع تنها ۲۵ درصد نیاز به طور مستقیم وارد می‌گردد و از این ۲۵ درصد تولید تنها ۷ تا ۸ درصد تولیدش در داخل مقرون به صرفه نیست.
حدود ۱۰ درصد سموم کم خطر است و حدود ۷ تا ۸ درصد باقی‌مانده سموم پرخطر و نیمه خطر و پرمصرف می‌باشد.
در مورد کود هم کودهای ریزمغذی و امپیکا با ارز نیمایی وارد می‌شود که در آن زمینه هم مشکلی وجود ندارد.
در زمینه بذر هم که امروز آزاد شده شرایط بهتر شده چرا که کشاورزان هم به اهمیت بذر پی برده‌اند و به راحتی بذر‌های هیبرید (با ارز نیمایی) را خریداری می‌کنند تا بهره‌وری بالاتری داشته باشند.

امروز مهمترین مانع بر سر راه تأمین نهاده‌های کشاورزی چیست؟

دولت باید شرایطی را فراهم کند تا کشاورزان قادر به انتخاب بهترین کیفیت نهاده باشند.
دولت باید در نظر داشته باشد که کشاورز چندین برابر آنکه ارز برای تأمین نهاده‌ها خارج می‌کند با صادرات محصولات کشاورزی ارزآوری دارد. امروز برای کشور خیلی ناگوار است که کشمش یکی از اقلام ارزآور کشور به دلیل باقی‌مانده سموم برگشت بخورد و پول کشاورز بر نگردد.

باقی‌مانده سموم در محصولات کشاورزی یکی از مهمترین چالش‌های امروز کشاورزی ما به‌شمار می‌رود، چرا در کشاورزی کشور باید تا این حد استفاده از سموم چالش‌برانگیز باشد؟

پیش از آنکه محصولی وارد بازار ‌شود باید از نظر باقی‌مانده سموم چک شود که متأسفانه این کار صورت نمی‌گیرد، از این‌رو همه سعی می‌کنند تقصیر را برگردن دیگری بیاندازند.
اعتقاد دارم اگر اجازه بدهند که از ابتدا سموم نسل جدید با دوره ماندگاری سه روزه وارد کشور شود دیگر مقوله‌ای به نام باقی‌مانده سموم نخواهیم داشت.
به عبارتی در کشت سبزی و خیار که سه روزه برداشت می‌شود نباید از سموم با ماندگاری ۱۴ روز استفاه کرد و چون این موارد را رعایت نمی‌کنیم مشکلات بعدی حادث می‌شود./اقتصادسبز آنلاین
ارسال نظرات
موضوعات روز