جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۲
شرکت‌های متکی به علم و فناوری در بخش معدن مقام کشور را در باشگاه تولیدکنندگان عناصر نادر خاکی ارتقا داده اند.
کد خبر: ۴۰۶۰۹
تیتر20-معدن، پتانسیلی مغفول مانده در تولید ناخالص ملی است. سهم معدن در تولید ناخالص ملی به حدیست که با توجه به پهنه های گسترده در کشور می توان سهم اشتغال را در راستای رونق تولید جلو برد.

در این بین شرکت های دانش بنیانی وجود دارد که دستاوردهای آنها در این حوزه بسیار در ایجاد هم افزایی، مثمر به ثمر است. در واقع می توان  گفت بین دانش‌بنیان‌ها و تولیدکنندگان باید نقطه عطفی برای هم‌افزایی وجود داشته باشد.

شرکت‌های متکی به علم و فناوری سال هاست در بخش معدن شکل گرفته اند و می‌توان با توسعه این شرکت‌ها در بخش عناصر خاکی و استحصال انواع مواد معدنی کمیاب، مقام کشور را در باشگاه تولیدکنندگان عناصر نادر خاکی ارتقا داد.
استفاده از سیستم‌های جدید نانو برای مس

اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت مس گفت: شرکت مس خوشبختانه در بحث دانش بنیان همکاری بسیار خوبی با دانشگاه‌های معتبر سراسر کشور دارد. با توجه به افتتاح رسمی مرکز ارزیابی دانش‌های جدید دانش‌بنیان توسط معاون ریاست جمهوری در کرمان برنامه‌ریزی کرده ایم که بتوانیم از نخبگان رشته‌های مرتبط با شرکت مس استفاده بهینه داشته باشیم.

او بیان کرد: در طرح هوشمند‌سازی ایمنی معادن خوشبختانه استارت‌آپ‌های خوبی شکل گرفته که در حال عقد قرارداد و اجرای عملیات در بحث استفاده از سیستم‌های جدید نانو برای مس هستیم،  که بتواند شرایط جدیدی را برای استحصال این ماده در صنایع دستی پایین سرمایه‌گذاری جدیدی را تعریف کند.

سعدمحمدی افزود: امیدواریم سیستم‌های مالی را به شرایط روز دنیا ارتقا دهیم تا بتوانیم هم در شفاف‌سازی و هم در سرعت ارزیابی عملکرد سیستم به لحاظ اقتصادی و مالی رفتار مناسب‌تر علمی را دنبال کنیم. در حال حاضر برای بخش معدن امیدواریم با سیستم هوشمندسازی جدید بتوانیم شرایط جدیدی را به لحاظ عملیاتی در ارتقا و توسعه بهره‌وری مجموعه اقدامات خوبی را شکل دهیم.

مدیرعامل شرکت مس  تشریح کرد: امسال در بازدهی سهم با توجه به مدلی که سیستم در حال اجراست، بیش از ۱۰۵ درصد در ۱۰ ماه ارتقای ارزش سهم را در بازار شرکت ملی مس به خودش اختصاص داده و امیدوار هستیم در ۲ ماه پایانی سال بتوانیم ارتقای جدی به آن دهیم و یک شرکت بتواند در درآمد ناخالص تولید ملی کشور نقش بسزایی ایفا کند و بتواند ایجاد اشتغال در توسعه‌های جدید را فراهم کند.

او گفت: هم اکنون آماده افتتاح ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان طرح جدید هستیم که خوشبختانه در کرمان منطقه خاتون آباد یک طرح ذوب مس کاتودی به پایان رسیده که همین امسال شروع شده و همین امسال هم به پایان رسیده است که به مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان طرح مربوط به تولید اسید سولفوریک با ظرفیت ۶۱۰ هزار تن است.

سعدمحمدی تشریح کرد: یک کارخانه اکسیژن جدید نهایی شده و به اتمام رسیده و آماده افتتاح است. ظرفیت تولید مس ایران در حال حاضر با افتتاح این طرح‌ها به ۴۰۰ هزار تن مس کاتودی ارتقا پیدا کرده و باتوجه به کیفیت منحصر بفردی که در دنیا به لحاظ عیار با کف تولید کیفی ۹۹.۹۹۴ است که  قادر هستیم کیفیت ورق کاتودی ۹۹.۹۹۹ را بر اساس درخواست مشتری تولید کنیم.
رفع نیازهای فناورانه معدن با شرکت های دانش بنیان

ملکی فر معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: در صنایع مختلف کشور و در حوزه فناوری‌های پیشرفته حدود ۴ هزار و ۸۰۰ شرکت دانش‌بنیان داریم. در شرایطی که با تحریم‌های اقتصادی روبرو هستیم و شرایطی که نوسانات ارزی را تجربه می‌کنیم این شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند نقش قابل توجهی در برآورده‌ کردن نیاز‌های فناورانه صنایع بزرگ کشور از صنایع فولاد گرفته تا صنایع غذایی، هوایی و معدنی داشته باشند.

او بیان کرد: در ایران از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خوبی در حوزه معدنی برخوردار هستیم. صنایع معدنی بزرگی در کشور داریم و باید تعامل و همکاری آنها را تقویت کرد.

 معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی تشریح کرد: هم اکنون صنایع معدنی نیاز‌های فناورانه خودشان را به میدان آوردند و کمک می‌کند تا شرکت‌های دانش‌بنیان با این نیاز‌ها آشنا شوند. شرکت‌های دانش‌بنیان دستاوردها، نوآوری‌ها، ایده‌ها و طرح‌های فناورانه خودشان را آوردند تا با ظرفیت‌ها بیشتر آشنا شوند و امیدواریم به نفوذ فناوری و نوآوری پیشرفته در بدنه صنعت و معدن کمک کند.

ملکی فر افزود: مشتریان خدمات محصولات دانش‌بنیان می‌توانند تا ۷۰ یا ۸۰ درصد مبلغ قرارداد را از تسهیلات ۳۶ ماه با نرخ ۹ درصد دریافت کنند. در طرف عرضه هم شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند ضمانت‌نامه‌های پیمان را با سپرده‌های کمتر با تحفیف کارمزد در شبکه بانکی از طریق صندوق دریافت کنند.

او بیان کرد: متقاضیان می‌توانند تسهیلاتی برای تأمین سرمایه در گردش نقدینگی مورد نیاز بگیرند همچنین  می‌توانند تسهیلاتی برای گسترش خطوط تولید، افزایش ظرفیت تولید و تیراژ تولیدشان تحت عنوان نمونه‌سازی بگیرند که این تسهیلات قرض‌الحسنه است.
فعالیت شرکت دانش بنیان در تولید انبوه قطعات ویژه و حساس نسوز صنعت فولاد

افشار مدیر ارتباطات و امور بین الملل یک شرکت دانش بنیان در زمینه تولید تجهیزات معدنی (صفحات دریچه‌ای کشویی پاتیل، مخروط دمش از کف پاتیل و محصولات نسوز دیگر مانند ملات‌ها و ...)، گفت: تنها تولیدکننده انبوه قطعات ویژه و حساس نسوز صنعت فولاد در ایران هستیم که حدودا نزدیک به ۲۰ سال پیش که ساخت و تعمیر این قطعه را در ایران بعد از واردات آن شروع کردیم، در حوزه تحقیقات و توسعه فعالیت‌های زیادی انجام دادیم که بتوانیم طراحی و تولید آن‌ها را با کیفیت اروپایی آن که الان در دنیا فروخته می‌شود را در داخل ایران انجام دهیم.

او بیان کرد: نکته حائز اهمیت تولید این قطعات این است که می تواند برای ایران  ارزآوری داشته باشد چرا که از خروج بی‌رویه ارز در صنایع فولاد با توجه به حساس بودن این قطعات که در حوزه پاتیل‌های نسوز فولاد استفاده می‌شده اند و مجبور بودند آنها را از اروپا وارد کنند جلوگیری می کند. این قطعات حساسیت خیلی بالایی دارند که این فرایند باعث شده جلوی خروج ارز تا حد قابل قبولی گرفته شود.

افشار تشریح کرد: فناورانه بودن این محصول با بومی سازی این محصول در ایران ارتباط خیلی مستقیمی دارد، چرا که به هر حال فولادسازی‌ها حساسیت‌های خودشان را دارند و هر قطعه نسوزی را با توجه به خطرات و هزینه گزافی که دارد حاضر نیستند در حوزه فولادسازی‌هایشان استفاده کنند.

او افزود: در مذاکرات اخیر با مسکو، این قطعات را به روس معرفی کردیم اما با توجه به کیفیت پایین‌تر و هزینه بالاتر قطعات اروپایی، تمایل پیدا کردند که این قطعات را بررسی و استفاده کنند. به دلیل مذاکرات اول توانستیم یک تفاهم‌نامه داشته باشیم و این قطعات و این تولیدات خودمان را به کشور روسیه معرفی کنیم.

افشار ادامه داد: امیدوارم این روند در شرایطی که تحریم هستیم افزایش پیدا می‌کند. فکر می‌کنم شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های نوآور اگر از این فرصت استفاده کنند به راحتی می‌توانند جایگاه ویژه خودشان را در منطقه پیدا کنند چرا که کشور‌های اطراف ایران به شدت دنبال این موضوع هستند که فناوری‌های نوین با کیفیت و قابل اعتماد ایرانی را در مراحل مختلف تولیدی و کاربردی استفاده کنند.

او گفت: باید ایرانیان به حوزه بین‌الملل و برون مرزی ورود و محصولات خودشان را با کیفیت خوب و بسته بندی مناسب وارد بازار کنند. متاسفانه بسیاری از شرکت‌های ایرانی به این مسئله توجه نمی‌کنند و به همین دلیل نمی‌توانند جایگاه خودشان را در بازار بین‌الملل منطقه پیدا کنند.

افشار تشریح کرد: این محصول تولیدی سهم قابل توجهی در اقتصاد دارد چرا که می تواند ارزآوری خوبی داشته باشد.  خیلی وقت بعد از حدود ۱۰ تا ۱۵ سال کار تحقیقی، توسعه‌ای و تولیدی الان ما تقریبا می‌توانم بگویم با میزان قابل توجهی از خروج ارز با تولید محصول توانستیم مقابله کنیم.

او افزود: در کنار خروج ارز توانستیم نیروی کار متخصص جوان ایرانی را در کارخانه و بخش تولیدی‌مان استخدام و از آن‌ها استفاده کنیم در حالی که خیلی از کارخانه‌ها اکنون درگیر تعدیل نیرو هستند و متأسفانه با این موضوع دست و پنجه نرم می‌کنند.

افشار تشریح کرد: در تامین مواد اولیه با یک کار تحقیق و توسعه‌ای توانستیم به یک نتیجه اولیه برسیم که این مواد اولیه در داخل ایران موجود است، اما خلوص آن‌ها بالا نیست. می‌توانیم با فرایند‌هایی با خلوص بالا مواد اولیه را تولید کنیم، اما به دلیل سرمایه‌گذاری سنگین در این حوزه خیلی امکان ندارد به آن ورود کنیم.

با ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای اقتصاد مقاومتی می توان امیدوار بود صادرات مواد معدنی و فرآورده‌های آن افزایش یابد و کشور از محل این صادرات بتواند در بازار‌های جهانی به رقابت بپردازد./باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظرات
موضوعات روز