شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳
انحصار تولید کاتالیست و فرایندهای تولید مواد پتروشیمیایی شکسته شد.
کد خبر: ۴۰۸۷۹
تیتر20-  قرارداد اعطای لیسانس، بسته طراحی فرآیندی و مهندسی پایه واحد تولید پلی‌اتیلن سنگین، امروز (شنبه، ۱۹ بهمن ماه) هم‌زمان با دهه مبارک فجر با حضور بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به امضای علی پژوهان، مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و سیاوش درفشی، مدیرعامل شرکت پتروشیمی تبریز رسید.

پژوهان در این مراسم با اشاره به اینکه این شرکت در بحث کسب دانش فنی تولید پلی‌اتیلن سنگین و کاتالیست‌های آن بیش از ۱.۵ دهه پژوهش داشته است، گفت: امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ویژه‌ای در این شرکت تهیه شده است و کاتالیست آن هم در مقیاس صنعتی تولید شده است.

وی امکان تولید گریدهای MMP پلیمری را از ویژگی‌های این دانش فنی دانست و اظهار کرد: بر این اساس این محصول برای نخستین بار با دانش بومی در کشور تولید می‌شود. این محصول در تولید فیلم و پایپ نیز ویژگی‌های منحصر به فردی با کیفیت بالایی دارد.

در ادامه درفشی نیز در این آیین با ابراز خوشحالی از تولید محصول پلیمری کاملا ایرانی برای نخستین بار در کشور ادامه داد: امیدواریم این پروژه براساس زمانبندی و در مدت  چهار سال اجرا شود.

بهزاد محمدی - معاون وزیر نفت - هم با بیان اینکه یکی از الزامات برای رسیدن به توسعه پایدار، دسترسی به دانش فنی است، اظهار کرد: این اتفاق در بعد مناسبی در پژوهش و فناوری پتروشیمی در جریان است. تنوع و تعداد کاتالیست ها بسیار زیاد دانست و افزود: در بخش دانش فنی و فرآیندی کاری زمان بر و انرژی بر است.

وی با تاکید بر اینکه امیدواریم با تکرار  اعطای این لیسانس به پایداری صنعت پتروشیمی کمک شود، افزود: اگر بتوانیم در دانش فنی فرآیندهای پایه ورود کنیم، راه برای دانش های کلیدی نیز باز خواهد شد.
او با بیان اینکه در شرکت پژوهش و فناوری نگاه اقتصادی نداریم، گفت: به عنوان پشتیبان صنعت برای ایجاد بستر توسعه تکنولوژی فعالیت می کنیم.

براساس این قرارداد، شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی لیسانس یک واحد پلی اتیلن سنگین با ظرفیت ۳۱۰ هراز تن در سال را بر اساس فرآیند دوغابی توسعه‌یافته به مجتمع پتروشیمی تبریز واگذار کرده است که با بهره برداری از این واحد، ایران به جمع معدود کشورهایی می‌پیوندد که صاحب لیسانس تولید پلی‌اتیلن هستند و بدین طریق زمینه برای احداث واحدهای دیگر از این دست در کشور مهیا خواهد شد. محصولات این واحد برای تولید لوله، انواع بطری، ظروف و فیلم‌های بسته‌بندی کاربرد دارد که افزون بر پوشش نیازمندی‌های صنایع تکمیلی داخلی زمینه مساعدی برای صادرات مواد اولیه یا محصولات ساخته شده از آنها را فراهم می‌کند.

ایران به‌دلیل بهره‌مندی از منابع و ذخایر عظیم گاز مزیت بزرگی برای تولید پلی‌الفین‌ها ازجمله پلی‌اتیلن دارد. در دهه‌های 70 و 80 شمسی توسعه قابل توجهی در صنعت پتروشیمی رخ داد که طی آن مجتمع‌های پتروشیمی متعددی به بهره‌برداری رسیدند. با وجود افزایش ظرفیت خوراک اتیلن هر چند زمینه مساعدی برای تداوم این توسعه بوجود آمد ولی تنگتر شدن حلقه تحریم‌ها سبب شد تا علاوه بر کمرنگ شدن یا حتی قطع ارتباط مجتمع‌های در حال تولید با شرکت‌های خارجی صاحب لیسانس، خرید لیسانس‌های خارجی نیز میسر نشود.

بنا بر اعلام، شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در طی 2 دهه عمرش تلاش‌های خود را معطوف به کسب دانش فنی بومی در حوزه مواد شیمیایی و پلیمری و کاتالیستهای آن‌ها کرده و علاوه بر دستاوردهای قابل توجه در این خصوص، زمینه‌ساز تحرک بزرگی در کشور برای شکست انحصار کاتالیست‌ها و فرایندهای تولید مواد پتروشیمیایی شده است. از جمله دستاوردهای بزرگ و قابل توجه این شرکت میتوان به کسب دانش فنی فرایند تولید پلیاتیلن سنگین و کاتالیست‌های آن اشاره کرد.

بنابر اعلام، با بهره‌برداری از این واحد، ایران اسلامی به جمع معدود کشورهایی میپیوندد که صاحب لیسانس تولید پلی‌اتیلن هستند و بدین طریق زمینه برای احداث واحدهای دیگر از این دست در کشور مهیا خواهد شد. محصولات این واحد برای کاربردهای مختلف از جمله لوله، انواع بطری، ظروف و فیلم‌های بسته‌بندی علاوه بر پوشش نیازمندیهای صنایع تکمیلی داخلی زمینه مساعدی برای صادرات مواد اولیه یا محصولات ساخته شده از آنها را فراهم می‌کند./ایسنا
ارسال نظرات
موضوعات روز