پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۳
شاید به‌تازگی پدر یا مادر شده‌اید و هنوز به‌خوبی نمی‌دانید چه پتویی برای نوزاد‌تان مناسب است و چه نوع پتویی برای او باید بخرید. این مقاله از «درجه» برای خرید پتوی نوزاد به شما کمک می‌کند.
کد خبر: ۴۰۹۹۱
تیتر20- به‌ویژه در ماه‌های اول زندگی‌شان- معمولا بیشتر ساعات روز را خواب هستند، بنابراین پتو یکی از لوازم ضروری است که باید برای آنها تهیه کنید. انتخاب پتوی مناسب نوزاد برای آسایش و همچنین امنیت او بسیار ضروری است. هنگام خرید پتو باید به یکسری نکات توجه کنید تا کوچولو‌های دلبندتان خواب راحت و ایمنی داشته باشند.

در ابتدای این متن این ضرورت را حس کردیم که اول از نکات ایمنی برای شرایط خواب نوزاد بگوییم و بعد درباره نکات خرید پتوی مناسب با شما صحبت کنیم.
ایمنی، اولین مساله ضروری است

هیچ چیز غم‌انگیزتر از مرگ نوزاد در خواب نیست. متاسفانه نوزادان بسیاری دچار خفگی در خواب می‌شوند و به همین دلیل بسیاری از والدین می‌خواهند بدانند که چه موقع باید برای نوزاد خود پتو بخرند تا او را به خطر نیندازند.

بنابر نظر آکادمی پزشکی اطفال آمریکا، استفاده از پتو، روانداز و بالش نرم برای نوزادان کمتر از ۱۲ ماه در تختخواب یا گهواره آنها، خطر خفگی یا مرگ ناگهانی نوزاد را افزایش می‌دهد. این آکادمی توصیه می‌کند برای نوزادان کمتر از یک سال، استفاده از پتوهای پوشیدنی، کیسه خواب یا پاپوش‌های نوزاد، مناسب‌ترین گزینه است.

همچنین از خرید پتوهایی که نواردوزی‌ شده‌اند یا روبان‌های تزئینی دارند، پرهیز کنید. ممکن است موقع خواب، نوزاد درون این نوارها و روبان‌ها گیر کند. البته وقتی کودک‌تان بزرگتر شود، این موضوع دیگر برای او خطری به‌ وجود نمی‌آورد.
سه قانون مراقبت از نوزادان هنگام خواب

از آنجایی‌که ایمنی نوزادان بسیار مهم است، پیش از پرداختن به خرید پتو بهتر است از سه قانون مراقبت از نوزادان زیر یکسال در برابر خفگی یا مرگ ناگهانی نوزاد، طبق نظر متخصصان بیمارستان دانشگاه ویسکانسین آگاه شوید:
قانون اول، نوازاد باید در تخت تنها باشد

نوزادان در تخت خود باید تنها بخوابند و خواهر یا برادر و هیچ فرد دیگری کنار او نخوابد. همچنین هیچ چیز مانند پتو، بالش، پدهای ضربه‌گیر یا اسباب‌بازی نباید در تخت نوزاد گذاشته شود. بدین ترتیب خطر خفگی در او کاهش می‌یابد.
قانون دوم، نوزاد باید به پشت بخوابد

نوزادان را به پشت بخوابانید. متخصصان آکادمی پزشکی اطفال آمریکا، در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیدند که این حالت خواب، بهترین وضعیت برای نوزادان است.
قانون سوم، نوزاد حتما درون تخت یا گهواره بخوابد

نوزادان حتما باید درون گهواره یا تخت مخصوص به خود بخوابند. خواباندن آنها روی زمین یا تخت دیگران یا روی مبل و از این موارد، جان آنها را به خطر می‌اندازد.

پس از ۱۲ ماه، احتمال مرگ ناگهانی نوزاد کم می‌شود و از آنجایی‌که کودکان یک ساله می‌توانند به راحتی از این پهلو به پهلوی دیگر شوند و همچنین پتو را از روی صورت‌شان کنار زنند، کمتر دچار خفگی می‌شوند. در این زمان است که می‌توانید برای نوزادتان پتو بخرید.
راهنمای خرید پتو برای نوزادان

پیش از خرید پتو بهتر است مروری بر انواع پتوهای موجود در بازار داشته باشیم. هنگام خرید پتو باید به جنس، نوع و اندازه پتو و بودجه‌ای که می‌توانید برای آن در نظر بگیرید، به خوبی توجه کنید.
جنس پتو چه باشد؟

پتوی نوزاد باید از جنس‌هایی تولید شده باشد که پوست، به‌ویژه پوست‌های حساس را آزار ندهد و قابل تنفس باشد. برای تشخیص دادن قابل تنفس بودن پتو، می‌توانید پتو را در برابر نوعی منبع باد، مانند پنکه، قرار دهید و اگر نسیم باد را از طرف دیگر پتو احساس کردید، جنس آن تنفسی است.

جنس پنبه یکی از بهترین مواد قابل تنفس است. هنگام خرید پتوی پنبه‌ای، به دنبال پنبه‌هایی بگردید که ارگانیک باشد و تا جایی‌که امکان دارد از نوع شیمیایی آن که حساسیت‌زاست، دوری کنید. همچنین باید پتویی بخرید که مناسب فصل سال باشد. در فصل زمستان نوع سنگین‌تر و در فصل تابستان نوع سبک‌تر آن را بخرید. به آب‌وهوای منطقه‌تان نیز توجه کنید، اگر در هوای گرم‌تر زندگی می‌کنید، نیاز به پتوهای ضخیم ندارید.
پتوهای مناسب نوزادان زیر ۱۲ ماه

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، برای نوزادان زیر ۱۲ ماه نباید پتو استفاده کنید و بهترین گزینه‌ها کیسه خواب، پتوهای پوشیدنی و همچنین قنداقی یا پاپوش‌های نوزاد هستند.
پتوهای مناسب نوزادان بیش از ۱۲ ماه

نوزادانی که یکساله شده‌اند، می‌توانند حرکت کنند و اگر پتو صورت‌شان را پوشاند، آن را کنار بزنند. بنابراین احتمال خفگی در آنها بسیار پایین است. بنابراین استفاده از پتوهای معمولی آنها را به خطر نمی‌اندازد.
انواع پتوهای نوزاد کدامند؟

امروزه در بازار، پتوهای نوزاد با جنس‌های مختلف وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره شده است:
پتوهای سلولی پنبه‌ای

این نوع پتوی کودک، قدیمی و از صددرصد پنبه (نخ) تولید شده است. به دلیل اینکه این پتو حاوی سوراخ (یا سلول) است و جریان هوا در لایه‌های پتو به خوبی جریان دارد، به پتوهای سلولی معروف شده‌اند.

پتوهای سلولی، از نظر تنظیم دما، تنفسی بودن، شستشوی آسان و چند لایه‌ای کردن آسان آنها (استفاده از چند پتو همزمان)، ایده‌آل هستند.

حفره‌های کوچک در این پتوها باعث می‌شود تا بدن نوزاد بیش از حد گرم نشود و دمای اضافی از قسمت حفره‌ها خارج شود. از طرفی بیشتر مواقع پتو احتمال دارد که روی صورت نوزاد را بپوشاند، وقتی جنس آن، تنفسی باشد، هوا به راحتی  جریان دارد و می‌تواند از خطر خفگی یا مرگ ناگهانی نوزاد بکاهد.

درضمن شستن پتوهای سلولی بسیار راحت است. می‌توانید آنها را در ماشین لباسشویی، بدون دردسر شسته و سپس خشک کنید.

این نوع پتو را می‌توانید با توجه به دمای اتاق در چند لایه استفاده کنید. قانون کلی استفاده از چند لایه پتو به صورت زیر است:

    دمای ۲۴ درجه سانتیگراد اتاق- یک ملافه
    دمای ۲۱ درجه سانتیگراد اتاق- یک ملافه و یک لایه پتو
    دمای ۱۸ درجه سانتیگراد اتاق- یک ملافه و دو لایه پتو
    دمای ۱۵ درجه سانتیگراد اتاق- یک ملافه و سه لایه پتو

پتوهای سلولی آکریلیکی

این پتوها هم ویژگی‌هایی شبیه پتوهای پنبه‌‌ای (نخی) دارند. اما به جای الیاف طبیعی از الیاف مصنوعی و از نفت تولید شده‌اند. آکریلیک بسیار بادوام و ارزان است و هرگز چروک نمی‌شود. اما به دلیل ماهیت مصنوعی بودن آن که می‌توان گفت در اصل پلاستیکی است، موجب حساسیت‌های پوستی یا آلرژی‌های مختلف در نوزادان می‌شود. همچنین این پتو تنفسی نیست و شستشوی آن پرزحمت است.
پتوی از جنس بامبو

بامبو یکی از بهترین مواد دوستدار محیط زیست است. سرعت رشد این گیاه بسیار بالاست و هنگام تولید پارچه از آن، پارچه‌ای نرم و سبک به‌دست می‌آید. الیاف بامبو تنفسی، ضدباکتری و ضدآلرژی است و می‌تواند بهترین گزینه برای تولید پتوی کودک باشد.

پتوهای از جنس بامبو، بسیار تنفسی هستند و در عین حال می‌توانند کودک‌تان را به‌خوبی گرم نگهدارند. گاهی‌اوقات هنگام تولید این نوع پتو، به بامبو، الیاف دیگری مانند ابریشم اضافه کرده و آن را بیش از پیش نرم و لطیف می‌کنند. تنها مشکل این نوع پتو این است که هنگام خیس شدن، دیرتر از جنس‌های دیگر خشک می‌شود.
پتوهای پشمی

پتوهای پشمی بسیار کارآمد هستند. این نوع پتوها گرما را به خوبی در خود نگه می‌دارند و مناسب‌ترین گزینه در هوای سرد برای کودکان هستند. از طرفی به دلیل اینکه پتوهای پشمی ساختار ارگانیک پیچیده‌ای دارند، می‌توانند رطوبت محیط را به خود جذب کنند. بنابراین وقتی نوزاد در رختخواب احساس گرما و عرق کرد، رطوبت روی بدن او ناشی از تعریق، جذب الیاف‌ پشمی پتو شده و سپس این رطوبت به شکل بخار در هوای اطراف منتشر می‌شود. بدین ترتیب تا حدی اثر خنک‌کنندگی روی بدن نوزاد می‌گذارد.

پشم در برابر آتش مقاوم است و اگر هم به دلیلی آتش بگیرد، مواد سمی مانند الیاف مصنوعی از خود منتشر نمی‌کند. همچنین پتوهای پشمی بسیار مقاوم و بادوام هستند. اما این پتو فقط مناسب هوای سرد است و در فصول گرم سال موجب گرمای بیش از حد نوزاد می‌شود
پتوی از جنس فلانل

پتوی تولید شده از فلانل یکی از گزینه‌های خوب برای ماه‌های سرد سال است. فلانل، ترکیبی از پنبه و پشم است. گرمای بدن نوزاد در هوای سرد زیر این پتو به‌خوبی گرم می‌ماند. اما مراقب باشید از آن در فصل‌های گرم استفاده نکنید، زیرا نوزاد به عرق کردن می‌افتد و احساس ناراحتی خواهد داشت. یکی از ویژگی‌های خوب این پتو، نگهداری و شستشوی راحت آن است.
پتوهای مینکی

اگر به‌دنبال پتوی نرم و بسیار راحت و انتخاب خوبی برای کودک‌تان هستید، مینکی پیشنهاد می‌شود. این پارچه که نوعی بافت پلی‌استری بسیار نرم و دارای کرک‌های بلند یا کوتاه است، پوست بدن کودکان را آزار نمی‌دهد. این جنس از پتو علاوه بر نرم بودن، دوام بسیار بالایی هم دارد. البته این پتو هم مانند پشمی و فلانل، بسیار گرم است و مناسب فصل تابستان نیست. در ضمن این جنس از پتو، تنفسی نیست و جریان هوا در آن عبور نمی‌کند، بنابراین باید مراقب باشید که روی صورت کودک‌تان را نپوشاند.
پتوهای میکروفایبری

میکروفایبر، نوعی پارچه مصنوعی و تولید شده از پلی‌استر و نخ‌های بسیار ظریف پلی‌پروپلین است. این پتوها هم مانند پتوهای مینکی بسیار نرم و البته بادوام هستند و به‌راحتی دچار لکه نمی‌شوند. همچنین آنها آب را به‌خوبی جذب می‌کنند و شستن‌شان خیلی راحت است. از آنجایی‌‌که از پارچه‌های مایکروفایبر برای تمیز کردن سطوح مختلف هم استفاده می‌شود، موقع شستشو به مواد شوینده که معمولا موجب حساسیت پوست کودکان می‌شوند، نیازی ندارد. البته بسیار قابل اشتعال است و از این نظر ممکن است چندان انتخاب خوبی برای کودکان نباشد.
اندازه پتو چقدر باشد؟

هنگام خرید پتوی نوزاد اندازه آن مهم است. بهتر است پتوی نوزاد، آن اندازه باشد که همه جای بدن کودک‌تان را به‌خوبی بپوشاند. اما آنقدر هم بزرگ نباشد، که نوزاد درون آن گم شود. پتوی نوزاد در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شود که بهترین انتخاب، اندازه ۱۰۰ در ۱۰۰ سانتی‌متری آن است. این اندازه، آنقدر بزرگ نیست که دردسرساز باشد و آنقدر کوچک هم نیست که نتواند تمام بدن نوزاد را بپوشاند.
کلام آخر

در پایان بهتر است هنگام خرید پتوی نوزاد به قیمت، طرح و رنگ آن هم توجه کنید. پتوهای مختلف در قیمت‌های متفاوت- از زیر ۱۰۰هزار تا ۸۰۰هزار تومان- در بازار وجود دارد که می‌توانید مناسب‌ترین آنها را انتخاب کنید. هنگام خرید پتو هم از رنگ‌های شاد و طرح‌های کودکانه استقبال کنید.

امیدوارم با مطالعه این مقاله بهترین پتوی مناسب نوزاد‌تان را بخرید و البته ممنون می‌شویم که تجربه‌تان را هم با ما در میان بگذارید./درجه
ارسال نظرات
موضوعات روز