جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵
گزارش ویژه تیتر20
شکی نیست که تغییر پارادایم فروشگاه‌های کوچک و منفرد و سنتی به فروشگاه‌هایی بزرگ و شبکه های عظیم فروش در نهایت روی خواهد داد؛ اما مساله اصلی نحوه عبور از این دوره گذار و رعایت الگوها و ملزومات این تحول از سوی مدیران فروشگاه های زنجیره ای است. یکی از این ملزومات توجه به ذائقه مصرف کنندگان و رعایت حقوق آن هاست.
کد خبر: ۴۱۰۱۶
هایپرمی، توسعه محاسبه شده بدون شتاب
تیتر20 - رشد قارچ گونه فروشگاه های زنجیره ای در سال های اخیر، این سوال را برای کارشناسان حوزه اقتصاد توزیعی و شبکه های فروش ایجاد کرده است که این روند در کشور ما تا چه اندازه مطابق با استانداردهای موجود در خصوص پتانسیل های اقتصادی کشور و تا چه اندازه منطبق بر الگوهای جهانی و سازوکارهای مطالعاتی و عملیاتی است.

فروشگاه های زنجیره ای بزرگ به سبب اثرات بطئی که بر نظام عرضه و تقاضا بر جای می گذارند، نیازمند سنجه های پژوهشی و مطالعات روشمند بازار و توجه به زیرساخت های منطقه ای، بومی و سراسری است. 

درخبرها آمده بود که تعداد واحدهای یکی از برند های فروشگاهی فعال در ایران در طول یک سال به دو برابر افزایش یافته است. سوال این است که این توسعه شتابان تا چه اندازه با در نظر گرفتن ملاحظات کلی و تامین زیرساخت های مورد نیاز و توجه به تقاضای مناطق تحت فعالیت بوده است. 
هایپرمی، توسعه محاسبه شده بدون شتاب
نکته ای که نباید فراموش کرد توجه کافی به استاندارد فضای فروشگاهی، انتخاب محل و دقت و وسواس همگام باسیاست های معقولانه از ضروریات توسعه فروشگاه هایی از این است به شمار می رود. 

اولویت قرار دادن شرایط رفاهی مشتریان و در پیش گرفتن مکانیزم های بنیادین، فارغ از توجه به مناسبات رقابتی عجولانه از جمله مواردی است که در نگاه اول به مقوله توسعه شعب فروشگاه های زنجیره ای باید مورد توجه قرار گیرد. 

اگرچه در سال های اخیر فروشگاه های زنجیره ای در ایران، ظهور و توسعه شتابانی را تجربه کرده اند، با این حال فقط تعداد محدودی از این فروشگاه ها توانسته اند مطابق با استانداردهای بین المللی و براساس روش های مدرن خرده فروشی کار خود را به پیش ببرند.

خوش بختانه نگاهی به عملکرد برخی از فروشگاه های زنجیره ای موفق نشان می دهد که چنین مواردی در دستور کار آن ها قرار داشته است که از آن میان می توان به سیاست گذاری های برند فروشگاه های زنجیره ای «هایپرمی» اشاره کرد. عملکرد این برند فروشگاهی به خوبی نشان می دهد که دنباله روی شتابان و بی قاعده از برخی از رقابت های تامل برانگیز به هیچ عنوان اولویت اصلی مدیران این مجموعه را تشکیل نمی دهد.
 هایپرمی، توسعه محاسبه شده بدون شتاب
آهنگ آرام و با تانی توسعه این برند نشان می دهد که «هایپرمی» از سال 91 شروع به کار کرده، اما تا ابتدای امسال صرفا 18 فروشگاه آن به بهره برداری رسیده و به گفته مدیر عامل هایپرمی امسال 9 فروشگاه جدید در شهر های دیگر در حال راه اندازی است. 

شرکت سامان اندیشان امرتات با نام تجاری «هایپرمی» ، فعالیت خود را با موضوع فروشگاه های زنجیره ای با اولین فروشگاه خود در مجتمع مگامال واقع در فاز 2 شهرک اکباتان شروع کرد که همزمان با آغاز به کار این شعبه در تاریخ ۲۲ تیر ۹۱ توجه بسیاری از شهروندان و کارشناسان امر به حیات تجاری این برند معطوف شد. 

دنبال کردن یک برنامه تحول راهبردی برای توسعه فروشگاه‎‎های زنجیره ای در کشور که طی آن ضمن تاسیس فروشگاه‎‎های نسل جدید و فراهم کردن محیطی زیبا وکیفی‏‏ سازی و تنوع بیشتر کالاها مورد نظر مدیران توسعه و تامین قرار بگیرد، در کنار پرهیز از اصرار بر کمیت، بهترین نقشه راهی است که می تواند در دستورکار متولیان این مجموعه های عظیم قرار گیرد، مساله ای که به نظر می رسد در اصول و معیارهای «هایپرمی» قرار دارد. 

سرمایه ‎‎گذاری در اماکن مناسب در مناطق مختلف شهرها و ایجاد تعامل فراگیر با کسب و کارهای کوچک و توجه به تولیدکنندگان ایرانی و جایگزین کردن نگرش کیفی به جای دیدگاه کمی، می تواند در انتهای فرایند توسعه، فروشگاه های زنجیره ای ایرانی را در اندازه ها و استانداردهای جهانی به جهانیان معرفی نماید.

در چنین صورتی است که این فروشگاه ها می توانند در یک بازه زمانی طولانی ضمن کمک به رونق فضای کسب و کار کشور و ترویج محصولات داخلی به هدف نهایی خود که همانا کسب اعتبار و اعتماد مشتریان وفادار است، دست یابند. 

در صورت توجه به اصول و معیارهایی از این دست، فروشگاه های زنجیره ای همچون «هایپرمی» می توانند نسبت به افزایش سهم خود از بازار خرده فروشی که هنوز هم بخش عمده ای از آن در اختیار بازار سنتی و فروشگاه های قدیمی است، امیدوار باشند.

آن چه که در فضاهای فروشگاهی «هایپرمی» به چشم می خورد بیش و پیش از توجه به حجم عظیمی از خدمات کمی باکیفیت نازل، توجه به زیرساخت های توسعه به موازات نهادینه سازی فلسفه کیفیت است. همه این ها می تواند به عنوان مزایای ذاتی و برتری های رقابتی فروشگاه های زنجیره ای در کشور تلقی شود؛ به شرط این که در پروسه رشد شتابان بدون برنامه ریزی که برخی از برند های فروشگاهی در پیش گرفته اند، اصول و استانداردهای مورد اشاره مورد غفلت واقع نشوند. 

شکی نیست که تغییر پارادایم فروشگاه‌های کوچک و منفرد و سنتی به فروشگاه‌هایی بزرگ و شبکه های عظیم فروش در نهایت روی خواهد داد؛ اما مساله اصلی نحوه عبور از این دوره گذار و رعایت الگوها و ملزومات این تحول از سوی مدیران فروشگاه های زنجیره ای است. یکی از این ملزومات توجه به ذائقه مصرف کنندگان و رعایت حقوق آن هاست.
 
توجه به نحیف بودن توان رقابتی کسب و کارهای کوچک، توجه به خصلت های بومی و فرهنگی شهرک های اقماری و مناطق محلی و عدم استفاده از قدرت عظیم رقابتی برای کمرنگ کردن موضوع کیفیت و عدم سامان دادن به رقابتی غیر منصفانه باسایر رقبا، از جمله مواردی است که اگر در زمینه توسعه فروشگاه های زنجیرهای مورد غفلت واقع شود، می تواند از محاسن این دوران گذار کم کرده و برمعایب آن اضافه نماید. 

از جمله معایب قابل ذکر این فروشگاه ها، در صورتی که بدون مطالعات اساسی و بدون تامل صورت گیرد این است که ممکن است باعث خروج خیل عظیمی از خرده فروشانی شوند که توان رقابت با سرمایه های عظیم و ظرفیت های غیر رقابتی این غول های فروش را ندارند.

این به منزله افزایش بیکاری،  ایجاد شغل های کاذب  ادواری در جامعه و کاهش شاخص های زندگی در بخش هایی از کشور خواهد بود. در این صورت است که رفتار برخی از مدیران فروشگاه های بزرگ در پیش برد سیاست توسعه غیر متوازن می تواند اثرات مخربی بر بنیان های اقتصادی جامعه برجای گذارد. 

معیوب ماندن فرایند تامین و توزیع و فروش کالا و توجه کمتر از سوی سازمان های نظارتی و عدم رعایت اصول بهداشتی، تلاش برای تامین کالاهای ارزان و بی کیفیت برای امکان ارائه تخفیف های بزرگ سوری، و امثال آن می تواند برخی از عوارض توسعه نامتوازن در برخی از فروشگاه های زنجیره ای باشد.

ضمن این که راه اندازی بی حساب و کتاب فروشگاه های زنجیره ای می تواند فرهنگ مصرف در میان توده ها را نیز تحت شعاع خود قرار داده و معضلاتی مانند اصراف و ترویج فرهنگ مصرفی را هم به دنبال داشته باشد. این در حالی است که در یک فضای سالم، ماموریت اصلی فروشگاه های زنجیره ای پاسخ دادن به نیاز واقعی جامعه مصرفی است و نه ایجاد تقاضای کاذب و غیر ضروری.

در حقیقت آن چه از سیاست های توسعه ای نامتوازن برخی از مدیران فروشگاه های زنجیره ای استنباط می شود، تلاش آن ها برای ایجاد نوعی انحصار در بازار خرده فروشی است که اصولا با منطق سیاست اقتصاد باز در تضاد قرار می گیرد. ایجاد انحصار به معنای از بین رفتن تعداد زیادی از مشاغل است که نتیجه اولیه آن کاهش قدرت خرید مردم است و این سیکل معیوب، بسیار مخرب خواهد بود. 

خوش بختانه ارزیابی کلی از عملکرد برخی از فروشگا ه های زنجیره ای که نمونه بارزشان «هایپرمی» است نشان می دهد که توجه به این امور در میان برخی از شرکت ها بسیار جدی است و اینان به جای توسعه کمی و محیطی به دنبال توسعه ای آرام و مبتنی بر کیفیت هستند.

یادآور می شود که «هایپرمی» که مخفف عبارت Middle East Hyper  است، علی رغم تعداد محدودتری از فروشگاه های فیزیکی خود، توانسته است با کلکسیونی از کاملترین کالاهای با کیفیت در رسته های مختلف و توجه به سایر المان های اثرگذار به یکی از محبوبترین برند های فروشگاه های تبدیل شود. 

شرایط ویژه فروش کالا با تخفیف ۱۰ الی ۵۵ درصد در راستای اصل مشتری مداری، تأسیس و راه‌اندازی باشگاه مشتریان در راستای اطلاع‌رسانی و خدمت هرچه بیشتر به مشتریان وفادار، به کارگیری آخرین تجهیزات استاندارد و روز دنیا در زمینه فروشگاه‌های زنجیره‌ای ، مهندسی چیدمان استاندارد کالاها، فضای تردد مشتریان در تمامی بخش ها و راهروها، توجه به زیبایی بصری، پاکیزگی سطح فروشگاه و استفاده از موزیک‌های ملایم در جهت تلطیف هرچه بیشتر روح مشتریان و... از جمله خصوصیاتی که در دو دهه گذشته، در نحوه فعالیت این برند فروشگاهی بیش از همه به چشم خورده است. 

ارسال نظرات
موضوعات روز