جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵
مهدی کریمی تفرشی گفت: به دنبال اقدامات انجام شده در خصوص پیشگیری، کنترل و مدیریت بیماری کرونا ویروس جدید در تعامل با دستگاه‌های ذیربط، مقرر شد از ورود هرگونه غذا، مواد یا فرآورده غذایی همراه مسافر از چین به داخل کشور جلوگیری شود.
کد خبر: ۴۱۰۴۰
تیتر20- مهدی کریمی تفرشی در خصوص اخبار منتشره ویروس کرونا گفت: کشور چین با جمعیتی در حدود یک میلیارد و 380 میلیون نفر پر جمعیت ترین کشور دنیاست. این کشور هم‌اکنون بزرگترین صادرکننده و دومین واردکننده بزرگ کالا است و دومین اقتصاد بزرگ دنیا بر پایه تولید ناخالص داخلی را در اختیار دارد. اولین روزهای سال 2020 مقامات چین از شیوع یک بیماری ویروسی تنفسی مرموز با علائم مشابه سرماخوردگی و آنفلوآنزا خبر دادند.

وی افزود: مقامات چینی شمار افرادی که را که ابتلای آنها به ویروس کرونا مورد تایید قرار گرفته است تاکنون ۷ هزار و هفتصد نفر اعلام کرده‌اند و تعداد مرگ و میر به 170 مورد افزایش یافته است. کشورهایی هم که مواردی از ابتلا در آنها مشاهده شده، مقررات جدیدی برای برخی روابط تجاری با چین وضع کرده‌اند و از جمله ایران هم که یکی از بزرگ‌ترین وارد‌کنندگان و همکاران تجاری چین است از دو هفته قبل با تمهیداتی در مقابل ورود این ویروس از طریق مسافران ورودی، سد‌سازی کرده و مهم‌ترین اقدام هم ایجاد پست قرنطینه در نقاط صفر مرزهای زمینی و هوایی کشور برای کنترل و سنجش از راه دور میزان تب و حرارت مسافر ورودی بوده است.

کریمی تفرشی خاطرنشان کرد: چراکه علاوه بر خطر ورود مسافران مبتلا از طریق پروازهای ورودی از کشور چین، همسایگی ایران با کشور افغانستان که مرز مشترک زمینی با چین دارد، می‌تواند خطر ورود بیماران از مرزهای شرق کشور را افزایش دهد.

رییس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان محصولات غذایی کشور اظهار داشت: گفته می‌شود اولین افرادی که به ویروس کرونای جدید مبتلا شده‌اند بعد از خوردن گوشت مار یا خفاش به این بیماری مبتلا شده‌اند و چینی‌هایی که غذا همراه خود داشته باشند ممکن است با آوردن غذای آلوده، این ویروس را منتقل کنند. تمهیدات جدید برای ادامه روند همکاری‌های اقتصادی با چین منظور شده از جمله اینکه رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت از ممنوعیت ورود مواد غذایی همراه مسافر از مبدا چین و کشورهای جنوب شرق آسیا به کشور خبر داد و به دنبال اقدامات انجام شده در خصوص پیشگیری و کنترل و مدیریت بیماری کرونا ویروس جدید در تعامل با دستگاه‌های ذیربط، مقرر شد از ورود هرگونه غذا، مواد یا فرآورده غذایی همراه مسافر از چین به داخل کشور جلوگیری شود.

وی ادامه داد: همانگونه که سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده ، اعمال محدودیت در تردد افراد و اموال در طول یک دوره وضعیت ویژه بهداشت عمومی می‌تواند ناکارآمد باشد، در امر کمک رسانی اختلال ایجاد کند و تاثیری منفی بر اقتصاد کشورهای تحت تاثیر اپیدمی بگذارد. قطعا تداوم شیوع این بیماری و گسترش آن می تواند بر اقتصاد جهانی تبعات سنگینی داشته باشد. تعطیلی بسیاری از بنگاههای اقتصادی در این کشور می تواند ضربه های سنگینی را به تجارت جهانی و اقتصاد دنیا وارد کند.

رییس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان محصولات غذایی کشور در پی ابلاغ این خبر و اطلاع رسانی وزارت محترم بهداشت، ادامه داد: از کلیه دستگاه های ذیربط درخواست داریم که با کنترل جدی و شدید مبادی قانونی، ورود و خروج موادغذایی از کشور چین و کشورهای جنوب شرق آسیا به شدت کنترل و پایش شود تا از شیوع و انتشار این ویروس به کشورمان جلوگیری و هموطنان عزیزمان در مصونیت کامل باشند.

وی تصریح کرد: قطعا در شرایط فعلی ضروری است از ورود هر گونه مواد غذایی بالاخص مواد غذایی گوشتی از کشور چین به ایران جلوگیری شود که خوشبختانه معاون وزیر بهداشت از این ممنوعیت خبر داده است. ولی مراقبت‌های بهداشتی مردم عزیز در پیشگیری از این بیماری بسیار مهم و حساس است و باید آموزش های لازم در خصوص اقدامات پیشگیرانه به مردم داده شود و این موضوع کاملا جدی گرفته شود.

کریمی تفرشی تاکید کرد: همچنین خواستار کنترل جدی ورود کالاهای قاچاق از این کشور به ویژه محصولات غذایی هستیم. از هموطنان عزیز درخواست داریم تا در صورت مشاهده و اطلاع از هرگونه تخلف در این خصوص مراتب را به مراجع ذیربط گزارش دهند و نسبت به خرید غیرقانونی این محصولات هوشیار باشند./ایلنا
ارسال نظرات
موضوعات روز