شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
گزارش ویژه تیتر20//
بانک صادرات با رویکرد حمایت از اقتصاد ملی و با کمک به تامین مالی در بنگاههای کوچک و متوسط یکی از پیشتازان نظام بانکی در جهت ارائه تسهیلات به صنایع کوچک و بنگاه های زود بازده بوده است.
کد خبر: ۴۰۸۷۷
حمایت بانک صادرات از بنگاههای کوچک اما تاثیرگذار در اقتصاد ملی
تیتر20 - نقش و جایگاه بنگاههای کوچک و متوسط به دلایل مختلفی در اقتصاد، نقشی حیاتی و تعیین کننده است. در اغلب کشورهای توسعه یافته جهان، اتخاذ سیاست های مربوط به حمایت از بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط به منظور افزایش رشد، ایجاد درآمد و اشتغال و حتی کاهش فقر از مهمترین اولویت های اقتصادی- اجتماعی دولت ها محسوب می شود. ویژگی های حیاتی بنگاه های کوچک ومتوسط، از جمله انعطاف پذیری در مقابل تغییرات بازار و محیط، به نتیجه رسیدن سریع فعالیت ها و ابتکار عمل افراد در این بنگاه ها، برخورداری کارکنان این شرکت ها از انگیزه بالا، سرمایه اولیه محدود مورد نیاز این بنگاه ها، محرک اصلی تحقق کارآفرینی و غیره، آنها را به مهمترین عامل رشد، نوآوری و تحرک اقتصادی و توسعه کشورها، به ویژه کشورهای در حال توسعه و یاری دهنده آنها در مرحله گذار اقتصادی تبدیل کرده است.

حضور بنگاه‌های کوچک و متوسط در اقتصاد به لحاظ نقشی که می‌توانند در انعطاف‌پذیری بالا و به تبع آن ایجاد بسترهای لازم برای کارآفرینی و خلاقیت، ظرفیت بالای جذب نیروی انسانی و کمک به اشتغال فراگیر و بهبود شاخص‌های توزیع درآمد و کاهش فقر، تامین نیروی انسانی متخصص برای شرکت‌های بزرگ، قدرت بالا در تربیت کارآفرینان و مدیران اقتصادی، هزینه کمتر خروج از صنعت در مقایسه با بنگاه‌های بزرگ، امکان جذب و بومی کردن تکنولوژی، کمک به ایجاد محیط‌های رقابتی در اقتصاد، تشویق فرهنگ سرمایه‌گذاری و توسعه و به‌هم پیوستگی زنجیره‌های تولید، تامین انباشت دانش ضمنی، صادرات و رشد داشته باشند باید مورد توجه و تاکید باشد.

 یک بررسی در خصوص نقش این بنگاهها در اقتصاد نشان می دهد تا سال 2017 به‌طور متوسط بالغ بر 50 درصد تولید ناخالص داخلی در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه و حدود 30 درصد صادرات این کشورها ازسوی بنگاه‌های کوچک و متوسط انجام می‌پذیرد که نشان از نقش بی‌بدلیل این گروه از بنگاه‌ها در اقتصاد کشورها است.

سهم صنایع کوچک و متوسط در اشتغال، تولید و صادرات بالا و قابل ملاحظه است، اما از سوی دیگر مشکلات اصلی و کلیدی صنایع کوچک از جمله موارد مربوط به کمبود نقدینگی و تامین مالی، خصوصا در شرایط حال حاضر اقتصاد در کشور و نیز عدم توانایی در استفاده از بازار سرمایه، باعث بروز مشکلات و البته تعریف ماموریت‌های خاص برای هر یک از نهادها و از جمله نظام بانکی جهت حل بخشی از این معضلات شده است.

بدیهی است که حمایت و کمک به تامین مالی بنگاه‌های کوچک، به‌عنوان یکی از چالش‌های اساسی این‌گونه بنگاه‌ها، می تواند تاثیر به سزایی در اقتصاد کشور خصوصا در دوران سخت اقتصادی فعلی داشته باشد.

این حمایت ها از جمله از سوی سیستم بانکی کشور، جهت تسهیل در تامین مالی صنایع کوچک یکی از ضروریاتی است که می تواند این موتور محرکه اقتصادی در کشور را به حرکت درآورد.

نگاه حمایتی بانک صادرات به صنایع کوچک و متوسط 
در همین راستا می توان به نقش موثر بانک صادرات در این بخش اشاره نمود. بانک صادرات با رویکرد حمایت از اقتصاد ملی و با کمک به تامین مالی در بنگاههای کوچک و متوسط یکی از پیشتازان نظام بانکی در جهت ارائه تسهیلات به این بخش از اقتصاد کشور بوده است.
آمارها حکایت می کنند این بانک در 9 ماهه نخست سال جاری به بیش از ١٣ هزار بنگاه کوچک و متوسط، تسهیلات پرداخت کرده است.
بر این اساس طی مدت مورد اشاره، تسهیلاتی بالغ بر٥١ هزار و ٨٢٣ میلیارد ریال از سوی بانک صادرات ایران به هزار و ٥٠٣ بنگاه کوچک و متوسط اعطا شده است.

این رقم که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد چشمگیری را نشان می دهد، نشان از اهتمام ویژه این بانک به حمایت از اقتصاد ملی از طریق کمک به حفظ اشتغال موجود با تامین سرمایه درگردش و ثابت واحدهای تولیدی، دارد، به طوری که در 9 ماهه ابتدای سال 97 میزان تسهیلات ارائه شده از سوی بانک صادرات به بنگاههای کوچک و متوسط رقمی بالغ بر ٢١ هزار میلیارد ریال بوده است و آمارها در سال جاری نشان می دهد این میزان در حدود 250 درصد رشد داشته است.

سال گذشته آمارهای وزارت صمت تائید کرد که بانک صادرات ایران در زمینه پرداخت تسهیلات و حمایت از کالای ایرانی و اشتغال در بنگاه‌های کوچک و متوسط، رتبه نخست را در بین بانک‌های خصوصی کشور کسب نمود و رشد میزان و تعداد تسهیلات اختصاص یافته به این بخش در 9 ماهه سال جاری نشان می دهد که حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط از طریق در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی توسط بانک صادرات ایران همچنان تداوم دارد.



ارسال نظرات
موضوعات روز